אחרי הכישלון בהקפאת שכר הדירה, יוזמה חדשה עשויה לטלטל מחדש את שוק הנדל"ן בברלין

אחראית ליוזמה היא קואליציה של פעילי שמאל חברתי ופעילים למען דיור הוגן • אחרי כישלונה של רפורמת הקפאת שכר הדירה והורדתו, פעילים למען ההגנה על דיירים בעיר תולים במשאל־העם תקוות לגבי הרתעת משקיעים מקומיים, זרים והורדת מחירי השכירות

שכונת קרויצברג בברלין. תושבי העיר יצביעו אם ''להלאים'' את חברות הנדל''ן הגדולות / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch
שכונת קרויצברג בברלין. תושבי העיר יצביעו אם ''להלאים'' את חברות הנדל''ן הגדולות / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

בנוסף להצבעה למפלגות בבחירות הפדרליות ובבחירות המקומיות ב־26 בספטמבר, תושבי ברלין יצביעו גם במשאל־עם שצפוי לתפוס תשומת לב עולמית: האם "להלאים" את חברות הנדל"ן הגדולות המחזיקות במאות אלפי דירות בברלין. האחראית ליוזמה היא קואליציה של פעילי שמאל חברתי ופעילים למען דיור הוגן, וברמה הפוליטית - שילוב בין מפלגת "די לינקה" השמאלית למפלגת "הירוקים".

אחרי כישלונה של רפורמת הקפאת שכר הדירה והורדתו, פעילים למען ההגנה על דיירים בעיר שבה קרוב ל־85% ממשקי הבית גרים בשכירות, תולים במשאל־העם תקוות לגבי הרתעת משקיעים מקומיים, זרים והורדת מחירי השכירות.

החלטה לא מחייבת מבחינה חוקית

אחרי כישלון רפורמת השכירות, שהוכרזה כצעד לא־חוקתי על ידי בית המשפט העליון בקארלסרוהה, הגבירו הפעילים את המאמץ, וביולי האחרון הודיעו כי גייסו מספיק חתימות כדי לחייב את הרשויות לקיים משאל עם בנושא. ה"הלאמה" המוצעת אינה בסגנון קומוניסטי אלא באמצעות "קנייה מחדש" של כל מאגר הדירות הנמצאות בידיהן של חברות עם יותר מ־3,000 דירות כל אחת. לאחר מכן, הדירות ינוהלו על ידי העיר. רק עלות הרכישה, מעבר לעלות התפעול השוטף, מוערכת ב־30 מיליארד אירו - כסף ש"חסר" לברלין, המתנהלת בגירעון ומקבלת סובסידיות נדיבות מהממשלה הפדרלית.

החלטה חיובית של הבוחרים תעורר אולי גלים ברחבי העולם, ותבהיר לפוליטיקאים מה חושבים האזרחים, אבל היא אינה מחייבת מבחינה חוקית. ראשית, הבסיס החוקי שעליו תיעשה הרכישה הוא שנוי במחלוקת. מדובר בשימוש בקטע מהחוקה, שבו לא נעשה שימוש דומה בעבר.

בנוסף, ההחלטה אינה מחייבת את הרשויות, והן עשויות למצוא "תירוצים" חוקיים וכלכליים מדוע היא לא תצא לפועל. זה היה המצב, למשל, בהחלטה במשאל עם, שהתקבלה בבחירות ב־2017, שלא לסגור את שדה התעופה האהוב "טגל". בסופו של דבר, הקואליציה החליטה לסגור אותו מנימוקים "חוקיים, כלכליים וחברתיים".

המצב הפוליטי צפוי להשתנות בקרוב

כמו כן, המצב הפוליטי בעיר עומד להשתנות. במקום מיכאל מילר, ראש העיר מטעם הסוציאל־דמוקרטים, מי שרצה עכשיו בראשות המפלגה היא פרנציסקה גיפיי, החותרת למרכז. היא, מצדה, הבהירה כי הלאמת חברות הנדל"ן היא בבחינת "קו אדום" לקואליציה שתקים.

למרות שמנהיג "די לינקה" בעיר הודיע כי יצביע בעד במשאל העם, וגם כמה ממנהיגי "הירוקים", גיפיי לא היססה להבהיר לפני הבחירות כי תמנע אפשרות כזו בקואליציה שהיא עשויה להוביל. הסוציאל־דמוקרטים צפויים להיות המפלגה הגדולה ביותר, אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון.