סערה באל על. על הפרק: צמצום צי המטוסים ופיטורי 1,500 עובדים נוספים

כיום מונה הצי של אל על 45 מטוסים, אולם הנהלת החברה מבקשת להקטין את צי המטוסים משמעותית ולהשאיר בו 29 מטוסים בלבד • כ-1,500 עובדים הם שישלמו את מחיר ההתייעלות - בנוסף ל-2,000 עובדים שכבר נפרדו מהחברה

מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הרוחות סוערות באל על: ההנהלה מבקשת למכור כ-16 מטוסים ולפטר כ-1,500 עובדים. ואכן, נדמה שאל על בדרך לשינוי דרסטי - צי מטוסים קטן וכוח-אדם מצומצם: הנהלת החברה מבקשת להקטין את צי המטוסים משמעותית ולהשאיר בו 29 מטוסים בלבד. כיום מונה הצי של אל על 45 מטוסים והמשמעות היא שאל על תיפרד מ-16 מטוסים. בשעה שבכוונת אל על לשים את הדגש על השוק בצפון אמריקה, היא צפויה לוותר על יעדים באירופה, ולאור זאת יש להניח כי אל על תיפרד בעיקר ממטוסים צרי-גוף (737) והיא תשאיר טיסות ליעדי ליבה ספורים באירופה.

עם הכוונה לחתוך את הצי אל על תידרש להתאים את גודל כוח-האדם שלה לחברה בסדר גודל אחר וכ-1,500 עובדים הם שישלמו את מחיר ההתייעלות - בנוסף ל-2,000 עובדים שכבר נפרדו מהחברה. אל על מעסיקה כיום כ-4,000 עובדים (מתוכם כ-1,400 מצויים בחל"ת אשר הוארך עד ה-31 באוקטובר).

הנהלת אל על מקיימת דיונים קדחתניים עם ועד העובדים וההסתדרות. השבוע נערכה ישיבה סוערת במיוחד לאור הכוונה לצאת למהלך של פיטורים המוניים כאמור. מבחינת העובדים מהלך כזה לא יעבור בשקט ושיבושים צפויים אם החברה תצא בצעד חד-צדדי.

סכסוך עבודה עליו הוכרז זה מכבר מאפשר לעובדים להפעיל צעדים ארגוניים. אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, התייחס לדברים באומרו כי "עוד לא יבשה הדיו על ההסכם שבו נפרדנו מכ-2,000 עובדי אל על. אנחנו סיימנו עם פיטורי עובדים קבועים באל על ומבקשים מממשלת ישראל לרדת מהגדר ולהזרים חל"ת גמיש לענף התעופה. אנחנו מאמינים שענף התעופה יתייצב בתקופה הקרובה ומרבית עובדי אל על יהיו יותר מנחוצים בחברה".

משרד האוצר מצפה להתייעלות נוספת

ברקע נמצאת כוונת ההנהלה להיענות להצעת משרד האוצר למתווה סיוע שעל פיו אל על תקבל הלוואת בלון לתקופה של שלוש שנים בסכום של עד 50 מיליון דולר. בתום שלוש שנים, אל על תוכל לפדות את ההלוואה או שהמדינה תגדיל את שיעור האחזקה שלה בחברה מ-15% כיום, וזאת עד לשיעור מרבי של 24% בכדי להימנע ממצב של הלאמה. ככל שהמדינה תחזיק במניות הן יהיו מורדמות.

מול ההלוואה שתינתן מהמדינה, בעלי המניות של אל על קני רוזנברג יידרש להזרים סכום זהה, בנוסף להזרמה של 43 מיליון דולר - הסכום הזה מקורו בהנפקה למטרת גיוס הון שלא בוצעה עדיין במסגרתה אמורה אל על להנפיק מניות בהיקף של 105 מיליון דולר, אחרי שהיא קיבלה מהמדינה מקדמה של 210 מיליון דולר לכרטיסי טיסה למערך האבטחה לתקופה של 20 שנה.

במסגרת ההנפקה התחייב רוזנברג לרכוש מניות בהיקף של 43 מיליון דולר והאוצר מצפה שהסכום הזה יוזרם עוד לפני מהלך הסיוע כאמור, גם אם לא תבוצע הנפקה. ההנפקה שתוכננה להתקיים בסוף יולי נדחתה למועד לא ידוע לאור התזמון האומלל, ועל פי המלצת החתמים. רוזנברג עד כה השקיע כ-160 מיליון דולר, והיד עוד נטויה כאמור בכ-93 מיליון דולר לפחות. נציין כי השווי של אל על כיום עומד על כ-820 מיליון שקל.

לפני שאל על תקבל ולו דולר אחד מהמדינה משרד האוצר מצפה להתייעלות נוספת, כשהוא פועל על פי הנחיה לפיה עליו לפעול במטרה שהחברות הישראליות ישרדו את המשבר. האוצר רוצה לראות את אל על לא רק שורדת אלא גם קמה על הרגליים.

ההתייעלות הזו תבוא מבחינת האוצר ומבחינת ההנהלה דרך מכירת מטוסים ובהתאם לכך, עם צמצום גודלה של אל על - ויתור על כ-1,500 עובדים נוספים. במשרד האוצר לא אומרים מפורשות. במצב כזה תישאר אל על עם כ-2,500 עובדים ו-29 מטוסים שיפעילו בעיקר טיסות ליעדים בצפון אמריקה. האוצר גם שם את מועדון הנוסע המתמיד של אל על שממנו מצופה שהחברה תמכור נתח משמעותי. המועדון מוערך בשווי של כחצי מיליארד שקל והוא מונה 2.4 מיליון חברים, מתוכם 310 אלף מחזיקים בכרטיס אשראי.

מאל על נמסר: "איננו מנהלים את יחסי העבודה שלנו באמצעות גופי התקשורת".

"אנחנו עמדנו בהסכם ומצפים שההנהלה תעמוד בהסכם מולנו"

שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על, אמר לגלובס כי בכוונת הוועד להתנגד "ולהפעיל את כל האמצעים שעומדים לרשותנו". עוד אמר, "אנחנו עמדנו בהסכם ומצפים שההנהלה תעמוד בהסכם מולנו. נפרדנו מ-2,000 עובדים, העובדים ויתרו על תנאי רווחה לתקופה של חמש שנים. ועכשיו אנחנו מצפים שיקחו אחריות על חברת אל על שהבעלים החליט לרכוש ולהשקיע בה, ההשקעה לא יכולה לפסוח על העובדים או על עבור אזרחי המדינה כחברה הלאומית".

הבשורה על המכירה המשמעותית של המטוסים הפתיעה את העובדים. "בזמן שגיבשנו הסכמי פרישה מרצון לכ-200-300 אנשים שיושבים בבית התבשרנו על הכוונה למכור כמות כזו של מטוסים. חברת אל על שמרה לאורך כל שנות פעילותה על נתחי שוק גבוהים בשדה התעופה וכדי שזה ישמר צריך לשמור על העובדים ועל היכולות שלנו ולא לוותר על נתחי שוק לחברות הזרות", אמר בן יצחק, שמציין כי ההנהלה התחייבה בזמנו למכור 12 מטוסים "מה שיכול היה להניב לה 100 מיליון דולר - את העובדים שטיפלו במטוסים הללו כבר פיטרו. במקום להסתער על השוק ולהיענות לביקושים לטוס אל על רוצה להיפרד עכשיו מכל צי המטוסים צרי-הגוף שלה".

חשש נוסף שקיים בקרב העובדים הוא לסגירת המותג סאן דור, חברת הבת של אל על שהוקמה ב-1977 ואשר שימשה לטיסות צ׳רטר לחבילות נופש שכמטוסיה פעלו בשבת. סאן דור טסה ליעדי נופשונים באמצעות כ-4 מטוסים, אולם ייתכן שהמותג דווקא יישמר אחרי שמנכ"ל אל על אביגל שורק ציין כי החברה מתכוונת להעמיק את פעילותה בתחום של חבילות נופש, פעילות כזו מותאמת למותג סאן דור. לאור זאת, מה שמתבקש הוא לצמצם את עלויות המטה שמפעיל את סאן דור בנפרד.

הצדדים ישובו לשולחן הדיונים בימים הקרובים בתקווה למצוא את הפשרה שתטיב עם שניהם.