החל מ-7 בספטמבר תיאסר כניסת פלסטינים שאינם מחוסנים לישראל

כך החליטו משרד הבריאות ומתאם הפעולות בשטחים • מדובר בכ-13 אלף בעלי היתרי כניסה, רובם המכריע פועלי בניין וחקלאות, והאחרים סוחרים ועובדים של ארגונים ונציגויות זרות

פועלי בניין / צילום: תמר מצפי
פועלי בניין / צילום: תמר מצפי

משרד הבריאות ומתאם הפעולות בשטחים החליטו כי החל מ-7 בספטמבר, לאחר ראש השנה, לא תותר כניסת פלסטינים שאינם מחוסנים לישראל. מדובר בכ-13 אלף בעלי היתרי כניסה, רובם המכריע פועלי בניין וחקלאות, והאחרים סוחרים ועובדים של ארגונים ונציגויות זרות בישראל.

החשש הוא כי איסור הכניסה ייצור מחסור בפועלים בשני ענפים אלה, הבניין והחקלאות. כיום נכנסים לעבוד כ-80 אלף פועלים לתוך הקו הירוק ועוד יותר מ-30 אלף בהתנחלויות, שגם לגביהן האיסור תקף. משמעות כניסת האיסור לתוקף היא שיותר מ-10% מהפועלים יאבדו את היתרי הכניסה ולו זמנית.

משרד הבריאות דרש את מניעת הכניסה ללא מחוסנים כבר חודשים ארוכים, אבל בגלל היעדר מנות חיסון ברשות הפלסטינית ובשל הצרכים בישראל בענפי החקלאות והבניין, השערים נותרו פתוחים.

ישראל חיסנה בחודשים האחרונים 150 אלף פועלים פלסטינים בשתי מנות חיסון כל אחד. גם ברשות הפלסטינית מתקדם מבצע החיסונים לאחר שהגיעו אליה יותר ממיליון חיסוני קורונה - חלקם הקטן מישראל, חלקם נרכשו, חלקם נשלחו כסיוע מרוסיה למשל (חיסוני ספוטניק) וחלקם דרך ארגון קובאקס המספק חיסונים לארצות העולם השלישי.

לאור מגמת ההתחסנות הזו הוחלט לאסור על כניסת פלסטינים לא מחוסנים לישראל. ברקע ההחלטה כמובן התחלואה הגוברת בישראל והחשש מהדבקות שמקורן ברשות, ואולי אף הכנסת וריאנטים חדשים.

ההחלטה לא כוללת צרכים הומניטריים דחופים. ישראל תכיר אגב בחיסונים מכל הסוגים, לרבות ספוטניק הרוסי וסינובאק הסיני, אף שאלה נחשבים כבעלי יעילות פחותה בהרבה מחיסוני פייזר ומודרנה הנהוגים בישראל. כן נקבע כי גם מי שקיבל חיסון אחד ונמצא בהמתנה לחיסון השני, יוכל להיכנס. ישראל מקבלת מהרשות הפלסטינית את שמות המתחסנים, והנתון הזה יוצלב עם שמות הפועלים כדי ליישם את האיסור.

המגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית בנושאי הבריאות ובראשם הקורונה יודעים עליות ומורדות. במהלך החודשים הראשונים של המגפה ישראל העניקה הדרכות וציוד לצוותים רפואיים פלסטינים, כולל מרצועת עזה. מנגד, בכירים פלסטינים ובהם שרים בממשלה העלילו כי ישראל מביאה להדבקה מכוונת של פלסטינים. בתחילת חודש מרץ השנה, לא הרבה אחרי שבישראל החלו להתחסן נגד קורונה, החל מבצע חיסון של הפועלים הפלסטינים בעלי אישורי כניסה לישראל, בהובלת מתאם הפעולות בשטחים והמנהל האזרחי ביהודה ושומרון. כאמור, כ-150 אלף פועלים חוסנו במבצע הזה. בד-בבד נשלחו 5,000 מנות חיסון של פייזר לצוותים הרפואיים הפלסטיניים בגדה.

ביולי השנה, במסגרת הסכמה עם הרשות הפלסטינית, החלה ישראל במשלוח של מאות אלפי מנות חיסוני פייזר נוספים, כאשר הרשות התחייבה להחזיר את המנות שהיא אמורה לקבל מפייזר באוקטובר. אלא שהמשלוח הראשון הוחזר בטענה כי תוקפו פג, אף שמדובר היה בתוקף עד לסוף יולי. שרת הבריאות הפלסטינית מאי כילה האשימה את ישראל כי היא מנסה לרמות את הפלסטינים.

לפני כמה שבועות התקיימה פגישה בין כילה לבין שר הבריאות ניצן הורוביץ, בין השאר כדי לישר את ההדורים, ונאמר כי האווירה בפגישה הייתה טובה. הסוגיה עלתה בקצרה גם בפגישת גנץ-אבו מאזן אתמול וכללה סיכום על המשך שיתוף-הפעולה למאבק במגפה.