לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר: בנק לאומי ארה"ב בעסקת מיזוג ענקית

לאומי צפוי לרשום רווח של 650-750 מיליון שקל ולהיות בעל המניות הגדול בבנק הממוזג, עם למעלה מ-14% מההון • Valley National Bank פועל בניו ג'רזי, בניו יורק, בפלורידה ובאלבמה, ונכון לסוף הרבעון השני היקף הנכסים שלו טרום ביצוע העסקה עמד על כ-41 מיליארד דולר

חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי

בנק לאומי  חתם בלילה שבין רביעי לחמישי על הסכם למיזוג זרוע הפעילות שלו בארצות-הברית (Bank Leumi USA) עם ואלי נשיונל בנק (Valley National Bank). העסקה משקפת לבנק לאומי ארה"ב שווי של כ-1.2 מיליארד דולר (כ-140% על ההון העצמי). כתוצאה מהמיזוג צפוי הבנק לרשום רווח לאחר מס של 650-750 מיליון שקל.

לאחר המיזוג יחזיק לאומי ב-14.2% מהבנק הממוזג, ויהיה בעל המניות הגדול ביותר, אך לא בעל השליטה. כ-90% מהתמורה בגין העסקה תשולם במניות של הבנק הממוזג והיתרה במזומן. בלאומי מסבירים, כי הבנק הממוזג יהפוך לבנק ה-29 בגודלו מבין הבנקים הנסחרים בבורסה בארה"ב, ותהיה לו היכולת לצמוח בפעילות העסקית במגוון תחומים אסטרטגיים, כולל מספר תחומים שבהם קיימת ללאומי ארה"ב מומחיות ייחודית, בין השאר: טק, חברות הון סיכון, ייזום נדל"ן ובנקאות פרטית.

כחלק מההסכם ימנה לאומי שני דירקטורים ומשקיף לדירקטוריון הבנק הממוזג. מנכ"ל בנק לאומי ארה"ב, אבנר מנדלסון, צפוי לשמש סגן יו"ר הדירקטוריון בבנק הממוזג, וחברי הנהלה ובעלי תפקידים בכירים ישמשו במגוון תפקידי מפתח בבנק הממוזג.

הרחבה משמעותית של הפעילות בארה"ב

ואלי נשיונל בנק ולאומי חתמו גם על הסכם שיתוף פעולה ביחס להשתתפויות של לאומי באשראי, שיינתן על-ידי ואלי נשיונל בנק, ולמתן שירותים בנקאיים ללקוחות שני הבנקים. ההחזקה המשמעותית של לאומי במניות, מבנה הבעלות והסכם שיתוף הפעולה, מציבים את לאומי בעמדה שבה הוא יכול לממש את האסטרטגיה שלו להרחיב משמעותית את פעילותו בשוק האמריקאי, שבו הוא פועל נכון להיום בניו יורק, בשיקגו, בפלורידה ובקליפורניה. העסקה צפויה להיות מושלמת במהלך הרבעון הראשון או השני של 2022.

ואלי נשיונל בנק פועל בניו ג'רזי, בניו יורק, בפלורידה ובאלבמה. נכון לסוף הרבעון השני של 2021, היקף הנכסים שלו טרום ביצוע העסקה הינו כ-41 מיליארד דולר, עם תיק אשראי של כ-32 מיליארד דולר. הרווח שלו למחצית הראשונה של שנת 2021 הסתכם ל-230 מיליון דולר, ולשנת 2020 לכ-378 מיליון דולר. בעקבות העסקה, יוכל הבנק הממוזג להרחיב את הפעילות העסקית לשווקים חדשים ברחבי ארה"ב, ולייצר עבור לקוחותיו הצעות ערך ייחודיות עם סל מוצרים מגוון ומקיף יותר.

שני משקיעים אסטרטגיים רכשו 15% מהבנק

בבנק לאומי חיפשו זה כמה שנים דרכים לשדרוג השלוחה האמריקאית, שהיוותה מקור הכנסה נוסף לבנק. החלופות שנשקלו כללו בין היתר הנפקה לציבור של מניות הבנק בארצות-הברית, מיזוגים ואף רכישות ומכירות.

לשם כך שכר בנק לאומי כבר לפני ארבע שנים יועץ, אשר הצליח לגייס ב-2018 שני משקיעים אסטרטגיים, שהינם בעלי מניות מיעוט בבנק - אנדיקוט גרופ (Endicott) ואמ.אס.די קפיטל MSD) Capital LP). השניים רכשו 15% ממניות לאומי ארצות-הברית תמורת כ-140 מיליון דולר, לפי שווי של כ-930 מיליון דולר אחרי הכסף - כ-22% מתחת השווי שמשקפת עסקת המיזוג עם ואלי נשיונל בנק.

מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן: "מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק ולהרחיב בצורה מושכלת את הפעילות העסקית ברחבי ארה"ב. המיזוג יעניק ללאומי נוכחות משמעותית וחסרת תקדים לבנק ישראלי בשוק האמריקאי. הדבר מבטיח את המחויבות ללקוחות הישראלים ולעובדים, שייהנו מהיתרונות שבעבודה בבנק גדול עם מגמת צמיחה מרשימה".

מנכ"ל בנק לאומי ארה"ב, אבנר מנדלסון: "אחרי שנים של טרנספורמציה, צמיחה משמעותית וביסוס בנק לאומי ארה"ב כמוביל בבנקאות המסחרית, מיזוג זה הוא צעד טבעי המהווה אבן דרך אסטרטגית במסענו לבסס את פעילותנו ואת הצעת הערך הייחודית שלנו בשוק האמריקאי".

יו"ר ומנכ"ל ואלי נשיונל בנק, אירה רובינס: "אנו רואים בפעילות הפיקדונות של בנק לאומי בכלל, ובפרט בתחום הטכנולוגיה וההון סיכון, הזדמנויות צמיחה אשר יסייעו לייצר המשכיות לשיפור המתמיד בתחום המימון שאנו מובילים בשנים האחרונות.

"בגזרת ההלוואות, בנק לאומי ארה"ב יוסיף גיוון במגזרים מסחריים ותעשייתיים צומחים ויסייע לפרוץ לשווקים גיאוגרפיים חדשים, כולל קליפורניה ואילינוי. בנוסף, אנו נרגשים להגדיל את פלטפורמת הבנקאות הפרטית של בנק לאומי ארה"ב יחד עם קהל הלקוחות של ואלי".  

עומר זיו, ראש החטיבה הפיננסית של לאומי, הסביר כי מכיוון שמדובר בעסקת מניות בעיקרה, היא מציפה לבנק לאומי ארה"ב מכפיל של 1.4 על ההון הרשום, כאשר מכיוון שהבנק לא חילק דיבידנד בתקופה האחרונה המכפיל בפועל יכול להגיע גם ל-1.5.

מה חשיבות השוק האמריקאי עבורכם?
"השוק בישראל הוא שוק מוגבל, בעוד לשוק האמריקאי פוטנציאל אינסופי, כשבנוסף אנחנו רוצים לפזר סיכון ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. בחנו המון בנקים והגענו למסקנה שהוא הכי מתאים לנו. וואלי הציג צמיחה מרשימה באשראי בעשור האחרון ותיק האשראי שלו עומד על 32 מיליארד דולר ושלנו על 5 מיליארד דולר, כך שיחד תיק האשראי יהיה 37 מיליארד דולר. כמו כן, אחרי המיזוג נוכל לצמוח יחד באזורים שונים בארה"ב מבחינה גיאוגרפית, כי כל אחד מהצדדים פועל באזורים שונים. זה בנק בליגה אחרת שיאפשר לנו צמיחה הרבה יותר משמעותית".