הגזענות מרימה את ראשה בארה"ב: עלייה במספר פשעי שנאה ב־2020

התקפות בגלל הטיה נגד אסיאתים, שחורים ולבנים הניעו את העלייה, עפ"י נתוני ה־FBI, אבל התקפות נגד יהודים ומוסלמים דווקא התמעטו

אזכרה לזכרו של קורבן פשע שנאה בארה''ב / צילום: Reuters
אזכרה לזכרו של קורבן פשע שנאה בארה''ב / צילום: Reuters

מספר פשעי השנאה בארה"ב עלה בכ־6% בשנה האחרונה, בעקבות עלייה במקרים נגד אסיאתים, נגד שחורים ונגד לבנים - כך לפי נתונים של ה־FBI שפורסמו ביום שני. מדובר בעלייה שלא נראתה מזה יותר מעשור.

משטרות ברמה מקומית ורמת מדינה דיווחו על 7,759 תקריות פליליות ב־2020 שהונעו על ידי הטיה גזענית, בתוך מגפה עולמית והתעוררות של רגשות עזים בעקבות רצח ג'ורג' פלויד במאי 2020, כך נמסר מהבולשת הפדרלית. מספר המקרים האלה בשנה שעברה תאם רמות שלאחרונה נרשמו ב־2008, ומבול של תקריות בפרופיל גבוה מסוג זה נמשך גם בשנה הנוכחית.

במרץ, חמוש לבן רצח שמונה אנשים בשלושה מכוני יופי באזור אטלנטה, כולל שש נשים ממוצא אסיאתי. ההתקפה העמיקה את השיח הלאומי על גזענות ועלייה בגזענות נגד אסיאתים בעת האחרונה. החמוש הודה באשמה בחלק מהאישומים בחודש שעבר.

מסע הרציחות של היורה קרה בשני מחוזות שונים, מה שנותן לשתי תביעות מדינתיות שונות תחום שיפוט על הפשעים. משרד של תובע מקומי אחד הודיע בחודש שעבר שהחקירה ברמת מדינה, מקומית ופדרלית לא מצאה עדויות להטיה נגד אסיאתים. עם זאת, תובעת מקומית אחרת אומרת שתבקש עונש מוגדל נגד היורה במסגרת חוק פשעי השנאה החדש שנחקק במדינת ג'ורג'יה.

הקונגרס העביר חוקים חדשים נגד פשעי שנאה בתגובה לגל של אלימות נגד אסיאתים מוקדם יותר השנה. החוק נועד לשפר את איסוף הנתונים לגבי פשעי שנאה ואמור להאיץ בדיקות של משרד המשפטים של תקריות מסוג זה. הוא גם דורש מסוכנויות להקים פרוצדורות לדיווח על פשעי שנאה, איסוף נתונים והעלאת מודעות הציבור לגבי פשעי שנאה בזמן מגפת הקורונה.

"התקריות" הקשות של 2020

תקריות רציניות מ־2020 עדיין ממשיכות להדהד, ותובעים הגישו השנה אישומים על פשעים שנעשו בשנה שעברה. באפריל, תובעים פדרליים האשימו שלושה אנשים בפשעי שנאה בקשר לרצח אחמוד ארברי, שחור בן 25 שהיורים רדפו אחריו וירו בו בפברואר 2020 בזמן שיצא לריצה בדרום מזרח ג'ורג'יה. היורים טוענים לחפותם.

התובע הכללי מריק גרלנד אמר שמניעה ותגובה לפשעי שנאה היא אחת העדיפויות הגבוהות ביותר של משרד המשפטים, והוסיף שהמשרד עובד גם לשיפור הדיווח על תקריות, אימון אנשי אכיפת החוק ותיאום עם רשויות מדינתיות ומקומיות. הרבה מהתקריות אינן מדווחות ואינן נכללות בסטטיסטיקה, אמר גרלנד.

"כל האנשים במדינה צריכים להיות מסוגלים לחיות ללא חשש שיותקפו או יוטרדו בגלל המקום ממנו באו, איך הם נראים, את מי הם אוהבים או הדת אליה הם שייכים", אמר גרלנד.

על פי הסטטיסטיקה החדשה, אלימות נגד שחורים עלתה בכמעט 40% ב־2020, לעומת כ־2,000 מקרים ב־2019 ליותר מ־2,700 בשנה שעברה. אלימות נגד אסיאתים עלתה בכ־70%, ל־274 תקריות, ואלימות נגד לבנים עלתה בכ־20%, ל־773 תקריות בשנה שעברה, על פי נתונים שנאספו על ידי ה־FBI ונאספו מ־15 אלף רשויות אכיפת החוק ברחבי ארה"ב.

בינתיים, פשעי שנאה נגד יהודים ומוסלמים ירדו בשנה שעברה ב־30% וב־42%, בהתאמה.

בעוד שכלל העלייה בפשעי השנאה עברה את הרמות של 2019, הסטטיסטיקה הראתה כמה ירידות ראויות לציון. בעוד שב־2019 היה מספר שיא של 51 מקרי הריגה שהוגדרו כפשעי שנאה - בחלקם בגלל הירי באל פאסו, טבח בו חמוש הרג יותר מ־20 איש במה שהגדיר כ"תגובה לפלישה ההיספנית לטקסס" - בשנה שעברה נרשמו 22 מקרי רצח כפשעי שנאה.

סך העלייה בתקריות מסוג זה באה לאחר סדרה של עליות בעשור האחרון. ב־2017, למשל, עלתה כמות פשעי השנאה ב־17%, בין היתר בגלל זינוק בכמות התקריות האנטישמיות. ב־2015, עלייה של 67% בכמות המקרים נגד מוסלמים הביאה לעלייה בכלל פשעי השנאה בשיעור של 7%.