הצוללת | פודקאסט

"שלום לאפס השחור": האם גרמניה תשבור שמאלה בבחירות ביום ראשון?

ביום ראשון ייצאו הגרמנים לבחור במי שינהיג את גרמניה במקום אנגלה מרקל, לראשונה זה 16 שנה • מערכת בחירות שנראתה בתחילה צפויה מראש ומשעממת, הפכה לזירה רבת הפתעות ותהפוכות • האם גרמניה עומדת בפני שינוי כיוון דרמטי במדיניותה הכלכלית? • האזינו

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Franc Zhurda
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Franc Zhurda

ביום ראשון הקרוב ייצאו הגרמנים להצביע, ובכך יכריעו בשאלה דרמטית, בעלת גלי הדף על אירופה כולה: מי יחליף את הקנצלרית אנגלה מרקל, מנהיגת גרמניה זה 16 שנה. לא בכדי, זו נחשבת מערכת הבחירות "החשובה ביותר בגרמניה מזה 50 שנה", ואף ככזו שעשויה להכריע את עתידה הכלכלי לעשרות שנים קדימה.

בתחילה היה נדמה שזו תהיה מערכת בחירות משעממת, אך היא התגלתה דווקא כרבת תהפוכות. בתחילת הדרך הובילה כצפוי המפלגה השמרנית - מפלגתה של מרקל - שמועמדה הוא ארמין לאשט. אך לאשט ביצע טעות קריטית במהלך הקמפיין לאחר שנתפס מתפקע מצחוק בעת שביקר יחד עם הנשיא, פרנק־וולטר שטיינמאייר, באזור שנפגע מההצפות הכבדות שהתרחשו במדינה ביולי. ההצפות גבו את חייהם של כ-170 בני אדם. מאז הוא נתפש בגרמניה כ"ליצן" ומתקשה לאושש את תדמיתו הציבורית.

הירוקים זכו גם הם לתמיכה גדולה בציבור, ואף הציגו מועמדת לראשות הממשלה, אנלנה ברבוק. אבל ברבוק שחקה את היתרון הזה בשורת שערוריות ציבוריות. היא הסתבכה באמירות לא ברורות בנוגע למדיניות חוץ, התבלבלה בשמות עיירות במהלך ביקור במזרח גרמניה ואפילו "שיפצה" את קורות החיים שלה.

הטעויות שביצעו לאשט וברבוק פינו את הדרך לאולף שולץ, מנהיג המפלגה הסוציאל דמוקרטית ושר האוצר הנוכחי, שהתנהלותו מזכירה את זו של מרקל: מאופקת, קרה ומחושבת. בקיצור, אותו לא תתפסו מצחקק בשום סיטואציה שהיא. וכך הפך פער של 15% לטובת המפלגה השמרנית לפער של 5% לטובת מפלגתו של שולץ, שהיא כיום המובילה בסקרים.

מימין: אולף שולץ, אנלנה ברבוק וארמין לאשט / צילום: Associated Press, Markus Schreiber, Michael Sohn
 מימין: אולף שולץ, אנלנה ברבוק וארמין לאשט / צילום: Associated Press, Markus Schreiber, Michael Sohn

אם שולץ ייבחר, הוא עשוי להטות את המדיניות הכלכלית בגרמניה לכיוון שונה מזה שאפיין אותה עד כה ולומר שלום למדיניות תקציבית מאוזנת (האפס השחור). "תושבים רבים בגרמניה עובדים הרבה וקשה ומרוויחים מעט", אמר באחרונה. "אני מתחייב בזאת לשכר מינימום של 12 אירו לשעה, ואעשה זאת בשנה הראשונה לכהונתי". הוא גם אמר שלא יעלה את גיל הפרישה לנשים והבטיח לדאוג לזכויות שוכרי הדירות בגרמניה. השמרנים אמנם הגדילו את הגירעון בגרמניה על רקע משבר הקורונה, אך אמרו שיחזרו כמה שיותר לתקציב מאוזן ואחראי.

אילו עוד תחזיות ישנן לגבי הבחירות והקואליציות המתהוות, איזו מורשת עיקרית מותירה מרקל אחריה ועד כמה יהיה קשה לקנצלר או קנצלרית הבאים להיכנס לנעליה? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".