שני צעירים גנבו ביטקוין בשווי מיליון דולר. הקורבן החליט לתבוע את ההורים שלהם

לפני כ-3 שנים נגנבו מאנדרו שובר מטבעות ביטקוין בשווי מיליון דולר • הוא השקיע אלפי דולרים בניסיון למצוא את הגנבים, וכשגילה כי הם היו קטינים בעת ביצוע העבירה - פנה להורים שלהם • ההורים לא הגיבו, ושובר החליט לתבוע אותם • לטענת משפחות הצעירים, חלה התיישנות על העבירות

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

במהלך שנת 2018 נגנבו מאנדרו שובר מטבעות ביטקוין בשווי כמיליון דולר. אחרי מספר שנים של חקירות בשיתוף מומחים, שובר השתכנע ששני צעירים בבריטניה עומדים מאחורי הגניבה. לדבריו, הם השתמשו בתוכנה זדונית על מנת לבצע אותה. עכשיו הוא הגיש תביעה אזרחית נגד הוריהם כדי לקבל בחזרה את מה שהם וילדיהם לא מוכנים להשיב.

בתביעה, שהוגשה בקולורדו, נכתב כי היעלמותם הפתאומית של מטבעות הביטקוין בינואר 2018 גרמה לו להוציא יותר מ-10,000 דולר כדי לשכור מומחי קריפטו שיסייעו לו להשיב את כספו בחזרה. אחרי חודשים של חקירות, החוקרים זיהו את האשמים הסבירים: שני צעירים בבריטניה שהיו קטינים בזמן הפשע. כיום שניהם סטודנטים למדעי המחשב.

חקירה פורנזית חשפה ששובר הוריד מבלי משים תוכנה זדונית בעת שלחץ על קישור שפורסם ברדיט לארנק דיגיטלי בשם "Electrum Atom". לפי החוקרים, התוכנה הזדונית ירדה ביחד עם הארנק - ונועדה לחכות לרגע שבו המשתמשים יעתיקו את כתובת הקריפטו שלהם (סדרה של אותיות ומספרים המשמשת לביצוע עסקאות קריפטו).

כששובר רצה להעביר כ-16.4 מחשבון אחד לאחר, התוכנה הזדונית החליפה את כתובת הקריפטו שלו בכתובת אחרת, שנשלטת בידי הצעירים.

בכתב התביעה שהגיש שובר מתואר כיצד החוקרים התחקו אחרי הכספים הגנובים והגיעו לשני הצעירים הבריטיים. מעבר לזה, הם מצאו שאחד הנאשמים פירסם שעות ספורות אחרי הגניבה הודעה ב-GitHub, המבקשת סיוע בכניסה לארנק הקריפטו אליו הועברו מטבעות הביטקוין הגנובים. החוקרים גילו שלנאשם השני יש את קוד התוכנה הזדונית שצורפה ל-Electrum Atom בספרייה שלו ב-GitHub.

"אובדן הכסף היה ממוטט פיננסית ורגשית"

בתחילה, שובר קיווה שההורים של הצעירים ישיבו את הכסף. "נראה כי הבן שלכם השתמש בתוכנה זדונית כדי לגנוב כסף מאנשים ברשת", כתב להם. "אובדן הכסף היה ממוטט פיננסית ורגשית. הוא אולי חשב שזו בדיחה לא מזיקה, אבל היו לה השלכות רציניות על חיי".

שובר החליט להגיש תביעה נגד הילדים והוריהם בבית המשפט של קולורדו. ההורים, שלא השיבו למכתב, נאלצו להגיב: הייזל ג' וולס, אמו של אחד מהצעירים, הגישה לבית המשפט בקשה לייצג את עצמה ואת בנה במקום לשכור עורך דין. בדיון שנערך בתחילת החודש וולס ציינה כי בנה נחקר על ידי הרשויות בבריטניה בנוגע לגניבת הביטקוין.

באף אחת ממשפחות הנאשמים לא חולקים על הטענה לפיה הצעירים גנבו משובר. במקום זאת, הם טוענים: עבר הזמן שבו שובר יכל לפעול נגדם משפטית.

"התובע טוען לשתי עילות שונות שעליהן חלה תקופת התיישנות לשלוש שנים", טען פרקליט הנתבעים בעת דיון בתחילת החודש. "מכיוון שהתובע לא הגיש את תביעתו עד 21 במאי 2021, שלוש שנים וחמישה חודשים אחרי המקרה, יש לדחות את טענותיו", הוסיף.

עם זאת, עורכי דינו של שובר טוענים כי ההתיישנות לא החלה עד שלתובע נודע או שהייתה לו סיבה לדעת על עילת התובענה. לטענתם, החוקרים שהעסיק שובר לא יכלו להצביע על מעורבותו של אחד מהצעירים בגניבה במשך יותר משנה אחרי שזיהו את שותפו לפשע, ואמרו כי שובר ניסה ליצור קשר עם הוריו של הצעיר השני כבר בדצמבר 2019.

מארק ראש, תובע לשעבר במשרד המשפטים של ארצות-הברית, הסביר באתר "Krebs on Security" כי התובע טוען שלהורים יש אחריות בפשע משום שמסר להם הודעה לגביו והם לא הגיבו. ראש הוא כיום עורך דין שעוסק במקרים דומים. לדבריו, הגיוני שקורבנות של שוד קריפטו יוציאו כסף על מנת לאתר את התוקפים ולתבוע אותם - אך מדובר בתהליך יקר מאוד, ואין שום ערובה שישתלם בסופו של דבר.

בורסות הקריפטו החלו לפעול בנושא 

באופן מסורתי, בורסות הקריפטו הגדולות טוענות כי אין להן אחריות על כספים שאבדו או נגנבו. אבל קוינבייס הודיעה כי היא בוחנת פיילוט של "ערבות" בבריטניה, שם משתמשים יהיו זכאים להחזר של עד 150 אלף ליש"ט במקרה שבו מישהו יזכה לגישה בלתי מורשית לחשבון ויגנוב ממנו כספים.

נכון לעכשיו, הפיילוט זמין רק בבריטניה, וכדי להיות זכאים להחזר אחרי גניבה יש לוודא שהחשבון נפתח 30 יום לפחות לפני התקרית, להשלים את כל שלבי אימות הלקוח ולהגיש תלונה למשטרה. לדברי קוינבייס, זו תוכנית הערבות הראשונה מסוג זה בקריפטו, והחברה מקווה להרחיב אותה גם ליעדים אחרים מלבד בריטניה. 

נראה כי הפיילוט של קוינבייס יכסה מקרים כמו של שובר - אם הוא היה לקוח בבריטניה והגניבה הייתה מתרחשת כיום. אחד הסייגים שאינו מכוסה בפיילוט הוא מקרה שבו בטעות מעבירים כספים לכתובת הלא נכונה.