אוטוטק | בדיקת גלובס

החלום ושברו: חברות האוטוטק הישראליות שהתמזגו לספאק נחתכו בעשרות אחוזים

שלוש חברות ישראליות המפתחות טכנולוגיה לתעשיית הרכב - אוטונומו, REE ואינוויז - איבדו כמחצית משוויין מאז המיזוג ל-SPAC, והן לא היחידות • רק חברה אחת מבין 10 ה"ישראליות" שמוזגו בדרך זו הניבה למשקיעים תשואה חיובית

המוצר של אוטונומו אוסף דאטה מכלי רכב / צילום מסך: מתוך סרט באתר החברה
המוצר של אוטונומו אוסף דאטה מכלי רכב / צילום מסך: מתוך סרט באתר החברה

עשר חברות ישראליות, כולן כמעט מתחומי הטכנולוגיה, הפכו בחודשים האחרונים לחברות ציבוריות בוול סטריט באמצעות מיזוגים לחברות SPAC - חברות ללא פעילות שמגייסות כסף מהציבור במטרה לרכוש חברה קיימת.

הנפקות של חברות SPAC היו טרנד בולט בוול סטריט בין אמצע 2020 לתחילת 2021, אך מאז השוק התקרר, ואף שיש עדיין הנפקות שכאלו, מספרן פחת. במקביל, לא מעט חברות SPAC שכבר גייסו כסף, חלקן בתקופת ההייפ הגדול, עדיין מחפשות יעדים לרכישה. 

התקררות השוק לא באה לידי ביטוי רק בהתלהבות פחותה של המשקיעים להשתתף בהנפקות של חברות SPAC, אלא גם בצמצום החשיפה שלהם לחברות שכבר מוזגו ל-SPAC, במה שיכול להתפרש כהבעת אי אמון בשוויים שבהם בוצעו המיזוגים הללו (במקרה של הישראליות - כולן לפי יותר ממיליארד דולר). 

חלק מאותן חברות מגיעות מלכתחילה לשוק בשווי דמיוני, על בסיס הבטחה לצמיחה מהירה עתידית, והתמחור נקבע על בסיס זה, כך שעם התקררות השוק הן סבלו מירידות חדות במחירי המניה. זאת ועוד, בניגוד לחברות שיוצאות לבורסה בהנפקה ראשונית רגילה (IPO), חברות שמוזגו ל-SPAC לא תמיד נהנות מכיסוי של אנליסטים למניה. 

שווי על בסיס חלום ולא תוצאות

מבדיקת גלובס עולה כי בין 10 החברות "הישראליות" שנסחרות כיום לאחר השלמת המיזוגים ל-SPAC, עולה כי 5 מהן איבדו קרוב למחצית השווי בו מוזגו. שלוש מהחברות הללו משתייכות לתעשיית האוטוטק (פיתוח טכנולוגיות מתקדמות ועתידניות לרכב) - אוטונומו  (ירידה של 54% במניה מאז המיזוג) אינוויז  ו-REE  (שצנחו ב-44% כ"א).

את רשימת המאכזבות הגדולות מבין המתמזגות ל-SPAC משלימות החברות Talkspace (טוקספייס ) שהקימו בני הזוג הישראלים אורן ורוני פרנק, ומציעה טיפולים נפשיים וירטואליים (ירידה של 52% מהמיזוג) וחברת הביטוח הדיגיטלי היפו  (ירידה של 44%).

אורן פרנק, מנכל ומייסד טוקספייס / צילום: יוטיוב
 אורן פרנק, מנכל ומייסד טוקספייס / צילום: יוטיוב

חברות האוטוטק הישראליות שהתמזגו לחברות SPAC בוול סטריט קיבלו את השווי בעיקר על בסיס החלום, והרבה פחות על בסיס התוצאות הפיננסיות שלהן כיום. אלו חברות שעדיין רחוקות מאוד מרווחיות (בדומה לחברות מתחומי טכנולוגיה אחרים שביצעו מיזוגים או הנפקות) כאשר מה שבולט אצלן הוא גם הכנסות זניחות יחסית, אך תחזיות לצמיחה בקצב מהיר בשנים הקרובות.

כך למשל, הדוחות הכספיים הראשונים שפרסמה אינוויז כחברה ציבורית הצביעו על הכנסות של כ-1 מיליון דולר בלבד ברבעון השני, בדומה לרבעון המקביל, ובמחצית השנה ההכנסות הסתכמו ב-1.7 מיליון דולר. בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי רבעוני של 72.5 מיליון דולר ושל 93.2 מיליון דולר מתחילת השנה. החברה ציינה בעת המיזוג שהיא מעריכה שתוכל להגיע להכנסות של 581 מיליון דולר ב-2025.

באוטונומו, תוצאות 2020 הצביעו על הכנסות של 394 אלף דולר עם הפסד שנתי של 20 מיליון דולר. החברה העריכה כי הכנסותיה יצמחו עד 574 מיליון דולר בשנת 2025.

ב-REE, הרבעון הראשון כחברה ציבורית הסתיים עם 0 הכנסות. מתחילת 2021 ההכנסות היו כ-6,000 דולר בלבד, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 19.6 מיליון דולר. לפי התחזית, החברה צופה הכנסות של 770 מיליון דולר ב-2026 ומעבר לתזרים חיובי מפעילות ב-2025.

אוטונומו: "יותר חשוב לאן אתה הולך"

נכון להיום, שוויה של אוטונומו, שבעת המיזוג באוגוסט עמד על 1.26 מיליארד דולר, עומד על 580 מיליון דולר בלבד. אוטונומו, שהוקמה ומנוהלת על-ידי בן וולקוב, פיתחה פלטפורמה וזירת מסחר לדאטה שנאסף מכלי רכב מחוברים. ההסכם הראשוני למיזוג עם חברת ה-SPAC נקב בשווי של 1.4 מיליארד דולר לאוטונומו, אך לבסוף נסגר בשווי נמוך מעט של 1.26 מיליארד דולר.

עם זאת, בראיון לגלובס לאחר השלמת המיזוג סיפר וולקוב כי החברה קיבלה הצעות גם במחירים גבוהים יותר: "היו לנו גם הצעות בשווי של פי 3-4, והן לא היו רלוונטיות לנו", אמר, והסביר כי בחרו להתמזג ל-Software Acquisition Group מארה"ב בזכות ההתמקדות של אנשי ה-SPAC בעולם הטכנולוגי ובשל העובדה שכבר הנפיקו בעבר בהצלחה. "קריטריון נוסף היה הגורם האנושי, מישהו שיביא לנו ערך כשיצטרף לדירקטוריון. המשחק לא היה על שווי - זה פחות חשוב, יותר חשוב לאן אתה הולך, ואז השוק כבר מתמחר", אמר אז וולקוב.

בן וולקוב, מנכ''ל ומייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו
 בן וולקוב, מנכ''ל ומייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו

בינתיים, המפסידים הגדולים "על הנייר" מירידת מניית אוטונומו הם הקרנות בסמר ו-StageOne וכן וולקוב עצמו, שמחזיק בכ-13.1% ממניות החברה בשווי נוכחי של 76.1 מיליון דולר, בעוד שביום המסחר הראשון שווין היה כ-137 מיליון דולר.

רושמים הפסדים גדולים "על הנייר"

כאמור, גם אינוויז המשתייכת לתחום האוטוטק נסחרת כיום בשפל, קרוב לחצי שנה לאחר שהושלם המיזוג שלה ל-SPAC והיא החלה להיסחר בנאסד"ק. אינוויז הייתה בין החברות הישראליות הראשונות בגל המיזוגים ל-SPAC, וכבר בדצמבר דיווחה על מיזוג לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר שהושלם בתחילת אפריל.

החברה, שהוקמה ומנוהלת על-ידי עומר כילף, מפתחת חיישני לייזר לתחום הרכב (LiDAR). בימים שלאחר השלמת המיזוג מניית אינוויז עלתה לשיא אך מאז נחלשה וכיום היא נסחרת בשווי של 787 מיליון דולר. המפסידים הגדולים "על הנייר" מחולשת המניה הם אנטרה קפיטל, מגמה ונצ'רס, ורטקס וכן כילף שלפי הדיווח האחרון מחזיק במניות אינוויז בשווי 33.2 מיליון דולר, בעוד שביום המסחר הראשון של המניה השווי שלהן היה כ-60.3 מיליון דולר.

עוד מתעשיית האוטוטק - REE, שמוזגה לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר בחודש יולי האחרון, נסחרת כעת בשווי של כ-1.7 מיליארד דולר. החברה שהקימו דניאל בראל ואחישי סרדס פיתחה פלטפורמה מודולרית שכוללת את כל מכללי ההנעה הדרושים לרכב חשמלי. היקף הגיוס שלה במסגרת המיזוג קוצץ (ל-288 מיליון דולר) על רקע שיעורי פדיון גבוהים מצד בעלי המניות של חברת ה-SPAC, שהעדיפו שלא להשתתף בעסקה, ולפחות נכון להיום נראה שהם יכולים להיות מרוצים מההחלטה שלהם על רקע ירידת שווי החברה. מי שכן מחזיק במניות החברה ורשם הפסדים "על הנייר" הם צמד המייסדים, וכן חברת הפניקס , גיל אגמון וזיו אבירם.

הנפקת חברת REE / צילום: נאסד''ק
 הנפקת חברת REE / צילום: נאסד''ק

אל שלוש מניות האוטוטק צפויות להצטרף בקרוב עוד שתי חברות ישראליות מהתחום שמתמזגות ל-SPAC, חברת ארבה רובוטיקס שפיתחה חיישן רדאר בארבעה ממדים לשוק הרכב וצפויה להתמזג לפי שווי (EV) של 573 מיליון דולר, וחברת השבבים ולנס שפועלת בתחום האודיו אך מרחיבה את פעילותה לשוק הרכב, שמתמזגת לפי שווי של 1.16 מיליארד דולר.

מלבד מניות האוטוטק, מניה נוספת שבלטה בירידות חדות לאחר השלמת המיזוג שלה ל-SPAC היא כאמור טוקספייס, שאמנם אינה חברה ישראלית אך הוקמה על-ידי הישראלים אורן ורוני פרנק ומציעה אפשרות לקבל טיפול נפשי באמצעות האינטרנט - בשיחות וידאו או אודיו; לפי החברה, לקראת המיזוג היו לה יותר מ-2 מיליון משתמשים ו-68% מהם דיווחו על שיפור בסימפטומים לאחר הטיפול.

החברה דיווחה בתחילת השנה על מיזוג ל-SPAC לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. בסוף יוני הושלם המיזוג כשהמניה נסחרה במחיר של כ-8.5 דולר, אך מאז היא צללה למחיר של כ-4.4 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 667 מיליון דולר.

גיוס חברות ספאק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסדק
 גיוס חברות ספאק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסדק

במחצית הראשונה של 2021, לפי הדוחות שפורסמו בחודש שעבר, הכנסות החברה צמחו ב-100% ל-58.1 מיליון דולר אך ההפסד שלה העמיק ל-43.2 מיליון דולר, לעומת 8.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2020. בעלי המניות שהפסידו "על הנייר" הן בעיקר קרנות, כאשר אורן ורוני פרנק מחזיקים כל אחד ב-2.7% ממניות החברה, בשווי נוכחי של 18.1 מיליון דולר כל אחד.

איירון סורס - השווי עלה מאז המיזוג

למעשה, נכון להיום רק חברה אחת מהישראליות נסחרת בשווי גבוה יותר משוויה בעת המיזוג. זוהי איירון סורס , שהייתה גם החברה בעלת השווי הגבוה ביותר שמוזגה ל-SPAC עד כה, בקרב החברות הישראליות. היא השלימה את המיזוג ביוני האחרון לפי שווי של כ-11.1 מיליארד דולר, ושוויה הנוכחי הוא 11.7 מיליארד דולר.

איירון סורס פתחה את הפרק הציבורי של חייה ברגל שמאל עם ירידה של 28% תוך שבועות ספורים למחיר שפל, אך מאז היא התאוששה. לאחרונה נסחרה המניה בעליות על רקע התפתחויות שקשורות לאפל, ומשפיעות גם על התעשייה שבה איירון סורס פועלת. החברה פונה למפתחי משחקים ואפליקציות, ולאחרונה קבע בית משפט פדרלי בארה"ב כי אפל לא תוכל לאסור על מפתחי משחקים ואפליקציות להפנות משתמשים לאמצעי תשלום חיצוניים.