אנחנו בסוף עידן "הקריירה", והגיע הזמן שנפנים זאת

שוק העבודה נבנה על התפיסה הקפיטליסטית שהובילה את העולם ב-200 השנה האחרונות, והשינוי הנדרש ממנו היום לא טמון באימוץ מודל היברידי או טכנולוגיה מתקדמת לניהול ישיבות ומסיבות חברה באופן וירטואלי, אלא בהבנה עמוקה יותר של תפקידו של מקום העבודה בעידן החדש

שוק העבודה מגיב באיטיות כמו אחרון הדינוזאורים / צילום: Shutterstock, August_0802
שוק העבודה מגיב באיטיות כמו אחרון הדינוזאורים / צילום: Shutterstock, August_0802

מעסיקים צריכים להפסיק להתלונן על הדור העצל שרוצה לעבוד פחות ולהבין שבעוד המציאות הרגשית והקיומית של בני האדם משתנה באופן דרמטי, שוק העבודה מגיב באיטיות כמו אחרון הדינוזאורים. שוק העבודה נבנה על התפיסה הקפיטליסטית שהובילה את העולם במאתיים השנה האחרונות, והשינוי הנדרש ממנו היום לא טמון באימוץ מודל היברידי או טכנולוגיה מתקדמת לניהול ישיבות ומסיבות חברה באופן וירטואלי, אלא בהבנה עמוקה יותר של תפקידו של מקום העבודה בעידן החדש.

כשהאיומים מבחוץ מתגברים ואי הודאות הקיומית גוברת (משבר בריאותי, משבר אקלים, משבר מנהיגות, משבר בטחוני ואפשר להמשיך) מתרחשות שתי תופעות מנוגדות. יש מי שחותרים לוודאות ומעמיקים את האחיזה במוכר ובידוע ומסתגרים בבועה בה הם חיים ויש מי שגולשים עם הגל התודעתי ומעלים שאלות לגבי המקום בו הם נמצאים בחיים. זאת כבר לא שאלה של ניהול קריירה והזדמנויות, זאת שאלה גדולה יותר על החיים שאנחנו מבקשים לחיות. ופה בעצם טמון השינוי הגדול ששוק העבודה חייב להגיב אליו מהר, הפסקנו לנהל את הקריירה שלנו והתחלנו לדבר על מסלול החיים.

ניהול מסלול החיים, בשונה מניהול קריירה, אינו רואה עוד את מקום העבודה כמקום נפרד מאיתנו בעל דומיננטיות מובהקת ובלעדית על מרבית חיי האדם, אלא כפלטפורמה. המגמה החלה בעשורים האחרונים עם דרישה של עובדים ועובדות ממקומות עבודה ליצירת אימפקט חיובי, למעורבות, לפתיחות ושקיפות. בתוך ההתפתחות התודעתית הזו צמחה גם תנועת me too ששברה את המוסכמות אל מול הסמכויות הישנות ואנו עדים היום לתחילתה של המהפכה הבאה שתופנה למנהלים ומנהלות נגד התעמרות במקומות עבודה. כל זה קורה בגלל שהבסיס עליו נבנה שוק העבודה משתנה ומשתנה באופן דרמטי.

לפני כחודשיים ישבתי מול אחד המנכ"לים הבכירים במשק הישראלי, שאלתי אותו על התרבות הארגונית, ההוויה, תפיסת הניהול, על האימפקט האמיתי של החברה היום, התשובות שלו היו מגומגמות. בין אם התפקיד הוא בקו הייצור או בהנהלה הבכירה העובד/ת מחפש/ת משמעות והשפעה וזה אחד מהתפקידים החשובים ביותר של מנכ"ל כיום.

לצאת ממסגרת הצ'ופרים והשכר

מקומות העבודה צריכים להרחיב את השיח סביב "מיתוג מעסיק" מצ'ופרים ושכר (שאינם מייצרים חיבור ערכי משמעותי אלא תלות כלכלית ונוחות שטחית) למהות והבנה שהם פלטפורמה וכמו בכל פלטפורמה, אם אין לך משתמשים אתם לא רלוונטיים. האיזון הנדרש הוא לא רק בין בית ועבודה, אלא בין עובדים למעסיקים, בין מעסיקים למדינה, בין שורת הרווח של העסק והמשקיעים לרווחה של העובדים.

בכל העולם מיליוני אנשים מתפטרים מעבודתם, ההזדמנות להרהר "בקריירה" ולעשות שינוי היא גם של חברות וארגונים, לא רק של מועסקים. תשאלו את עצמכם שאלות עמוקות על האנשים שאתם מגייסים, על העולם בו אנו חיים, על הסיבה לשמה הקמתם את הסטארטאפ ואז הקמפיין גיוס שלכם יהיה משמעותי הרבה יותר מה-ROI על השלט במחלף הסירה.

הכותבת מובילה תהליכי צמיחה והשפעה, לשעבר מנכ"לית קבוצת דבי תקשורת ויועצת אסטרטגית