הסאגה שלא נגמרת כבר 6.5 שנים, והיד עוד נטויה: מה קורה במשפטו של רונאל פישר?

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות - בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021

עו"ד רונאל פישר. סאגה של 6.5 שנים / צילום: יונתן בלום
עו"ד רונאל פישר. סאגה של 6.5 שנים / צילום: יונתן בלום

11 דיונים בוטלו בחודשים יוני-יולי במשפטם של פרקליט הצמרת, עו"ד רונאל פישר, ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, עו"ד רות דוד. למעשה, ביוני האחרון התקיימו שלושה מועדי הוכחות בלבד, וביולי אף לא מועד אחד. כרגע לא קבועים מועדים כלל. זאת, לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים המתין לעדכון מהפרקליטות לתיאום עדות משלימה של הפסיכיאטר פרופ' יורם ברק בווידאו, תוך תיאום עם רשויות ניו זילנד, מקום מושבו. העדות צפויה להיקבע לחודש הבא.

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות. בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021.

פישר מואשם כי קיבל מידע מחקירות משטרתיות אודות לקוחות ומכרים שלו מקצין המשטרה ערן מלכה (שהפך לעד מדינה וריצה מאסר). מידע זה הועבר לכאורה בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר. דוד, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין,  מואשמת בשלושה מתוך חמישה עשר אישומים בכתה"א, בשיבוש מהלכי משפט ובקבלת נכסים שהושגו בפשע.

בחלוף שש שנים וחצי, המשפט מצוי בסוף פרשת התביעה (השלב שבו התביעה מעידה את עדיה, נ' ש'). כל העדים שנותרו, בטרם יעלו להעיד עורכי הדין פישר ודוד להגנתם, הם עדים שוליים שעדותם צפויה להיות קצרה: עדותו המשלימה של פרופ' יורם ברק, חברו של פישר, עדותו של איש רשות המסים חיים שעיה ושל קצינת מודיעין ואחראי על המחשוב במשרד של פישר.

פלאפונים במחלוקת

המשפט נפתח במאי 2015. 20 אלף עמודי פרוטוקול נכתבו עד היום, ועשרות עדים העידו. עיכוב משמעותי בשנים הראשונות נבע מקצב העברת חומרי חקירה על-ידי מח"ש שניהלה את ההליך בתחילת הדרך. השופט סובל אף ביקר באופן חריף את התנהלות מח"ש בחלוף שנתיים מהגשת כתב האישום.

העיכוב נבע גם ממחלוקות בלתי נגמרות עם הסנגורים על מידע שהופק ממחשב של מלכה ומשלושה פלאפונים של מעורבים אחרים. המחלוקות נפתרו רק בהחלטה של העליון, אך אלה גבו זמן רב שהוביל לעצירת המשפט. מחלוקת שטרם הסתיימה נוגעת להגשת חומרים מהפלאפונים. ההגנה לא מסרה את עמדתה לאור שינוי בצוות ההגנה מטעם הסנגוריה הציבורית של פישר לפני תשעה חודשים. זאת לאחר שעו"ד עמית בר מונה לשפיטה ובמקומו מונה עו"ד אבי חימי ראש לשכת עורכי דין.

מאז, במקום לנסות ולייעל את ההליך באופן מיוחד - גם בשל חשיבותו הציבורית וגם בשל העיכוב הרב שנוצר - העיכובים והדחיות במשפט נמשכים. זאת, בשל ביטול דיונים בעקבות הקורונה; בקשות של ההגנה המאריכות את ההליך; וחילופי הסנגורים.

שלל בקשות של ההגנה 

עם זאת, חלק מהעיכוב בחודשים האחרונים נובע מקצב קבלת ההחלטות האיטי של בית המשפט שנדרש להכריע בשלל בקשות של ההגנה ונמנע מהצבת לוח זמנים קשיח, ניהול יעיל וזירוז המשפט.

אחת הדוגמאות לסיבות שגרמו לעיכוב במשפט היא מחלוקת בנוגע לעדות קצרה של איש רשות המסים חיים שעיה. לפני מספר חודשים ביקשה התביעה לזמנו לעדות, אלא שאז הודיעה ההגנה כי היא מתנגדת להעידו, וכי היא מבקשת שעדותו הכתובה במשטרה תוגש במקום. השופט סובל שמע את טיעוני הצדדים במשך שלוש שעות במאי האחרון. ביוני הודיע השופט כי ההחלטה תתקבל בתוך מספר ימים. ביולי נמסר בתגובה לפניית גלובס כי "ההחלטה נמצאת בכתיבה ועתידה להישלח לצדדים". עד היום, למרות שחלפו ארבעה חודשים, לא נמסרה החלטה.

מחלוקת אחרת שבה השקיע בית המשפט שעות של דיונים היא אם נפגעי עבירה בתיק, לשיטת הפרקליטות, בהם אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, יכולים להיות נוכחים בדיון בדלתיים סגורות של חקירת פרופ' ברק בעניינים הקשורים לצנעת הפרט של פישר. פרופ' ברק העיד כבר ב-2019. במאי 2021 קיבל השופט החלטה, אך גם לאחריה ההגנה העלתה טיעונים נוספים, והדיון בסוגיה נמשך ליוני וטרם הוכרע.

עיכוב נוסף נוגע להודעה של ההגנה שלפיה תבקש להחזיר עדים לדוכן העדים, אך זו לא נקבה בשמות העדים וביקשה זמן גם בשל חילופי הסנגורים.

החלטה אחרת שבה לא התקבלה החלטה היא בקשתו של פישר לבטל את האישומים הכלכליים נגדו בטענה של "הגנה מן הצדק". לפני כשנה סיימו הצדדים להציג את טיעוניהם, אולם עד היום השופט סובל לא מסר כל החלטה בעניין. בקשות נוספות שנטענו טרם הוכרעו חודשים ארוכים: עתירת ההגנה לגילוי ראיה ובקשה לקבלת חומרים מתיק חקירה אחר.

הסנגורים: "קצב מעורר כבוד"

מהרשות השופטת נמסר: "פרשת התביעה בהליך התקיימה בשמיעה רצופה, פעמיים בשבוע, לאורך מספר שנים. במסגרת פרשת התביעה התקיימו מאות ישיבות, הוגשו מאות מוצגים, ניתנו עשרות החלטות בבקשות התביעה וההגנה, והפרוטוקול מחזיק למעלה מ-20 אלף עמודים.

" לאחרונה הודיעה התביעה כי היא עומדת להכריז 'אלה עדיי', תוך שביקשה לעבור פעם נוספת על החומר ולוודא כי לא נותרו עדים שהיא מבקשת להעיד. כמו כן, התביעה ביקשה לסיים להכין את החומרים הנדרשים לדיון בבקשתה להגשת חומרים שלא נכללו בחומר החקירה שהועבר בשעתו להגנה. כמו כן, עתידה להישמע בחודש הקרוב עדותו המשלימה של פרופ' ברק. עם הכרזת התביעה 'אלה עדיי' תחל פרשת ההגנה בשמיעה רצופה.

"כבכל הליך פלילי, החלטות ביניים בבקשות המועלות על-ידי הצדדים תוך כדי הדיון ניתנו ויינתנו במועד הראוי על-פי שיקול-דעתו של בית המשפט, תוך הקפדה על כך שמועד מתן ההחלטה לא יגרום לכל עיכוב בקצב שמיעת הראיות".

עורכי הדין אבי חימי ואלי פרי, המייצגים את פישר מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו: "חרף קשיים רבים שהערימה התביעה על ניהולו התקין של המשפט, לרבות בשל אי-מסירת חומר חקירה, המשפט עצמו, על כל מורכבותו הרבה, בין היתר בשל ריבוי נאשמים, מתנהל בקצב ובאופן המעוררים כבוד נוכח היעילות והרצינות של בית המשפט" ( ת.פ. 28759-05-15 ). 

*** חזקת החפות: רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ושי ברס הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו בכל עבירה, ולכן זכאים ליהנות מחזקת החפות.