שחקן חיזוק לענף הביטוח: צבי ברק ישקיע 270 מיליון שקל בעסקת ווישור-איילון

ברק יסייע לחברת הביטוח הדיגיטלית הצעירה בעסקת הענק, ויזרים כ-180 מיליון שקל תמורת כרבע ממניות איילון • עוד מחצית מסכום זה ישקיע ברק בהנפקה פרטית של ווישור, הצפויה להפוך לבעלת השליטה באיילון

מימין: ניצן צעיר הרים, יוחנן דנינו ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר
מימין: ניצן צעיר הרים, יוחנן דנינו ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר

שותף חדש ומשמעותי לקבוצת הביטוח הדיגיטלית הצעירה ווישור גלובלטק . איש העסקים צבי ברק ירכוש כ-17.5% ממניות החברה בתמורה ל-90 מיליון שקל, ובמקביל יסייע לווישור להשלים את העסקה לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח איילון , באמצעות רכישת מניות איילון תמורת כ-180 מיליון שקל.

על פי ההסכם, תרכוש חברת קיסריה אלקטרוניקה רפואית, שבבעלות צבי ברק ואשתו ענת, 17.5% ממניות ווישור גלובלטק בהנפקה פרטית לפי מחיר של 6.3 שקלים למניה - פרמיה של כ-20% על מחיר השוק של המניה בתחילת שבוע המסחר (בתגובה לדיווח זינקה מניית ווישור בשיעור דו-ספרתי).

באשר להצטרפותו של ברק לעסקה לרכישת השליטה באיילון, חתמו הצדדים על עסקה שלפיה ירכוש ברק מידי ווישור כ-25.6% ממניות איילון אחזקות לפי מחיר למניה זהה לזה שבו רוכשת גלובלטק את השליטה באיילון (38.6 שקל למניה). זאת, כפוף להשלמת ההסכם לרכישת מניות השליטה באיילון (כ-67.2%) על-ידי ווישור מידי מנהל העיזבון של מייסד איילון, לוי רחמני ז"ל. העסקה צפויה לצאת לפועל בחודשים הקרובים.

 מאז הודיעה ווישור על רכישת השליטה באיילון לקראת סוף חודש יוני, בעסקה שהיקפה 472 מיליון שקל, צנחה מניית החברה ביותר מ-15%, ושיקפה לה טרם הדיווח הנוכחי שווי של 310 מיליון שקל. ווישור, שבשליטת אמיל ויינשל וניצן צעיר-הרים, מנהלי חברת הביטוח, הוקמה בשנת 2018 והונפקה בת"א במרץ 2021 לפי שווי של 385 מיליון שקל לפני הכסף. 

נדרשה לשותף עם כיסים עמוקים

לאחר שהציגה רווח צנוע של כ-3 מיליון שקל ברבעון השני, עמד ההון העצמי של ווישור בסוף יוני השנה על כ-118 מיליון שקל בלבד, כרבע מהסכום שהייתה אמורה להשקיע ברכישת השליטה באיילון. לכן, נדרשת החברה להכניס לעסקה שותף בעל כיסים עמוקים כברק, הנוטל על עצמו כמעט 40% מההשקעה, ואף להגדיל את ההון העצמי שלה באמצעות הנפקה פרטית של מניותיה לברק.

לברק (באמצעות קיסריה אלקטרוניקה רפואית) שמורה האפשרות עד ליום 31 בדצמבר 2021 להקטין פרו-ראטה את כמות המניות הנמכרות והמוקצות לו, באותו שיעור, ובלבד שהשקעתה לא תפחת מ-67% מההתחייבות שלו. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, בהם היתר שליטה משותף מצד רשות שוק ההון וכן אישורים מטעם הבורסה לרישום ניירות הערך ואישור רשות התחרות למהלך.

בין הצדדים נחתמה גם מערכת הסכמים, המסדירה את צירוף קיסריה לגרעין השליטה באיילון ובגלובלטק, ומאפשרת לקיסריה, בין היתר, למנות נציגים בדירקטוריונים של שתי החברות.

על פי ההסכמים, ווישור וקיסריה יפעלו להגבלת מספר הדירקטורים באיילון, כך שזה יעמוד בין שבעה לתשעה, כשלקיסריה תהיה הזכות למנות שני דירקטורים אם היא תחזיק יותר מ-20% ממניות איילון, ודירקטור אחד אם תחזיק בין 10% ל-20%. ווישור לעומתה תהיה רשאית להציע למנות דירקטורים במספר המהווה מחצית ממספר הדירקטורים, וכן דירקטור חיצוני אחד. 

עוד הוסכם, כי בכל אסיפה כללית של איילון יצביעו שתי החברות באופן זהה בכל הון המניות שבו הן מחזיקות, בכל נושא שיעלה על סדר היום באסיפה. בנוסף, תוכל קיסריה להציע למנות לדירקטוריון ווישור דירקטור אחד, כל עוד היא מחזיקה למעלה מ-10% ממניותיה.

מתכוונת לשמר את פעילות איילון

ווישור גלובלטק הפתיעה את שוק הביטוח בשלהי חודש יוני כשהודיעה על חתימת הסכם לרכישת השליטה באיילון תמורת כ-472 מיליון שקל. זאת, בעיקר כיוון שמדובר בחברת ביטוח דיגיטלית שביקשה לשנות את אופי צריכת הביטוח על-ידי הפיכת הרכישה לדיגיטלית וישירה ולהוריד את מחירי הביטוח, בעוד שאיילון היא מחברות הביטוח הוותיקות בענף הפועלת באופן מסורתי, ומרבית הפעילות שלה מבוצעת על-ידי סוכני הביטוח.

בווישור ציינו עם הסיכום על הרכישה כי בכוונתם לשמר את פעילות איילון, בדגש על שדרוג היכולות הטכנולוגיות והדיגיטליות של איילון, וזאת בין היתר במטרה לשפר את תוצאותיה העסקיות תוך שיפור היעילות, שימוש מתקדם במידע ונתונים לצורכי חיתום טוב יותר ושיפור השירות.

במקביל, התחילה ווישור גלובלטק בחודשים האחרונים ליישם את אסטרטגיית ההתפתחות מעבר לגבולות ישראל, בעיקר לשוק בארה"ב. מתחילת השנה קיבלה חברה נכדה שלה, הרשומה בארה"ב, רישיונות לפעול בקולורדו, בטקסס, בניו ג'רזי, באילינוי ובפנסילבניה.