פורד מפסיקה את הייצור שלה בהודו עם הפסדים של 2 מיליארד דולר

שוק הרכב ההודי אינו מבטיח כפי שנדמה: ענקית הרכב פורד מסיימת את היצור שם עם הפסדים תפעוליים של שני מיליארד דולר בתוך 10 שנים • תורה של פורד מגיע אחרי ג'נרל מוטורס, שעשתה צעד דומה ב-2017 • המומחים מסבירים: "חברות הרכב האמריקאיות לא מבינות את הנפש ההודית"

ההחלטה של פורד להפסיק את הייצור הפתיעה את המומחים המקומיים / צילום: Associated Press, David Zalubowski
ההחלטה של פורד להפסיק את הייצור הפתיעה את המומחים המקומיים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

אחרי עשר שנים של ניסיונות להתבסס בשוק ההודי, הודיעה חברת פורד בשבוע שעבר שהיא הולכת לסגור את המפעלים שלה בהודו. שני המפעלים בערים סאנאנד וצ'נאיי יסגרו בחודשים הקרובים, הייצור יופסק באופן מיידי וכ-4,000 יפוטרו.

בהודעה של החברה אמר המנכ"ל ג'ים פארלי כי "הצעדים קשים אך הכרחיים. על אף שהשקיעה באופן משמעותי בהודו, פורד צברה הפסדים תפעוליים של שני מיליארד דולר במהלך 10 השנים האחרונות, ודרישת השוק לרכבים התגלתה כפחותה מהצפוי". מנהל פורד-הודו, אנוראג מרוטה, הסביר את ההחלטה בכך שהחברה "לא הצליחה למצוא מסלול יעיל ויציב אל עבר רווחיות ארוכת טווח תוך ייצור מקומי". גם הוא ציין כי ההחלטה באה לאחר שנים של הפסדים נערמים ושוק רכב מוצף ושאינו צומח.

לפורד מאבק ממושך בשוק הרכב ההודי, שהוא מהגדולים בעולם. פורד החלה את היצור שם בשנת 1995, והשקיעה יותר משני מיליארד דולר ב-25 השנים האחרונות. אף על פי כן, נכון ליולי האחרון פורד מחזיקה רק ב1.8% מהשוק. לשם ההשוואה, יצרנית הרכב מרוטי סוזוקי - חברה הודית בבעלות התאגיד היפני סוזוקי מוטור, שולטת בשוק עם נתח של 45%. אחריה נמצאת יונדאי הדרום-קוריאנית, עם נתח שוק של 17%.

אפילו עם האתגרים האלה, ההחלטה של פורד להפסיק את הייצור הפתיעה את המומחים המקומיים, לאור ההשקעה הגדולה של החברה בהודו. "הם לא הבינו את הנפש ההודית", אומר הורמזד סוראבג'י, העורך של Autocar India, ומייחס את הכישלון של פורד להשקעה בדברים שהצרכן ההודי לא מעריך - למשל, המפעל בסאנאנד, שהיה מפואר מידי ובנוי "כמו הטאג' מאהאל", לדבריו.

פורד היא לא חברת הרכב הראשונה שנכשלת כישלון יקר כל כך בהודו - ג'נרל מוטורס כבר עשתה את זה ב-2017, כשהודיעה על כך שהיא מפסיקה למכור את המכוניות שלה שם. רוכית אגארוול, מייסד ומנכ"ל של שוק מקוון למכוניות משומשות, מסביר שלמרות שהודו נראית מבחוץ כמו שוק מבטיח למכוניות, זהו גם שוק קשה מאד, בעיקר משום שהוא רגיש מאד למחירים. "שוק המכוניות הזולות ננעל על ידי קומץ של יצרניי רכב, שיודעים איך לפעול נכון במשק ההודי הענק", הוא סיכם.