כל הדרך מההקמה ב-1997: מי זו איתמר מדיקל שנמכרה ביותר מחצי מיליארד דולר ומי המרוויחים הגדולים

חברת איתמר מדיקל שעוסקת באבחון דום נשימה הודיעה מוקדם יותר כי היא עומדת להימכר לפי שווי של 548 מיליון דולר •  מהמוצרים הראשונים שפיתחה, דרך ההנפקה ועד לפריצת הדרך שהביאה להגדלת ההכנסות שלה מהשוק האמריקאי, כך התפתחה החברה צעד אחר צעד • וגם: היזם הסדרתי שהשקיע לראשונה בתחום הביומד והרוויח בגדול

גלעד גליק, נשיא ומנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: דן מילר
גלעד גליק, נשיא ומנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: דן מילר

חברת איתמר מדיקל, שפיתחה מוצר לאבחון מהבית של דום נשימה בשינה, נמכרת לפי שווי של 548 מיליון דולר. מחיר המכירה הוא 31 דולר למניה במזומן, פרמיה של כ-55% על מחיר המניה טרם פתיחת המסחר. הרוכשת בעסקה היא חברת הקרדיולוגיה ZOLL Medical (זול מדיקל) האמריקאית, והעסקה אינה תלויה באבני דרך. מניית איתמר זינקה בתגובה, והגיעה כמעט למחיר העסקה. מניית החברה נסחרת בת"א ובנאסד"ק. 

בעלי מניות בולטים באיתמר מדיקל כיום, שייהנו מהאקזיט המרשים, הם קרן דירפילד האמריקאית (כ-7%), קבוצת ויולה הישראלית (6.7%), ד"ר גיורא ירון (6.1%) וקבוצת הפניקס-אקסלנס (5.2%). חברת סייבל השקעות ליוותה את החברה מיום הנפקתה והובילה את גיוסיה בשוק ההון. 

הרוכשת, זול מדיקל, היא חברה מובילה בתחום הקרדיולוגיה, רפואת הלב. באפריל האחרון רכשה זול את רספיקרדיה, חברה לטיפול בדום נשימה בשינה. למרות שדום נשימה היא הפרעת שינה, היא גם מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב, וכ-60% מחולי הלב כנראה סובלים גם מדום נשימה בשינה. כעת זול מדיקל תוכל לאתר בשלב מוקדם מטופלים פוטנציאליים של דום נשימה בשינה, אשר בסופו של דבר ייתכן שיגיעו לצורך בטיפול בטכנולוגיה שהיא רכשה באפריל.

זול מדיקל היא בבעלות חברת ההחזקות Asahi Kasei היפנית שרכשה אותה ב-2012. זול רכשה בעבר את החברה הישראלית קימא מדיקל של אלרון, שפיתחה מכשירים לניטור של אי ספיקת לב. הרכישה בוצעה ב-2015 וקימא עדיין פועלת מכפר סבא. איתמר מדיקל אמורה להמשיך לפעול מקיסריה ולשמור על שמה. החברה מעסיקה 250 עובדים בישראל ועוד כ-100 בארה"ב.

פיתחה שני מוצרי אבחון במקביל

איתמר מדיקל הוקמה בשנת 1997 על-ידי היזמים ד"ר גיורא ירון ומרטין גרסטל, והרופאים ד"ר פרץ לביא (לשעבר נשיא הטכניון) וד"ר דני גור ז"ל. החברה נקראה על שם אחיו של ירון, שנפל במלחמת יום הכיפורים. 

מייסדי החברה פיתחו שיטה לאמוד באופן לא פולשני את הזרימה של הדם בעורקים, באופן שנותן מידע הן על איכות השינה והן על גמישות כלי הדם כאמצעי לאבחן את הסיכון העתידי למחלות לב.

על בסיס מידע זה פיתחה החברה שני מוצרי אבחון במקביל, וב-2007 הונפקה בבורסה בתל אביב במקביל להפיכת המוצר שלה למסחרי. אלא שבמשך כמה שנים לא הצליחה איתמר להגדיל את ההכנסות שלה משמעותית בשוק האמריקאי.

המוצר לאבחון סיכון למחלות לב לא הוסיף מידע רב מעבר לגורמי הסיכון המוכרים (השמנה, יתר כולסטרול ולחץ דם וכדומה), ואילו המוצר לאבחון דום נשימה בשינה (WatchPAT), שמאפשר אבחון ביתי, נחסם על-ידי רופאי השינה, שהעדיפו שהמטופלים יגיעו אליהם למעבדות השינה.


התמקדות במוצר לאבחון השינה

ב-2013 מונה גלעד גליק לתפקיד מנכ"ל החברה, לאחר שניהל את המכירות בחטיבת ביוסנס וובסטר בתאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון. תחילה ביקש גליק להתמקד רק במוצר לתחום הלב, אולם כשהגישה לא נשאה פרי, שינה כיוון להתמקדות במוצר לאבחון השינה, ושיווקו לא לרופאי השינה אלא דווקא לקרדיולוגים, תוך הדגשת הקשר בין דום נשימה בשינה ובין מחלות לב. כך, בהדרגה נבנו הכנסות החברה. בשנים האחרונות זכה המוצר של איתמר לשיפוי ביטוחי והפך אטרקטיבי בהדרגה גם עבור רופאי השינה.

לאיתמר מדיקל היו לאורך הדרך שיתופי פעולה רבים עם חברות כמו מדטרוניק והנרי שיין. גורם המקורב לחברה מציין היום דווקא שיתוף פעולה שנחתם בעבר עם חברת קרדיולוגיה בשם Heart Biotel, שמאוחר יותר נמכרה לפיליפס ואז שיתוף הפעולה נפסק.

"אבל בזמן שהחברות פעלו יחד, הן ראו את היתרון של חיבור בין חברה בתחום הקרדיולוגיה, ממש כמו זול מדיקל, עם חברה כמו איתמר. לאחר שהשת"פ עם ביוטל נגמר, איתמר חיפשה להחליף אותו, וכך נוצר הקשר עם זול, שהייתה אמורה להיות שותפה אסטרטגית תחילה, ורק בחודשים האחרונים השיחה עברה לפסים של רכישה".

התזמון אינו מפתיע. מגפת הקורונה מוטטה את ההגנות האחרונות מול חדירת המוצר, שכן המטופלים לא יכלו או לא רצו לצאת מן הבית לעבור אבחון במעבדת שינה, וגם רופאי השינה הבינו שאם הם לא יספקו פתרון לרפואה מרחוק אולי לא יוכלו לאבחן את המטופלים כלל.

הפסד רבעוני של 4.7 מיליון דולר

ברבעון השני של 2021 רשמה איתמר מדיקל הכנסות של 12.6 מיליון דולר, גידול של 41% לעומת הרבעון המקביל, ו-10.1 מיליון דולר מתוכן באו ממכירות בארה"ב. בסיכום מחצית השנה עמדו ההכנסות על 24.5 מיליון דולר, גידול של 42%, והיקף המכירות בשוק האמריקאי עמד על 18.5 מיליון דולר. החברה צופה הכנסות של 53-54 מיליון דולר לשנת 2021 כולה, גידול של 29%-32% לעומת 2020. למרות העלייה הנאה במכירות, החברה עדיין רושמת הפסדים, ואלה עמדו על 4.7 מיליון דולר ברבעון השני ועל 10.5 מיליון דולר במחצית.

לפיכך, המכירה של איתמר מדיקל היא הגיונית - לחברה מוצר אחד עיקרי, ואין לה צנרת מלאה במוצרים פוטנציאליים רבים נוספים. מוצר שלה יכול להשתלב בין מוצרים אחרים בתחום של אבחון רפואי ורפואה מרחוק. כל עוד היא מוכרת רק את המוצר העיקרי האחד, עם מערך מכירות ישיר, קשה לה לייצר רווחיות משמעותית. לכן האקזיט מגיע בזמן נכון עבור החברה, ובפרמיה יפה לבעלי המניות.

השקעת הביומד היחידה של היזם הסדרתי ד"ר גיורא ירון

להצלחה של איתמר מדיקל כמה אבות, אחד הבולטים בהם הוא ד"ר גיורא ירון, שהיה ממייסדי החברה ומוביל אותה כיו"ר דירקטוריון פעיל. ירון, בן ה-73, מוכר כיזם סדרתי מתחום ההייטק, ובין חברות הטכנולוגיה שבהקמת היה מעורב ושנמכרו נמנות פנטקום ופי קיוב, שנמכרו לסיסקו ב-118 מיליון דולר וב-200 מיליון דולר בהתאמה; קומרנט, שנמכרה לרד האט בכ-115 מיליון דולר ; הייפרוויז , שנמכרה לצ'קפוינט בעשרות מיליוני דולרים, ועוד. בין היתר שימש ירוד גם כיו"ר הדירקטוריון של חברת בדיקות התוכנה מרקורי, שנמכרה ל -HP ב-4.5 מיליארד דולר .

ירון החל את הקריירה כפיזיקאי, וכתב דוקטורט על השפעת קרינה גרעינית על מכשירים אלקטרוניים. לתחום ההייטק נכנס כאיש פיתוח בחברת השבבים האמריקאית נשיונל סמיקונדקטור. הוא נבחר על ידי החברה להקים את מרכז הפיתוח שלה בישראל, ועמד בראשו. מרכז זה נחשב לאחד מאבני היסוד של תעשיית השבבים בישראל .

ב-1992 ניהל את חברת הדפוס הדיגיטלי אינדיגו של בני לנדא, וב-1995 פנה להקים חברות משלו. זמן קצר לאחר מכן הקים את איתמר מדיקל, שהיא חברת הביומד היחידה שייסד. ירון המשיך לתמוך בחברה גם כלכלית, יחד עם שותפו מרטין גרסטל, בימים הקשים שלה .

עוד מוכר ירון כמי שמעורב בקידום תעשיית ההייטק הישראלי, והוא מעורב במיזמים שונים שמטרתם קידום התעשיה כולה. הוא מרבה לדבר על הצורך לבנות חברות ישראליות, ולא להסתפק באקזיטים מוקדמים, למרות שהיה מעורב בכמה כאלה. המקרה של איתמר כנראה יחשב מבחינתו לאקזיט במועד מתאים, שכן החברה כבר רושמת הכנסות משמעותיות ובשאיפה תמשיך לפעול כמרכז פיתוח של הרוכשת בישראל, ולהעסיק מאות עובדים .

ירון מכהן גם כיו"ר ראש הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב, ושימש בעבר כיו"ר חברות מסחור הטכנולוגיה רמות של אוניברסיטת תל אביב ויישום של האוניברסיטה העברית. הוא חבר בוועדה המייעצת לשר הביטחון.