רפאל: מערכת DRONE DOME הגנה על מנהיגי המעצמות בכינוס ה-G7 בבריטניה

לפני כשלוש שנים רכש משרד ההגנה הבריטי מחברת רפאל הישראלית מספר מערכות מסוג DRONE DOME להגנה מפני רחפנים ומל"טים • המערכת, שנמצאת כבר בפעילות מבצעית של הצבא הבריטי בזירות מבצעיות שונות, נבחרה להגן על האתר שבו התקיימה פסגת ה-7G בקורנוול

מערכת ההגנה DRONE DOME של רפאל / צילום: רפאל
מערכת ההגנה DRONE DOME של רפאל / צילום: רפאל

חברת רפאל חושפת כי מערכת ההגנה הישראלית שלה נגד איומי רחפנים ומל"טים, ה-DRONE DOME, הגנה על מנהיגי המעצמות בכינוס ה-G7 (שבע המדינות המתועשות) שהתקיים בבריטניה בחודש יוני.

לפני כשלוש שנים רכש משרד ההגנה הבריטי מחברת רפאל הישראלית מספר מערכות מסוג DRONE DOME להגנה מפני רחפנים ומל"טים. המערכת, שנמצאת כבר בפעילות מבצעית של הצבא הבריטי בזירות מבצעיות שונות, נבחרה להגן על האתר שבו התקיימה פסגת ה-7G בקורנוול, כמו גם על ביטחונם של כלל האנשים שהשתתפו באירוע היוקרתי.

בהודעת רפאל נאמר כי מערכת ה-DRONE DOME היא מערכת חכמה ומודולרית המהווה פתרון טכנולוגי מתקדם המתבסס על שלושה רבדים הנחוצים להתמודדות יעילה נגד איומי רחפנים ומל"טים - איתור, זיהוי ונטרול האיום - הכול בהתאם לצורך המבצעי ודרישת הלקוח.

המערכת משלבת רדאר מתקדם ומאפשרת שילוב של חיישנים מסוגים שונים: מצלמה אלקטרו-אופטית, יכולות איתור מתקדמות ונטרול האיום באמצעי ל"א (Soft Kill) של כל סוגי רחפנים ו/או מל"טים המאיימים על האזור האווירי המוגדר.

לדברי רפאל, המערכת הוכחה מבצעית במספר זירות בעולם ונמכרה כבר למספר מדינות. על-פי החברה, המערכת מודולרית ויעילה ובעלת אמינות גבוהה וביצועים מעולים בכל מזג אוויר.

מערכת ה-DRONE DOME של רפאל משולבת קרן לייזר ממוקדת מאוד בעלת יכולת לזירה גבוהה, המתמקדת בדיוק רב על המטרה, ננעלת עליה ומיירטת אותה תוך זמן קצר. במערכת קיים מנגנון הגנה בטיחותי של נעילת האלומה על המטרה המאיימת בלבד, תוך הבטחת בטיחות מקסימלית של הסביבה ומניעה של נזקים משניים.

יכולות ה-AI של מערכת ה-DRONE DOME והשימוש בחיישנים ייחודיים ומתקדמים טכנולוגית פרי פיתוח רפאל, מהווים שכבה נוספת של מידע על פעילות רחפנים ומל"טים, מאפשרים זיהוי של האיום ואיתור מדויק שלו במרחב האווירי וכך מאפשרים נטרול מהיר ואופטימלי של האיום.

רחפני תקיפה משמשים ארגוני טרור ומדינות בכל העולם - בין השאר איראן משתמשת בהם תדיר, וכך תקפה את האוניה מרסר סטריט ביולי השנה, תקיפה שנהרגו בה שני אנשי צוות בספינה. גם ארגוני הטרור שאיראו מממנת משתמשים ברחפנים, לרבות החות'ים בתימן אנשי חיזבאללה ולאחרונה גם חמאס והג'יהאד האיסלמי.

שר הביטחון בני גנץ חשף כי איראן מאמנת את הטרוריסטים בבסיס כאשאן ליד טהראן, ואמר כי זהו אחד מאיומי הטרור המשמעותיים נגד ישראל ומדינות אחרות.

מאיר בן שיה, סגן לשיווק ופיתוח עסקי במנהלת הגנ"א קצר-טווח ברפאל, מסר: "ברפאל כיום מזהים שתי מגמות חדשות ומרכזיות בתחום ה-C-UAV (הגנה מפני רחפנים ומל"טים) מולם מתמודדת מערכת ה-DRONE DOME בהצלחה. המגמה הראשונה היא כמות הרחפנים התוקפים - הצורך להתמודד עם מתקפה של מספר רחפנים בו-זמנית הוא איום ממשי ומאתגר מאוד הדורש מערכת מבצעית המסוגלת להתמודד מולו.

"המגמה השנייה היא סוג הכלים. אם בעבר מערכות הגנה אווירית חיפשו מטוסים, כלי טיס בלתי מזוהים גדולים או טילים - היום הם נאלצים להתמודד גם עם איומים שהפכו לקטנים, איטיים ונמוכים, אשר הופכים להיות יותר ויותר אוטונומיים, דבר המהווה אתגר למערכות הסיגינט והמכ"ם המתוכנתות לחפש אובייקטים בגודל של מטוסים קונבנציונליים. אתגר זה מחייב פתרונות מסוג Hard-kill. לזאת פיתחה רפאל את הרובד הרביעי של המערכת, והוא יירוט באמצעות לייזר".

בהודעת רפאל נאמר כי השימוש במערכת זו בפסגת ה-G7 הוא עדות לשביעות-הרצון והביטחון של משרד ההגנה הבריטי במערכת, ומביא לידי ביטוי את היכולות המוכחות ואת הגמישות של המערכת, וזאת מתוך ניסיון מבצעי אמיתי בשטח.