רוצים לקבל כסף בחזרה מרשות המסים? כך עושים את זה נכון

הגשת הבקשה המקוונת להחזר מס, באמצעות המערכת החדשה שרשות המסים השיקה, נגישה יותר לציבור השכירים ועתידה להגביר את הפניות הללו • מה חשוב לדעת לפני שניגשים לנושא, מה בודקים קודם, ואיך מגישים את הטופס? חמישה צעדים שיהפכו את ההליך הזה קל יותר עבורכם

שלט רשות המסים / צילום: איל יצהר
שלט רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים הודיעה לאחרונה כי השיקה מערכת להגשת בקשה מקוונת להחזר מס לשכירים, שתאפשר לציבור השכירים לממש בפשטות את זכאותם להחזר מס בשל מס עודף ששולם על-ידם עבור כל שנת מס בנפרד. המערכת החדשה מאפשרת לבצע את תהליך פתיחת התיק להחזר מס ולהגיש את הבקשה באופן מקוון מלא, במהלך רציף, בזמן אמת עבור שנות המס 2019 ו-2020.

להערכת הרשות כמות הבקשות להחזר מס לשנת 2020 תגדל באופן משמעותי, בשל שנת הקורונה והתנודתיות בשוק העבודה בשנה זו.

פתיחת המערכת החדשה אמורה להקל באופן משמעותי על ציבור השכירים שנאלץ עד לאחרונה להתמודד עם "טופסולוגיה" כדי לקבל החזר מס. עד כה הוגשו מדי שנה כ-300 אלף בקשות להחזרי מס באופן ידני, אשר היה כרוך בהדפסת טופס להחזר מס לשכירים (טופס 135), מילוי השדות הרלוונטיים, צירוף כל המסמכים המאמתים ומסירת הטופס והמסמכים במשרדי מס הכנסה במסירה ידנית או באמצעות סריקתם למערכת לפניות הציבור באתר הרשות.

כעת, הגשת הבקשה המקוונת להחזר מס, באמצעות המערכת החדשה, נגישה יותר לציבור השכירים ולאחר פתיחת התיק להחזר ניתן לעבור מיידית למערכת להגשת דוחות שנתיים, שם נערכה התאמה מיוחדת להגשת בקשה להחזר מס לשכירים על-ידי סימון השדות הרלוונטיים. ניתן להגיע למערכת החדשה דרך האזור האישי של הרשות או בבחירת השירות של החזר מס לשכירים באתר, לאחר תהליך הזדהות ורישום קצר.

אז כדאי לרוץ מחר ולהגיש בקשה להחזר מס?

לדברי רועי קמחי, מנכ״ל ומייסד הסטארט-אפ Fibo, שירות החזרי מס דיגיטלי, המאפשר בדיקה חינמית וללא התחייבות לזכאות להחזרי מס, "ל-80% מהשכירים בישראל מגיע החזר מס. זה נשמע טוב מדי מכדי להאמין, אבל זה נכון. הבעיה היא, שהטופס של מס הכנסה המסורבל והמנוסח בצורה לא ברורה, שאינו מתאים כבר לעולם המתפתח והמתקן יש המון ידע חשבונאי שדרוש כדי למלא את הבקשה כמו שצריך ואם טועים - יש גם אפשרות שתצאו עם קנס במקום עם החזר".

קמחי מוסיף כי "בדוח מבקר המדינה מ-2015, מבקר המדינה ציין שמס הכנסה מערים קשיים על אזרחי ישראל במקום לאפשר להם לשלם את המס שהם באמת אמורים לשלם. 'אחד החסמים למיצוי זכויות הוא חסם הנטל הבירוקרטי הכרוך בהליך למיצוי הזכויות הגורם לזכאי לוותר על זכותו', כך כותב מבקר המדינה, וזו באמת המשימה ש-Fibo מנסה לפתור".

אז מה חשוב לדעת לפני שניגשים לנושא, מה בודקים קודם, ואיך מגישים את הטופס? לקמחי יש חמישה צעדים שיהפכו את ההליך הזה קל יותר עבורכם.

צעד ראשון: לא לוותר על בדיקת הזכאות להחזר

כמובן שלפני שמתחילים תהליך של בקשת החזר מס, יש לערוך בדיקה של הזכאות להחזר. רבים מוותרים על כך מראש, ו"מניחים" שהם לא זכאים, אך לדברי קמחי, לא כדאי להניח הנחות בעניינים האלה. "דבר ראשון, בודקים את הזכאות שלכם להחזר מס. נורא קל לוותר מראש, אבל בסוף, זה יהיה שווה את זה".

לדבריו, "בדרך-כלל, הסיבות המרכזיות שבגינן אנשים זכאים להחזרים הן שהות בחל״ת, כמו שראינו עם פרוץ מגפת הקורונה, סיום תואר אקדמי, ביטוח משכנתא/ חיים, פערי שכר בין זוגות נשואים והחלפת עבודות, בייחוד אצל אוכלוסייה צעירה".

צעד שני: איך מבררים כמה מגיע (ועוד בחינם)?

לפני שנכנסים למערכת המקוונת של רשות המסים ומגישים את טופס בקשת ההחזר, כדאי לברר כמה כסף מגיע לכם. איך עושים את זה? לדברי קמחי, "אם החלטתם שאתם רוצים להגיש בקשה להחזר ללא אדם נוסף, תוכלו לפנות לסימולטור שיצר מס הכנסה ולעשות בדיקת זכאות עצמאית. הסימולטור שמס הכנסה פיתח מצליח להנגיש את הנושא בקלות, ומאפשר לכל אחד להכניס נתונים ולחשב לבד אם הוא זכאי להחזר או לא. אם יש לכם ידע חשבונאי בסיסי, כדאי להכניס את הנתונים שלכם לסימולטור לפני שאתם מגישים בקשה להחזר מס".

עם זאת, מוסיף קמחי, "יש לא מעט חברות שיעשו עבורכם את הבדיקה, כולל החישוב, בחינם".

צעד שלישי: להכיר את מועדי הגשת הבקשות להחזר

את הבקשה להחזר מגישים למס הכנסה בנפרד עבור כל שנה, וניתן להגיש בקשה להחזר עד 6 שנים אחורה רטרואקטיבית (מגישים 6 בקשות שונות).
"עם התקדמות הטכנולוגיה, התקדמה גם רשות המסים ומס הכנסה, ואת השנים של 2019 ו- 2020 אפשר להגיש באופן דיגיטלי באתר", מסביר קמחי.

צעד רביעי: גם המשכנתא שלקחתם נכנסת לתמונה

נטילת משכנתא היא אחת ההתחייבויות הכלכליות המשמעותיות ביותר שאדם עושה בחייו. ואולם, לצד ההתחייבות, יש לעיתים גם זכויות. לדברי קמחי, אחת מהן היא הזכות להחזרי מס. קמחי: "כמו כולנו, סיכוי גדול שלקחתם משכנתא בשביל בית החלומות שלכם. כשהחלטתם לעשות את הצעד, ולבצע את הרכישה, רוב הסיכויים שעשיתם ביטוח משכנתא. מה זה אומר? שהוא שווה ערך לביטוח חיים, מה שיגדיל את הסיכויים שלכם לקבל החזר מס, כל עוד לקחתם את המשכנתא ב- 6 השנים האחרונות".

צעד חמישי: אל תפספסו את הגשת הדוח השנתי

רוב השכירים בישראל אינם חייבים בהגשת דוח שנתי (דוח הכנסות והוצאות לשנת המס) לרשות המסים, אך לכלל הזה יש חריג: שכירים בעלי הכנסות גבוהות במיוחד נדרשים לעיתים להגשת הדוח. כך, מי שהרוויחו ב- 2020 משכורת גבוהה מ- 649,000 שקל חייבים להגיש דוח שנתי. את הדוח השנתי הזה, מסתבר, ניתן לנצל כבר כדי להגיש בקשות להחזר.

לדברי קמחי, "מדובר באותו הטופס כמו טופס הגשת בקשה להחזר מס. בעיה נפוצה שקורית היא שלא מעט אנשים שחייבים להגיש את הדו״ח הזה, אינם מודעים לדבר. אם גיליתם שאתם חייבים להגיש את הדו״ח השנתי, תתייעצו עם רו״ח. לרוב יש תאריך סופי להגשת הדוח. עקב גל ההנפקות של 2020 המון אנשים הרוויחו שכר מאוד גבוה, והם נדרשים למלא דוח שנתי. כל אלה יכולים להשתמש בשירותי החזר מס כדי להגיש דו"ח שנתי שהם גם ככה חייבים להגיש". 

וגם: מהן הדרכים להגשת בקשה להחזר מס?

כדי להגיש בקשה באופן מקוון מלא לשנים 2019 ו-2020 (כולל הגשת מסמכים נלווים) יש להכין במחשב קובץ או קבצים הכוללים את כל המסמכים אותם אתם מבקשים לצרף לבקשתכם (באתר רשות המסים מפורטים המסמכים הנדרשים), להיכנס באתר רשות המסים למערכת לפתיחת תיק להחזר מס ושם לעבור את השלבים הנדרשים, ביניהם הזדהות, פתיחת תיק לצורך הגשת בקשה להחזר מס (פעולה זו אינה יוצרת איזה שהוא תיק פעיל במס הכנסה, אלא מאפשרת קליטת בקשות להחזרי מס), בדיקות אם אתם עומדים בתנאים מקדימים להגשת בקשה להחזר מס ומעבר לשידור מקוון של נתוני הדוח המוגש על-ידכם, צירוף מסמכים, ושיגור הדוח וצרופותיו למחשב מס הכנסה.

במקביל, ניתן עדיין להגיש בקשות להחזר מס באופן ידני באמצעות הדפסת טופס 135 מאתר רשות המסים והגשתו בסניפי הרשות.