עמותת "הצלחה" ליועמ"ש: הורה על הקמת ועדת איתור למפקד קבוע לגל"צ - או שנפנה לבג"ץ

עמותת "הצלחה" הודיעה למנדנבליט כי אם תוך 14 יום לא תוקם ועדת איתור לבחירת מפקד קבוע לגלי צה"ל, תוגש לבג"ץ עתירה בעניין • לאחרונה הודיע שר הביטחון גנץ על מינויה של גלית אלטשטיין למפקדת זמנית לגלי צה"ל במקומו של שמעון אלקבץ

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ

עמותת "הצלחה" הודיעה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדנבליט, כי אם תוך 14 יום לא תוקם ועדת איתור לבחירת מפקד קבוע לגלי צה"ל או יפורסם מועד סופי לבחירתו/ה, תוגש לבג"ץ עתירה בעניין.

במכתב ששיגר היועץ המשפטי של "הצלחה", עו"ד אלעד מן, למנדנבליט נטען כי יש למנות באופן מיידי ועדת איתור שתפעל לבחירת מפקד/ת קבוע לגלי צה"ל תוך שלושה חודשים לכל המאוחר.

נזכיר כי לפני מספר ימים הודיע שר הביטחון בני גנץ על מינויה של גלית אלטשטיין לתפקיד מפקדת זמנית לגלי צה"ל, במקומו של שמעון אלקבץ שסיים קדנציה של ארבע שנים. המינוי הוא לתקופה של שלושה חודשים, אולם ניתן להאריך אותו למשך לפחות שלושה חודשים נוספים, ובסביבתו של גנץ מעריכים כי ניתן יהיה להאריכו אף יותר.

אלא שב"הצלחה" סבורים כי מינוי ממלא-מקום זמני בתפקידים בכירים הוא בעייתי - על אחת כמה וכמה כשמדובר בכלי תקשורת. במכתבו מסביר עו"ד מן כי "כידוע, מינוי זמני, על שלל בעיותיו וחסרונותיו, יוצר תלות בלתי תקינה בין ממלאת-המקום לבין שר הביטחון, שהוא גורם פוליטי, וזאת במיוחד כאשר מדובר באמצעי תקשורת מרכזי מוביל ומשפיע על הציבור בישראל כגלי צה"ל".

לדבריו, "דברים אלה יפים במיוחד על רקע החובה להבטיח את עצמאותו ואת אי-תלותו של בעל תפקיד ציבורי באשר הוא, במיוחד עת מדובר במי שממונה על אמצעי תקשורת ציבורי , כאשר ידוע וברור כי אי-תלותם של אמצעי תקשורת הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה בישראל".

עו"ד מן מזכיר הנמקות של היועמ"ש עצמו ושל פסיקות בית המשפט בענייני מינויים זמניים - למשל בבג"ץ שהוגש על-ידי עמותת "הצלחה" נגד הממשלות הקודמות שסירבו לאשר מינויים קבועים ברגולציית התקשורת, ביניהם מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"ל הרשות השנייה וניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. בשני התפקידים כיהנו לאורך תקופה ארוכה ממלאי-מקום, ובמסגרת ההליכים המשפטיים שנוהלו סביב הנושא הבהירו גם היועמ"ש וגם בית המשפט כי קיים קושי גדול בכך שתפקידים אלה ממולאים על ידי ממלאי-מקום - זאת למרות שבמקרים הללו פרק הזמן שבו כיהנו ממלאי-מקום עלה בהרבה על שלושה חודשים. עו"ד מן מזכיר כי גנץ בעצמו צידד במינוי מנהלים קבועים לתפקידים אלה.