איך תגמלו את ילדיכם - ואת עצמכם - מהמסכים

כעת זה הזמן לאיפוס דיגיטלי שיסיר מנהגי טכנולוגיה רעים שאתם ומשפחותיכם פיתחתם בזמן המגפה

הורים רבים מעידים שזמן המסך של ילדיהם התארך מעבר למה שהם היו רוצים בזמן הקורונה / צילום: Shutterstock, Subbotina Anna
הורים רבים מעידים שזמן המסך של ילדיהם התארך מעבר למה שהם היו רוצים בזמן הקורונה / צילום: Shutterstock, Subbotina Anna

אחרי יותר משנה של מגפה שבה היו דבוקים למסכים, לילדים רבים יהיה קשה להיפרד מהטכנולוגיה, שהייתה נחמה עבורם וגם חיברה ביניהם כשכל אחד היה בביתו. במחקר שחברת איפסוס ערכה לאחרונה דיווחו 22% מבין 325 ההורים שנשאלו, כי ילדיהם בילו בממוצע עשר שעות או יותר בשבוע מול המסכים בנושאים הקשורים לבידור - הרבה יותר ממה שהיו רוצים. והם לא לבד, גם לנו, המבוגרים, קשה להיפרד מהמסכים.

פניתי למומחים בתחום כדי להבין איך אפשר, כשמשפחה, לעשות איפוס דיגיטלי. הנה שמונת העצות הטובות ביותר.

הגדירו חללים ללא מסכים

"הבעיה הטכנולוגית הגדולה שמשפחות מתמודדות איתה היא שהן מאבדות זמן שיחה וזמן איכות משותף לטובת הטלפונים", אומרת שרי טרקל, מייסדת ומנהלת המכון לטכנולוגיה ולעצמיות באוניברסיטת MIT. לכן היא מציעה להגדיר חללים מסוימים שבהם מותר לנהל רק שיחה פנים אל פנים. אלה יכולים לכלול את המטבח ושולחן האוכל למשל.

כמו כן, טרקל מציעה שילדים לא יכניסו מכשירים למכונית. ואכן, כמה מהשיחות הטובות ביותר שהיו לי עם כל שלושת ילדיי יחד קרו בדרך כנסיעה. עם זאת, לנסיעות ארוכות כבר כדאי להצטייד בטאבלטים. למרות שאני תמיד אורזת ספרים לילדים, זמן מסך תמיד יקצץ התבכיינות של "מתי נגיע?" (חוץ מזה, ככה הם יכולים לבדוק במפות של גוגל ואז לא צריכים לשאול).

טרקל טוענת כי מנגד יש להגדיר מרחב שמיועד למסכים, פינת הטלוויזיה או האזור שבו היא נמצאת בבית. לדעתה זה מקום התכנסות טוב למשפחות. "אם הולך להיות מסך, שיהיה מסך משותף", אמרה. ואכן, במשך זמן מה, צפייה ב"מנדלוריאן" ואחר כך ב"וונדה ויז'ן" הייתה השגרה שלנו ליום שישי.

החזירו את הכללים שביססתם לפני הקורונה

השתמשו בזמן הנוכחי כהזדמנות להשתית מחדש כללים הנוגעים לטכנולוגיה, שאולי זנחתם בזמן המגפה, כמו איסור השימוש במכשירים בחדר השינה בלילה או משחקי וידאו רק לאחר הכנת שיעורי הבית.

קבעו יום שבתון שבועי מטכנולוגיה

בחרו יום בשבוע שבו הילדים לא ישתמשו במסכים בכלל, והחילו את הכלל הזה גם על עצמכם. אמנם זה קשה בסביבת העבודה שלנו, שהיא 24/7, אבל אם בעבודה שלכם אתם לא באמת נדרשים לטלפון כל הזמן, שחררו אותו יום אחד, אפילו בסוף השבוע.

טיפאני שליין, מחברת הספר "24/6: לוותר על מסכים יום אחד בשבוע כדי לקבל יותר זמן, יצירתיות וחיבור", עושה זאת עם בעלה ושתי בנותיה כבר 11 שנים. "יום חופש מלא בכל שבוע מאפס את השימוש שלנו בטכנולוגיה", היא אומרת. "זה כמו שריר - ככל שמתאמנים על זה, זה נעשה קל יותר".

אם קשה לכם לוותר על המכשיר ליום שלם בהתחלה, עשו את זה בהדרגה. התחילו בשעתיים ללא טלפון, ואחר כך תגדילו את משך הזמן בעוד קצת בכל שבוע. שליין טוענת שמנהג כזה מקטין את ההטרדה והמשא ומתן הקורים כשיש הפרעות לשגרה טכנולוגית קבועה.

"הדבר שאתם הכי לא רוצים לעשות הוא לומר לילד שאתם לוקחים לו משהו. הציגו את זה כ'אתה הולך לקבל משהו בחזרה'", אמרה שליין.

הפרידו בין הרגלים טובים להרגלים רעים

זכרו: לא כל זמן מול המסך שקול לאחר. מומחים מציעים לקיים דיון עם הילדים בנוגע לשימוש הטכנולוגי המשמעותי ביותר עבורם, ואז לנסח תוכנית שתעבה אותו, ותפחית את השיטוטים חסרי הטעם באינטרנט.

בתי בת ה־9 בילתה יותר מדי זמן ברובלוקס (פלטפורמת משחקי רשת) בימים הראשונים של המגפה. מאז היא החליפה את הבילוי הזה בפעילויות יצירתיות יותר: היא לימדה את עצמה ליצור ולערוך סרטוני וידאו על גבי אייפד וליצור יצירות אמנות מורכבות בעזרת העיפרון של אפל (Apple Pencil). לאחרונה החלה גם לצפות בסרטוני יוטיוב על ייצור צעצועים ולאחר מכן ממש הכינה אותם.

"כאשר הטכנולוגיה מאפשרת לבני נוער לפתח מיומנויות או לצלול אל תחומי העניין שלהם, יש לה השפעה חיובית על הבריאות הסובייקטיבית שלהם", אומרת קייטי דיוויס, פרופסורית עמיתה בבית הספר למידע באוניברסיטת וושינגטון, שחקרה את השפעות הטכנולוגיה על בני נוער במהלך המגפה.

הציעו חלופות

לא תמיד יספיק שתאמרו לילדיכם להניח את המכשירים ולצאת לשחק בחוץ. אולם לעתים קרובות זה יעבוד טוב יותר אם תציעו להם תבנית לפעילות או אפשרויות בחירה. אתם יכולים לומר להם לרשום על פתקים את הפעילויות שהם אוהבים לעשות בחוץ ולשים אותם בצנצנת, כך שיוכלו לשלוף בכל פעם שהם יוצאים מהבית.

אתם יכולים גם להפוך את הסדר ולדרוש מילדיכם לעשות מספר מסוים של פעילויות ללא מסך לפני שאתם מרשים להם להשתמש במכשיר. בארק, חברת הבטיחות והניטור המקוונת, פרסמה רשימת מטלות ופעילויות ומציעה לדרוש מילדים להשלים שלוש מהן לפני שהם חוזרים למסך.

השאירו את הטלפונים בבית

כשאתם יוצאים החוצה, אפילו סתם לטיול בפארק, אל תיקחו את הטלפונים אתכם. לדברי שליין, זה יעזור לילדים להתרגל להרגיש שהם לא חייבים את הטלפון יהיה עליהם כל הזמן.

השתמשו בהגדרות המכשירים כדי להתנתק

אתם לא באמת צריכים להציץ בטלפון בכל פעם שהוא מודיע לכם שמישהו צייץ לגביכם. כבו את ההתראות של חלק מהאפליקציות או קבעו שרק החשובות מהן יופיעו. "מצב פגישה (do not disturb)" הוא הסטטוס החביב עליי להשתקת הסחות דעת מיותרות (ההפעלה שלו מהירה גם באנדרואיד וגם באייפון).

אל תצפו לשינוי בן לילה

המומחים אומרים שאתם צפויים להיתקל בהתנגדויות בניסיון לאפס את ההרגלים הטכנולוגיים של המשפחה. אם המהלך שלכם לבסס יום ללא מסכים בשבוע לא צלח, נסו שוב בשבוע הבא - אומרת שליין. אחרי הכול, אנחנו לא באמת יכולים להוריד את המתג ולקוות שהחיים יחזרו לקדמתם אחרי השנה שכולנו חווינו.

היו אמפתיים. כהורים חשוב שתודו כמה מבלבלת, קשה ומפחידה הייתה השנה האחרונה עבור ילדים רבים. לדברי טרקל, שספרה האחרון הוא "יומני האמפתיה: ספר זיכרונות", ההקלה של מגבלות הקורונה מאפשרת לילדים לחזור לעשות דברים פנים אל פנים ובבטיחות, וזה כשלעצמו יפחית את זמן המסך.

עם זאת, עבור ילדים רבים המפגש הפיזי עם חברים לכיתה יכול להיות קשה, בעיקר למופנמים, שמצאו מזור מהלחצים החברתיים של חיי ההתבגרות במהלך המגפה. במחקר מהעת האחרונה שערכה אפליקציית הצילום VSCO, בהשתתפות 1,000 בני נוער ומבוגרים צעירים יחסית, 60% מהמגיבים העידו שהם חרדים יותר מפגישות פנים אל פנים בהשוואה ללפני המגפה.

בני הנוער במחקר של פרופ' דיוויס יודעים ככל הנראה שיהיה עדיף לחזור למפגשים של ממש. "אפילו כשהחוויות הטכנולוגיות שלהם היו בעלות משמעות", כתבה, "הרגישו בני הנוער שהתקשורת ברשת לא יכולה בסופו של דבר להחליף אינטראקציות פנים אל פנים עם החברים שלהם".