איטליה צפויה לקיים משאל עם בנוגע לאי-הפללת סוחרי ומגדלי קנאביס

יותר מחצי מיליון אזרחים איטלקים חתמו על עצומה הקוראת לקיים משאל עם בנושא • אם בית המשפט לחוקה יאשר את ההצעה, הנשיא יקבע מועד למשאל • נכון לעכשיו, סוחרי קנאביס במדינה מסתכנים ב-10 שנות מאסר

צמח הקנאביס / צילום: Shutterstock
צמח הקנאביס / צילום: Shutterstock

סביר להניח שאיטליה תקבע בעוד כשנה אם לאשר אי-הפללת סוחרי ומגדלי קנאביס, אחרי שקבוצת אקטיביסטים הצליחה לאסוף את 500,000 החתימות הנדרשות תוך שבוע. למרות שהצליחו להגיע למאות אלפי חתימות עוד לפני תאריך היעד שנקבע לסוף ספטמבר, האקטיביסטים ממשיכים לאסוף עוד חתימות, על מנת לוודא שהיוזמה לא תידחה בעקבות פסילת חלק מהן.

לפי דיווח ב-CNN, הקבוצה תגיש את הצעת משאל העם לאישור בית המשפט העליון לערעורים. אם ההצעה תעבור, היא תישלח לבית המשפט לחוקה של איטליה (בית המשפט העליון של המדינה), על מנת להעריך אם היא עומדת בחוקה האיטלקית. אם כן - הנשיא סרג'ו מטרלה יקבע מועד למשאל עם.

אם הציבור יצביע בעד אי-הפללה, רכישה, מכירה וגידול של הסם יהפכו לחוקיים במדינה. "יותר מ-500,000 חתימות מקוונות תוך שבוע בלבד", נכתב בדף הפייסבוק הרשמי של המאבק. "אנחנו חוגגים אותן בלהודות לכם אחד אחד, כי דבר כזה עוד לא נראה מעולם, ולא רק באיטליה".

אם המהלך יצא לפועל, איטליה תרוויח מיליארדים

על פי החוק האיטלקי, צריכת קנאביס היא אינה פלילית, והשימוש במריחואנה למטרות רפואיות מותר. עם זאת, קנייה, מכירה וגידול המוני של הצמח הוא לא חוקי, והסוחרים עלולים לרצות עד 10 שנות מאסר אם יורשעו.

"זה פרדוקס, כאילו המדינה מאשימה את הפשע המאורגן בכל התופעה", טענו האקטיביסטים. "לגליזציה אין פירושה לקדם את הצריכה - אלא להפוך אותה לבטוחה ומושכלת יותר".

"אם קנאביס היה חוקי, זה היה מבטיח לחולים שמשתמשים בו כדי להקל על כאביהם המייסרים שהם לעולם לא יצטרכו להתמודד שוב עם בתי המשפט", הוסיפו.

עוד טענה הקבוצה כי לגליזציה תייצר אלפי משרות חדשות ותגדיל את הכנסות המדינה ממס. ההכנסות הצפויות מהמהלך הן כשבעה מיליארד אירו. "נמשיך לשתף, להסביר, לצאת לרחובות ולדון כי אנחנו יודעים היטב מה אנחנו רוצים - קנאביס חוקי ואיטליה חופשיה מהמאפיה!", הודיעה הקבוצה.

איטליה נוקטת עמדה ליברלית יותר ביחס למדינות אחרות באירופה, כאשר בריטניה וצרפת למשל ממשיכות להפליל את צרכני הקנאביס. בשמונה בספטמבר איטליה אישרה אי-הפללה למגדלי הצמח בכמויות קטנות ולשימוש אישי, אך עונש המאסר המירבי לסוחרים עלה משש ל-10 שנים.

על פי החוק הנוכחי, עדיין ניתן להטיל קנסות על הצרכנים ולהחרים את מסמכיהם האישיים. המוכרים והמגדלים הם שירוויחו משינוי החוק - מאסר כבר לא תהיה אפשרות עבורם.

לדברי מארגני קמפיין אי-ההפללה, ישנם כשישה מיליון משתמשי קנאביס באיטליה. על פי מרכז הניטור האירופי לסמים והתמכרויות לסמים (EMCDDA), כ-1.8% מאזרחי מדינות האיחוד האירופי בגילאי 15-64 השתמשו בקנאביס מדי יום. לפי המרכז, כ-74% מהסמים שנתפסו על ידי רשויות האכיפה באיחוד הם קנאביס. קוקאין מהווה 11%, ואמפטמינים 5%.