קצא"א | בלעדי

בדרך להסכם: חופי רחצה חדשים ייפתחו באילת על חשבון שטחי קצא"א

בעקבות חוק תשתיות להולכה ולאחסון של נפט מ-2017: רשות מקרקעי ישראל צפויה לחתום על הסכם שיסדיר לראשונה את זכויותיה של קצא"א על קרקעות בהן היא משתמשת כבר עשרות שנים • ההסכם יסדיר את הזכויות והשימוש של קצא"א בשטחים שבהם היא מחזיקה בין היתר באילת ובאשקלון

קו החוף של אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials
קו החוף של אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

הנהלת רשות מקרקעי ישראל צפויה לחתום השבוע על הסכם שיסדיר לראשונה את זכויותיה של קצא"א על קרקעות שהיא משתמשת בהן כבר עשרות שנים, כך נודע לגלובס. כחלק מההסכם יושבו למדינה 240 דונם מדרום למתחם הדלקים של קצא"א שמותרים לאטרקציות תיירותיות. כן תותר גישה לשטחים שהיו סגורים עד כה, מה שצפוי לסייע לפיתוח אילת. הנהלת רמ"י צפויה לאשר בימים הקרובים את ההסכם.

השטח בקו החוף באילת שצפוי לחזור למדינה / צילום: רשות מקרקעי ישראל
 השטח בקו החוף באילת שצפוי לחזור למדינה / צילום: רשות מקרקעי ישראל

הרקע להסכם הוא חוק תשתיות להולכה ולאחסון של נפט שנחקק ב-2017, במסגרתו הוחלט על הקמת חברה בבעלות מלאה של המדינה - קו צינור אירופה אסיה, הידועה גם כקצא"א ב. בחוק נקבע, בין היתר, שרמ"י תעניק לחברה זכויות חכירה או שימוש במקרקעין שבו היא עושה שימוש. ואכן, ההסכם שנחתם כעת יסדיר את הזכויות והשימוש של קצא"א בשטחים שבהם היא מחזיקה בין היתר באילת, באשקלון ובקווים שמשמשים את התשתיות שלה מאילת לאשקלון ועד לחיפה.

מבחינת קצא"א ההסכם חיוני היות שבשנת 2017, עם חקיקת החוק, החברה איבדה את זכויותיה על הקרקעות שעליהן היא פועלת, ועל כן, עקרונית, ניתן היה להפקיע ממנה שטחים. כעת בזכות ההסכם השטח הוסדר חוקית, לרבות אפשרות של קצא"א לקדם עליו תוכניות בנייה שונות. יצוין כי ההסכם לא כולל פיקוח כלשהו של המדינה על הנעשה באותן קרקעות.

תמורת הקצאת הסדרת הזכויות, דרשו ברמ"י להשיב לידיהם את השטח של 240 הדונמים שבעתיד ניתן יהיה לעשות בו שימוש ל"אטרקציות מדבריות" ולפעילויות תיירותיות (לא הקמת בית מלון. ג"ל). כמו כן, המדינה תוכל להקים כעת תשתיות באזור ואדי גרוף, שממוקם מדרום לשכונת שחמון, כהכנה להתרחבות העיר דרומה. כן הוחלט שקרקע באשקלון שמוחכרת בחכירת משנה לחברות דוראד ו-EMG יועברו במסגרת ההסכם לחכירה מול רמ"י.

ברמ"י מסרו שהחשיבות העיקרית של ההסכם מהצד של המדינה היא קידום של תוכניות להרחבת אילת דרומה ושימושי פנאי נוספים ברצועה הדרומית של העיר.