רגע לפני הבחירות בגרמניה: מולטי-מיליונרים מעבירים מיליארדים לשווייץ

הפחד ממסים על עשירים עושה את שלו: בנקאים ומנהלי השקעות בשווייץ מדווחים על "גל של גרמנים עשירים" שמעבירים את כספם למדינה בצורה שתגן עליהם ממיסוי בגרמניה • המפלגה המובילה בסקרים היא הסוציאל-דמוקרטים, שהבטיחו להעלות את מס ההכנסה לבעלי שכר גבוה ב-4%

הבנק להסדרי סליקה בינ''ל בשווייץ. ההפקדות של הגרמנים בשוויץ זינקו ב-5 מיליארד דולר / צילום: Shutterstock
הבנק להסדרי סליקה בינ''ל בשווייץ. ההפקדות של הגרמנים בשוויץ זינקו ב-5 מיליארד דולר / צילום: Shutterstock

מיליונרים גרמנים מעתיקים בחודשים האחרונים את חשבונותיהם ונכסים לשווייץ, מחשש שהממשלה החדשה שתיבחר ביום ראשון תטיל מס על עשירים, תציג מס ירושה מוגבר ותגדיל את מס ההכנסה בעבורם. לפי דיווחים של בנקאים ומנהלי השקעות בשווייץ לסוכנות הידיעות "רויטרס", ישנו "גל של גרמנים עשירים" שמעבירים את כספם למדינה בצורה שתגן עליהם ממיסוי בגרמניה. חוקי המיסוי משתנים מקנטון לקנטון בשווייץ, אך הם באופן כללי ידידותיים יותר למולטי-מיליונרים.

גרמניה עומדת בפני שבירה אפשרית למרכז-שמאל הכלכלי אחרי הבחירות ביום ראשון. המפלגה המובילה בסקרים היא הסוציאל-דמוקרטים בראשות אולף שולץ (25%), שהבטיח להעלות את מס ההכנסה למי שמרוויח יותר מ-250 אלף אירו לשנה ב-3%-4%. מפלגת "הירוקים" (16%), שצפויה להיות שותפה לקואליציה אם שולץ ייבחר לקאנצלר, מציעה צעדים רדיקליים יותר, כמו "מס עושר" לשכבה הלא-קטנה של מולטי-מיליונרים גרמנים, בין השאר מחברות משפחתיות ותיקות.

שתי המפלגות תומכות בהחלת "מס ירושה" מקיף יותר בגרמניה. השותפות האפשרית שלהם עם מפלגת "די לינקה" (6%) מהשמאל העמוק גם היא מעלה חשש בקרב עשירי גרמניה ממדיניות חדשה לגמרי.

עם זאת, הסקרים האחרונים מצביעים על מרוץ צמוד בין הסוציאל-דמוקרטים לשמרנים (23%), שמתנגדים להעלאת מסים ונחשבים אוהדים יותר לעסקים ולעשירים.

"העשירים חוששים מנטייה לשמאל לאחר הבחירות"

"בקרב המולטי-מיליונרים, זה נושא חם מאוד", אמר עורך דין גרמני המתמחה במיסוי ובעל פעילות בשווייץ ל"רויטרס". "מי שבמיוחד מודאג הן המשפחות העשירות של גרמניה", הוסיף.

לפי נתוני הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS), ההפקדות של משקי בית גרמנים בבנקים בשווייץ זינקו ב-5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2021, לסך של 37.5 מיליארד דולר. נתונים אלה אינם כוללים מניות, אג"ח או מוצרים פיננסיים.

הם גם ככל הנראה אינם משקפים את המעבר של מיליונרים להבטחת כספם מחוץ לגרמניה, שלרוב נעשה באמצעות השקעה בחברות מקומיות או בנכסים בשווייץ או בקרנות בליכטנשטיין, ולא כהפקדות לחשבון בנק ששווייץ מחויבת להציג בפני הרשויות בגרמניה.

עדיין, לדברי שורה של בנקאים ויועצי השקעות, התופעה קיימת מתחת לרדאר. "אני הכנסתי כמות כסף גדולה יותר של לקוחות מהממוצע בשלושת החודשים האחרונים לבנק", אמר יועץ השקעות בבנק שוויצרי לסוכנות הידיעות. "עשירים רבים, במיוחד יזמים, חוששים שתהיה נטייה לשמאל אחרי הבחירות, לא משנה אפילו מה יהיו התוצאות", אמר מנהל ההשקעות של LGT בשווייץ. בנקאי אחר אמר לסוכנות: "אני מכיר גרמנים שרוצים שתהיה להם רגל אחת בשווייץ אם הדברים הופכים להיות אדומים מדי שם".