המחסור בשבבים מקרב בין חברות טכנולוגיה ליצרניות הרכב

כשמכוניות הופכות ליותר דיגיטליות, בכירים בשתי התעשיות מדברים על היתרונות בשיתוף-הפעולה: 'אנחנו זקוקים לכם ואתם צריכים אותנו'

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy
ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

שיתוף-הפעולה בין חברות לייצור מעבדים ותעשיית הרכב נע לנתיב המהיר, בעקבות המחסור בשבבים והכרה בעובדה שמכוניות הופכות לדיגיטליות יותר מאי פעם.

יותר משנה בתוך המשבר, בכירים בתעשיות הרכב והשבבים מחזקים קשרים ביניהם על מנת להתמודד עם המחסור ועובדים יחד להציג מוצרים חדשים. המעבר הזה הוצג לראווה כשמנהלים בכירים מחברות כמו אינטל, קואלקום ואנבידיה נסעו בשבוע שעבר למינכן לתערוכת הרכב השנתית, בעקבות הסיכויים לסגור עסקאות למכירת שבבים למסכי התצוגה במכוניות, מאפייני סיוע לנהיגה ויישומים אחרים בכלי הרכב.

המחסור בשבבים הדגיש ליצרניות הרכב כמה התלות שלהן במעבדים נעשתה גדולה, אבל מנכ"ל אינטל פט גלסינגר אמר לבכירי תעשיית הרכב באירוע ביום שלישי שהתיאבון של תעשיית הרכב למעבדים הופך אותה לפלג צרכנים חשוב יותר לחברות המייצרות אותם. חמישית מעלות החומרים המשמשים בייצור מכוניות עילית, כך אמר, תהיה בגלל מעבדים עד שנת 2030, לעומת 4% ב־2019.

"אנחנו צריכים אתכם, ואתם צריכים אותנו", אמר באירוע. "זה עתיד סימביוטי בו אנחנו מתחדשים והופכים לספקים, כשהמכוניות הופכות למחשבים על גלגלים".

אפילו לאחר שמכוניות החלו להכיל בשנים האחרונות יותר שבבים, היחסים בין יצרני הרכב ויצרני השבבים נותרו לעתים קרובות לא ישירים. יצרניות רכב הסתמכו במידה רבה על מוכרי החלקים שלהן לקניית השבבים המורכבים במכוניות. הנתק הזה היה בין הגורמים למשבר השבבים בתעשיית הרכב בחודשים האחרונים, כך אמרו בכירים בשתי התעשיות. כעת, אומרים הבכירים האלה, מערכת היחסים בין יצרניות רכב ליצרני שבבים עוברות כוונון מחדש.

מנכ"ל דאימלר אולה קלניוס אמר לוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר שהחברה נמצאת כעת בקשר ישיר עם יצרני שבבים על מנת לוודא שהמלאי שיש לה מספק. חברת מכוניות היוקרה של דאימלר, מרצדס בנץ, הייתה צריכה לעשות תמרונים מבחינת מלאי השבבים שלה, נתקלה בעיכובים לגבי דגמים מסוימים ונאלצה לתעדף את הדגמים הרווחיים ביותר ולהרכיב בהם שבבים שהמלאי שלהם היה נמוך.

כריסטיאנו אמון, מנכ"ל השבבים לטלפונים ניידים קואלקום, אמר ביום רביעי במינכן שהשימוש ברשתות תקשורת דור חמישי מהירות ביותר יעזור לאפשר מאפיינים חדשים במכוניות, כולל היישום של מכוניות אוטונומיות. חברות רכב, כך אמר, "צריכות כולן להיראות כחברות טכנולוגיה וכחלק מתחום הטכנולוגיה". המשמעות של זה ליצרני רכב היא שהם צריכים שיהיו להם קשרים ישירים לחברות הטכנולוגיה, הוסיף.

מוקדם יותר השבוע אמרה קואלקום שהשבבים שלה יניעו מערכות מידע ותקשורת במכוניות החשמליות החדשות של רנו. חברת השבבים הסכימה בינואר להרחיב את עבודתה עם חברת ג'נרל מוטורס על תא נהג דיגיטלי ועל מאפייני סיוע לנהיגה. סימן אחר להתעניינות של קואלקום בתחום הרכב: בחודש האחרון הגישה החברה הצעה בגובה 4.6 מיליארד דולר לרכישת חברת טכנולוגיית הרכב השוודית Veoneer.

שוק השבבים יהיה שווה כ-85 מיליארד דולר עד 2027

אנליסטים צופים שהתלות ההדדית בין יצרני השבבים ליצרניות הרכב רק תגבר. בחברת המחקר IHS Markit, מעריכים ששוק השבבים לתעשיית הרכב יהיה שווה כ־85 מיליארד דולר עד שנת 2027, לעומת כ־52 מיליארד דולר כיום.

תחום הרכב מספק ליצרני השבבים הזדמנויות צמיחה רבות, שלא כמו שוק המעבדים הבוגר יחסית, כך אמר פיל אמסרוד, אנליסט רכב ב־IHS. מכירות של טלפונים ניידים חדשים מסתמכות בעיקר על ההנחה שאנשים מחליפים מכשירים ישנים, אמר, בעוד שהשבבים המוטמעים במכוניות גדלים גם מבחינת הכמות וגם ברמת התחכום שלהם.

בתערוכה במינכן, אמר גלסינגר שאינטל תשיק שירות מוניות רובוטי בעזרת האפליקציה Moovit שרכשה לפני שנה תמורת כ־900 מיליון דולר ותמנף את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של מובילאיי, שרכשה תמורת כ־15 מיליארד דולר בהימור הגדול שלה על תעשיית הרכב לפני ארבע שנים. מובילאיי, חברת נהיגה אוטונומית ישראלית, מספקת טכנולוגיה ליצרניות רכב מבוססות כמו BMW ופורד המשתמשות בה למאפייני הסיוע לנהגים שלהן.

בשבוע שעבר הודיעה מובילאיי שהיא מתכננת לעשות ניסוי בשירות מוניות אוטונומי במינכן בשנה הבאה בשיתוף חברת השכרת הרכב סיקסט. מובילאיי תהיה הספקית ובעלת מכוניות אוטונומיות, וסיקסט תתחזק אותן.

בעוד שההבחנה בין מכוניות וטכנולוגיה מיטשטשת, פורד הודיעה בשבוע שעבר שהעסיקה את דאג פילד, לשעבר מנהל בכיר באפל ובטסלה, בתור מנהל טכנולוגיה ומערכות מוטמעות ראשי, המדווח ישירות למנכ"ל החברה ג'ים פארלי.

טסלה הודיעה בחודש שעבר שהיא מפתחת מחשב־על בכוחות עצמה לניהול החישובים הנחוצים לאימון התוכנה המותקנת במכוניות שלה, כחלק ממאמץ לקדם את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שהיא מפתחת.

אנבידיה, יצרנית השבבים האמריקאית עם שווי השוק הגבוה ביותר, מהמרת על כך שמכוניות יהפכו למרכז צמיחה עבורה. דני שפירו, סגן נשיא באנבידיה לענייני רכב, אמר לאחרונה שהחברה מתכננת פעולות בעלות של 8 מיליארד דולר במחלקת הרכב שלה בשש השנים הקרובות.

"אנחנו משקיעים ואנחנו מבינים שמדובר במשחק לטווח ארוך ושההזדמנות העסקית עצומה", אמר.

אבל עבור חברות הרכב, ההתמקדות בעתיד הקרוב נותרה בעיית השעה: המחסור בשבבים להרכבה בדור הנוכחי של המכוניות. בטויוטה אמרו בחודש שעבר שיוציאו משימוש יותר משליש מיכולת הייצור של החברה במפעלים בגלל נושאים הקשורים למחסור בשבבים, לאחר שעד עתה הצליחה החברה להתמודד עם המשבר בהצלחה בשלבים המוקדמים יותר שלו.

מנכ"ל BMW אוליבר זיפסה אמר שהמחסור בשבבים עשוי להיות נושא קריטי גם בשנה הבאה, ומנכ"ל קבוצת פולקסווגן הרברט דיס הזהיר שתעשיית הרכב עלולה להיאבק בנושא זמינות השבבים עוד שנים רבות.

יצרני השבבים מנסים לטפל בבעיה. באינטל הודיעו ביום שלישי שהחברה תקדיש חלק מיכולת הייצור של המפעל שלה באירלנד לתעשיית הרכב. גם החברה Infineon Technologies והחברה Robert Bosch מגדילות את הייצור על מנת לספק מענה.

וויליאם בוסטון השתתף בהכנת הכתבה.