"עד 3 קרטונים ללקוח": ברשתות השיווק מדווחים על מחסור בחלב

מלאי שנחטף תוך רגעים והגבלת כמות הקרטונים לקנייה: מחסור בחלב מכה ברשתות השיווק רגע לפני חג הסוכות • עפ"י מועצת החלב, "עונת החגים" הנוכחית נחשבת בעייתית במיוחד, וזו הסיבה למחסור

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

המחסור בחלב, רגע לפני חג הסוכות, מכה ברשתות השיווק. בשופרסל מדווחים כי בשל המחסור הם הגבילו את הקנייה ל-3 קרטוני חלב בלבד לצרכן. כפי שמציג סרטון ויראלי, גם ברשת השיווק החרדית "יש חסד" קיים מחסור, ומשלוח החלב שהגיע נחטף בידי הלקוחות עוד באותו הרגע. אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, מעיד כי למרות שהיום אין מחסור אצלו, "אלוהים גדול עד יום רביעי… נראה מה יהיה".

על-פי מועצת החלב, המחסור נובע "בשל מופע החגים הגוזרים מיעוט בימי עבודה וכנגזרת בימי ייצור במהלך חודש ספטמבר". מועצת החלב מדגישה כי הבעיה אינה נובעת ממחסור בחלב גולמי המיוצר ברפתות, אלא דווקא בחלב המעובד שיוצא ממפעלי יצרני החלב כמו תנובה. "עונת החגים" הנוכחית נחשבת בעייתית במיוחד, בשל העובדה שהחגים מתרחשים דווקא באמצע השבוע, מה שאומר שיש כ-9 ימי עבודה מלאים בכל חודש ספטמבר.

עם זאת, גם בתקופות דומות בשנים קודמות התרחשו מחסורים בחלב: ב-2020, ב-2018 וב-2015. שוק החלב בישראל מתוכנן ריכוזית: משרד החקלאות קובע "מכסות חלב" הקובעות כמה חלב מיוצר בישראל בכל שנה, ומחלקת אותן לרפתנים, כך שאסור לאף רפתן לייצר מעל מה שהוקצה לו. מטרת ההגבלה המלאכותית היא העלאת המחיר לצרכן, וכך להביא לסבסוד עקיף לרפתנים. שיטה זו נהוגה הן בחלב והן בביצים, ומביאה לכך שמחירי החלב והביצים בישראל עולים ב-79% על ממוצע ה-OECD. באיחוד האירופי שיטה כזאת הייתה נהוגה לגבי החלב עד 2015, אז היא בוטלה לטובת שוק חופשי. היום, ישראל וקנדה הן המדינות הדמוקרטיות היחידות שמייצרות חלב בשיטה של תכנון ריכוזי.

בנוסף, מחירי החלב בישראל נתונים לפיקוח: הן מצד הרפתן, שחייב לקבל סכום מינימלי, והן מצד הצרכן, שמותר לו לשלם רק עד סכום מקסימלי. המשמעות היא שבעיתות מחסור, המחיר אינו יכול להוות משקל-נגד לפער בין הביקוש להיצע, כך שבמקום עליות מחירים קלות בתקופת החגים - אנו חווים מחסורים והגבלות על כמות.

מצד שני, נראה שהחודש הזה בעייתי במיוחד: צוואר הבקבוק, כפי שמדווחת מועצת החלב, נמצא בעיקר אצל היצרנים המעבדים את החלב הגולמי למוצרים, ואינם יכולים לעבוד במלוא התפוקה בשל החודש הקצר. למרות שהחודש הנוכחי קיצוני במיוחד, מחסור בחלב בתקופות חגים אינו תופעה נדירה כלל. אם ברצוננו למנוע הישנות של התופעה גם בשנים הקרובות, יש מקום לשקול גם שינוי מדיניות: הן בתחום התכנון הריכוזי ופיקוח המחירים, והן בתאריך המוטבע על האריזה, שפעמים רבות מוקדם ממה שמקובל ברמה המדעית - ובכך עלול לבלום אגירה של חלב מראש כדי להתמודד עם פערים בין הביקוש להיצע.