קרן הפנסיה של הסוכנות היהודית מוכרת את הפארק הלוגיסטי בצריפין

התנאי למכירה: תשלום עד אמצע אוקטובר • מהקרן נמסר: "יש לנו עד דצמבר לקנות לעמיתים של הקרן אגרות חוב מיועדות בריבית של 4.86%. עפ"י חוק ההסדרים, המדינה מפסיקה את אגרות החוב המיועדות ב-2022"

השוק הסיטונאי צריפין / צילום: תמר מצפי
השוק הסיטונאי צריפין / צילום: תמר מצפי

קרן הפנסיה של הסוכנות היהודית הודיעה בתחילת שבוע שעבר על מכירת חטיבת קרקע בשטח של 274 דונם, המוכרת כ"מרכז הלוגיסטי בצריפין". על-פי ההערכות, המחיר יעמוד על סכום שבין 1.2־1.5 מיליארד שקל. ההצעה של קרן הפנסיה והתגמולים של הסוכנות הייתה מעט חריגה משום שחייבה את הגשת ההצעה בתוך ארבעה ימים בלבד מיום פרסום המכרז (יום ראשון שעבר) ואת תשלום כל סכום הרכישה עד אמצע חודש אוקטובר 2021.

המרכז הלוגיסטי צריפין שייך מוניציפלית למועצה אזורית שדות דן (לשעבר עמק לוד). הפארק ממוקם בצידו המזרחי של כביש 44 המחבר את כביש 4 וכביש 40, עם נגישות טובה לכביש 1 ולנתב"ג ובסמוך לבית החולים אסף הרופא ולשוק הסיטונאי החדש. כאמור, הוא נמצא בחכירה מרמ"י של החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות הלאומית ומנוהל על-ידי חברת השתתפויות בנכסים בישראל. בין החברות השוכרות מרכזים לוגיסטיים בפארק: קסטרו, קוקה-קולה, קימברלי חוגלה, מחלבות גד, רב-בריח, שטראוס, פליינג קרגו וגולברי.

על-פי ההערכות של מכון גיאוקרטוגרפיה, שוק המרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים) בישראל נמצא בצמיחה, ובעשור הקרוב יהיה צורך ביותר מ-2 מיליון מ"ר שטחי לוגיסטיקה.

על פניו, הפארק הלוגיסטי בצריפין הוא במיקום אידאלי: נהנה מנגישות נוחה לכבישים ראשיים; יש בו קרקע זמינה לבנייה; והוא רחוק משכונות מגורים. אומדן שווי הנכס מבוסס על ההנחה שניתן לגבות דמי שכירות גבוהים יותר ושניתן לקדם תכנון תב"ע הכוללת זכויות בנייה מועצמות.

מקרן הפנסיה של הסוכנות היהודית נמסר כי מבחינתם לא מדובר בהליך חריג: "אנחנו קרן פנסיה ותיקה, וכקרן פנסיה מגיע לנו אירות חוב מיועדות, אלה נושאות ריבית של 4.86 אחוז צמוד מדד. רשת הביטחון שהמדינה נותנת לכל קרנות הפנסיה היא משהו שמבחינתנו הוא קריטי. גם בגלל שיש לו תשואה מאד גבוהה, וגם כי זה נותן לנו יציבות וקביעות עבור הפנסיונרים שלנו. מאחר שרוב העמיתים שלנו הם פנסיונרים, אנחנו נדרשים לנזילות גבוהה.

"מה שקורה זה שיש לנו דד-ליין, להגיע עד נובמבר, מאחר שבינואר מופסקות אגרות החוב המיועדות. מה שמנחה אותנו בעסקה הזאת זה להשיג כמה שיותר על הנכס, ולכן שלחנו את פרטי הנכס ל-25 מציעים. אנחנו רוצים להשיג מחיר כמה שיותר גבוה. בכסף הזה נקנה אגרות חוב מיועדות לפני שהמדינה סוגרת לנו את הברז - על-פי חוק ההסדרים שעבר בשבוע שעבר המדינה מפסיקה לחלוטין את הנפקת אגרות החוב המיועדות ב-2022".