האם המעסיק יכול לחייב אותי לצאת לחופשה בחגים, ומה לגבי מתנות?

האם המעסיק יכול להוציא את כל העובדים לחופשה מרוכזת בתקופת החגים? כמה זמן יכולה להימשך חופשה זו, ומה יקרה אם יכריזו על סגר לאחר שכבר הוכרזה חופשה מרוכזת? • רגע לפני החגים אספנו שורת שאלות לעובדים ומעסיקים בעזרת עו"ד נעמה שבתאי-בכר המתמחה בדיני עבודה

מה יקרה אם יכריזו על סגר לאחר שכבר הוכרזה חופשה מרוכזת בחגים? / צילום: Shutterstock, tsyhun
מה יקרה אם יכריזו על סגר לאחר שכבר הוכרזה חופשה מרוכזת בחגים? / צילום: Shutterstock, tsyhun

רגע לפני שהחגים נכנסים, אספנו שורת שאלות לעובדים ומעסיקים בעזרת עו"ד נעמה שבתאי-בכר, המתמחה בייצוג מעסיקים בדיני עבודה ושותפה מייסדת במשרד בכר שבתאי עורכי דין.

האם המעסיק יכול להוציא את כל העובדים לחופשה מרוכזת בתקופת החגים? כמה זמן יכולה להימשך חופשה זו? מה יקרה אם יכריזו על סגר לאחר שכבר הוכרזה חופשה מרוכזת?
"המעסיק הוא זה אשר קובע את מועדי החופשות של העובדים, וככל הניתן עליו להתחשב ברצון העובדים. למעסיק יש סמכות להגדיר חופשה מרוכזת במקום העבודה, אך מאחר שחופשה כזו נמשכת לרוב 7 ימים לפחות (קלנדרית), המעסיק מחויב להודיע על כך 14 ימים מראש לפני תחילתה.

"ימי החופשה המרוכזת מנוכים במלואם ממכסת החופשה הצבורה של העובד, אלא אם מקום העבודה הנהיג הסדר אחר מיטיב יותר, למשל חלוקת הימים בין העובד ובין המעסיק, כך שהעובד 'מממן' רק מחצית מן הימים. לא ניתן לקבוע מראש כיצד נצטרך להתייחס לחופשה המרוכזת, אם בסופו של יום יחול סגר במדינה בדיוק באותם ימים, ורק בזמן אמת ניתן יהיה לבחון זאת, בהתחשב, בין היתר, בהיקף ההגבלות שיוטלו, במנגנון התשלום שיקבע עבור אותם ימים ועוד". 

העובד ניצל את כל ימי החופש שלו בחל"ת. כעת אין לו ימי חופש לניצול עבור החגים. מה ניתן לעשות?
"עובד שלא נותרו לו ימי חופשה צבורים אינו רשאי לצאת לחופש, אלא אם הוסכם בינו ובין המעסיק על אחת משתי האפשרויות הבאות: אפשרות ראשונה - שהעובד יהיה ביתרת חופשה שלילית שתתאפס בחודשים הבאים אל מול צבירת חופשה עתידית; השנייה - שהעובד ייצא לחופשה ולא יקבל תשלום עבור אותם ימים (כלומר, יופחת לו תשלום מהשכר). את אותן הסכמות צריך לגבש גם אל מול העובדים שאין להם מספיק ימי חופשה לטובת חופשה מרוכזת, או לחילופין לאפשר לעובדים הללו להגיע ולעבוד בימי החופשה".

המעסיק נמצא בקשיים כלכליים. האם הוא חייב לתת מתנה לחג? במקרה שהוא לא נותן/סכום המתנה נמוך מבעבר, האם מדובר בהרעת תנאים מוחשית שמאפשרת לעובד להתפטר בדין מפוטר?
"אין חובה בחוק להעניק מתנות לעובדים בחגים. עם זאת, במקומות עבודה רבים הזכות הזו נקבעה במסגרת הסכם קיבוצי, ולכן יש לקיים אותה כפי שהיא - אלא אם גובש הסדר אחר אל מול נציגות העובדים. במקומות שאין הסכם קיבוצי או כל הסכם אחר שמחייב את המעסיק להעניק לעובדים שי לחג - המעסיק רשאי לחרוג ממנהגו ולא להעניק את השי (או להפחית את סכומו.

"עם זאת, ביטול השי לחג עשוי לפגוע ביחסי העבודה במקום העבודה (בשל ציפייה לגיטימית של העובדים לקבלו), ולכן המעסיק צריך לשקול אם הצעד הזה נכון מבחינתו לטובת שימור היחסים עם העובדים.

עו''ד נעמה שבתאי בכר / צילום: מיכל רביבו
 עו''ד נעמה שבתאי בכר / צילום: מיכל רביבו

"מבחינת הטענה של הרעת תנאים - זה תלוי בסכום השי שהמעסיק היה נוהג לתת, אך גם אם מי מן העובדים יחליט להתפטר בשל כך - הוא עדיין צריך לתת למעסיק התראה לפני התפטרות ולאפשר למעסיק לתקן את ההרעה. במקרה כזה המעסיק ישקול אם שווה לו לתקן את ההרעה כדי לשמר את העובד, או שמא אין רצונו בהמשך יחסים מול עובד שלא מביע סולדיריות כלפי מצבו הכלכלי הקשה בימים אלה". 

המעסיק מוציא אותנו לחופשה מרוכזת בחגים. מה יקרה אם במהלכה אחלה ואדרש להיכנס לבידוד?
"עובד שיוצא לחופשה ובמהלכה נהיה חולה, הופך מעובד בחופשה לעובד במחלה. לגבי תקופת בידוד - החוק קובע כי היום הראשון של הבידוד אינו מזכה בדבר, אלא אם העובד בחר להגדירו כיום חופשה. נוכח זאת, וככל שהדבר נוגע ליום הראשון של הבידוד - אין מניעה להמשיך את החופשה. אשר לימים האחרים של הבידוד - אלה מוגדרים בחוק כ'מחלה', ולכן בימים הללו החופשה נקטעת, והימים הופכים למחלה. רק במצב שאין לעובדים יתרת ימי מחלה, ניתן להפחית את היעדרות הבידוד הזו ממכסת ימי חופשה, כך שבמקרה שכזה החופשה למעשה נמשכת".

אני נמצא בחל"ת, ועוד לא החזירו אותי לעבודה. האם אני זכאי לדמי חגים?
"לא. במהלך חופשה ללא תשלום 'מושעים' יחסי העבודה בין הצדדים ,ואין זכאות לאף תשלום, גם לא לימי חג".

על אילו ימים אהיה זכאי לתשלום דמי חגים?
"ימי חג המזכים בתשלום האם ימים ש'מתנהגים' כמו שבת. בחגי תשרי כלולים שני ימים בראש השנה, יום אחד בכיפור ושני ימי חג בסוכות. ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים, אך במקומות מסוימים הם הוגדרו כימים קצרים יותר במסגרת הסכם קיבוצי או אישי. חשוב לציין - עבודה מהבית כמוה כעבודה לכל דבר ועניין, ולפיכך גם מזכה בזכויות בחגים".

האם המעסיק רשאי לחייב אותי לעבוד בערב חג?
"כן. ערב חג הוא יום עבודה שכולל 7 שעות רגילות, אלא אם הוסכם אחרת במקום העבודה".