בזק | בלעדי

בזק קבלה רישיון ממשרד האנרגיה ותיכנס לתחום החשמל

החברה שוקלת לחבור ליצרניות חשמל בעתיד • עוד בכוונתה לשלב את מכירת החשמל במסגרת תחום הבית החכם שבו היא כבר פעילה

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

שרת האנרגיה קארין אלהרר העניקה בשבוע שעבר רישיון לאספקת חשמל לחברת בזק, לאחר שבזק הגישה בקשה לרישיון לפני מספר שבועות. הרישיון ניתן לבזק במסגרת רפורמה שיזמה רשות החשמל אשר תאפשר לבעלי רישיון להציע שירותי הספקת חשמל ללא אמצעי ייצור.

בשלב זה מדובר בסוג של פיילוט מוגבל, במסגרתו קיבלו כ-20 חברות בישראל רישיון המאפשר להם לספק שירותי חשמל ללקוחות עסקיים ופרטיים בהיקף מוגבל. מדובר במהלך הדומה במידה רבה לשוק הסיטונאי בענף התקשורת המאפשר לבעלי רישיון "לרכב" על רשת התקשורת של בזק, ולספק שירותי תקשורת באופן ישיר ללקוחותיהם. בשלב זה היקף השרות הוא מוגבל, ויכול להינתן אך ורק ללקוחות אשר מותקן בבתיהם מונה חכם (כ- 40 אלף משקי בית בישראל).

מבחינת בזק הבוחנת את הכניסה לתחום מזה כשנתיים, והייתה במגעים כמעט עם כל הגופים הרלוונטיים בישראל, מדובר בהשקה רכה שמטרתה הכנת כלל המערכות כהערכות למקרה שבעתיד יבשילו תנאים שיצדיקו כניסה בכל הכוח לתחום. בזק היא ככל הנראה החברה עם היכולות והמסוגלות הגבוהים ביותר להציב תחרות אמיתית לחברת חשמל, ולכן זכתה לחיזורים מגופים רבים בתחום. לדברי החברה תנאי הרגולציה הנוכחיים משאירים מרווח צר מאד לספק חשמל מתחרה, וכן מגבילים מאד את היקף הלקוחות שניתן לצרף לשרות, ולכן בשלב זה מדובר בפיילוט מצומצם בלבד.

בעתיד, ככל שיתפתחו טכנולוגיות אגירה ביתיות וככל שניתן יהיה לחבור ישירות ליצרני חשמל, תתפתח תחרות אמיתית שבה בזק תתמודד עם כל יכולותיה. בבזק מקווים גם שבעתיד ניתן יהיה גם לייצר סינרגיה עם שירותי הבית החכם של החברה באופן שיאפשר ניהול חכם של מכשירים צורכי חשמל בבית, ויאפשרו ללקוח חסכון אמיתי בצריכה ובעלויות.

נזכיר כי גם סלקום והוט קבלו רישיון למכירת חשמל והן מתכוונות להיות שחקן פעיל בתחום. סלקום חתמה על הסכם שותפות עם חברת משק אנרגיה. חברות התקשורת נכנסות לתחום החשמל בשל העובדה שברשותן מערכות בילינג ויכולות שיווק, והן נמצאות בבית הלקוח.