גרמניה | סיקור שוטף

הבחירות בגרמניה: שיעור הצבעה גבוה, לאשט תועד שוגה בהצבעה

בשעה 09:00 בבוקר נפתחו הקלפיות בגרמניה, כשהסקרים האחרונים מצביעים על מרוץ צמוד בין הסוציאל-דמוקרטים לבין הנוצרים-דמוקרטים • המדגמים והתחזיות הראשונות יתחילו להתפרסם ב-19:00, עם סגירת הקלפיות

שלטי בחירות של שלושת המועמדים לתפקיד קנצלר גרמניה. מימין: ארמין לאשט, אנלנה ברבוק ואולף שולץ / צילום: Associated Press, Martin Meissner
שלטי בחירות של שלושת המועמדים לתפקיד קנצלר גרמניה. מימין: ארמין לאשט, אנלנה ברבוק ואולף שולץ / צילום: Associated Press, Martin Meissner

16:30

שיעור ההצבעה בכמה מדינות מחוז בגרמניה גבוה מעט משהיה בבחירות הקודמות, כך מדווחים כלי התקשורת הגרמנים היום (א'). בברלין נרשמים תורים ארוכים בכניסה לקלפיות, ותושבים רבים ממתינים יותר משעה להצביע בבחירות, שכוללות הפעם בנוסף לבחירות הכלליות גם בחירות מקומיות והכרעה במשאל עם בנוגע ל"הלאמת" חברות נדל"ן גדולות.

27.4% מבעלי זכות הבחירה הצביעו עד 12:00 בצהריים בברלין, שיעור דומה לזה שנרשם לפני ארבע שנים (27.2%). בבוואריה, עם זאת, נראה כי שיעור ההצבעה גבוה ב-5%-10% לעומת שיעור ההצבעה לפני ארבע שנים. גם בקלן שבנורדריין וסטפאליה נרשמה עלייה וכ-20% הצביעו עד השעה 11:00, לעומת 17.4% בבחירות הקודמות. בנוסף, כ-40% מהמצביעים השנה, לפי הערכות, כבר הצביעו באמצעות הדואר. בסיבוב הבחירות הקודם עמד שיעור ההצבעה על 76.2%.

מי שהתחיל את הבחירות ברגל שמאל הוא מועמד המפלגה הנוצרית-דמוקרטית ארמין לאשט. לאשט בחר באאכן עירו ב-12:00 (שעון ישראל), ועמד בפני המצלמות לפני שתועד מכניס את טופס הבחירה לקלפי. העיתונאים במקום הבחינו כי הוא ורעייתו "קיפלו" את טופס הבחירה הארוך הפוך, בניגוד להוראות, כך שההצבעה שלהם הייתה חשופה לכל. לאשט בחר ב-CDU בשני הקולות הניתנים לכל תושב גרמניה. הטופס ייספר כקול כשר, אולם ה"פדיחה" כפי שכינו אותה כלי התקשורת זכתה לתשומת לב רבה ברשתות החברתיות וגם מצד היריבים הסוציאל-דמוקרטים.

ההצבעה מתנהלת עד כה ללא תקריות מיוחדות. כלי התקשורת דיווחו כי במדינת המחוז נורדריין-וסטפאליה כמה ערים גדולות "מתחשבות" במי שמתנגד לחבוש מסיכה, כפי שדורשות התקנות, והן החליטו להציב קלפיות באוויר הפתוח. הצבעה בהן אפשרית גם למי שאינו יכול לחבוש מסיכה מסיבות רפואיות. חלק מכלי התקשורת ביקרו את ההחלטה לאפשר זאת ולהביע "הבנה" למתנגדים לחבוש מסיכה, וציינו כי עמדה בפניהם האפשרות להצביע באמצעות הדואר מבעוד מועד. גרמניה עדיין מזועזעת מרצח עובד בתחנת דלק שביקש ממתנגד חיסונים לחבוש מסיכה בזמן שהוא קונה בתחנה.

תוצאות המדגמים והתחזיות צפויות להתפרסם עם סגירת הקלפיות, ב-19:00 שעון ישראל.

9:00

תושבי גרמניה יצביעו היום (א') בבחירות שיקבעו מי יחליף את הקאנצלרית אנגלה מרקל אחרי 16 שנות כהונה, ובאיזה כיוון תצעד הכלכלה הגדולה באירופה. בגרמניה יש כ-60 מיליון בעלי זכות בחירה, ולפי ההערכות שיעור חסר-תקדים של כ-40% ממי שמתכוונים להצביע כבר עשו זאת באמצעות הדואר. הסקרים האחרונים מצביעים על מרוץ צמוד בין הסוציאל-דמוקרטים (SPD), שיכולים לשוב לשלטון לראשונה מאז 2005, לבין הנוצרים-דמוקרטים (CDU-CSU), מפלגתה של מרקל, שיכולה לשמור על השלטון.

הקלפיות בגרמניה נפתחו בתשע בבוקר (שעון ישראל) וייסגרו בשבע בערב (שעון ישראל), אז גם יפורסמו המדגמים והתחזיות הראשונות. בגלל שיעור המצביעים הגדול בדואר, שנובע בין השאר מהחשש בציבור מקורונה, ייתכן כי התחזיות שיפורסמו לא יהיו מדויקות כבשנים קודמות. בתשע ורבע (שעון ישראל) יכונסו כל ראשי המפלגות למה שמכונה "מעגל הפילים" - מפגש טלוויזיוני של כל ראשי המפלגות, שבו הם ידונו בתוצאות המדגמים והתחזיות ובסיכויי הקואליציות האפשריות.

ארמין לאשט (60), מועמד ה-CDU, יצביע בצהריים בעירו אאכן שליד הגבול עם הולנד ולאחר מכן יטוס לברלין להכרזת תוצאות המדגמים. אולף שולץ (63), מועמד ה-SPD, יצביע בפוטסדאם אליה עבר מהמבורג, ולאחר מכן יגיע גם הוא למטה המפלגה בברלין. הסוציאל-דמוקרטים ומפלגת "הירוקים" צפויים להתחזק משמעותית בבחירות אלה, לעומת אלה שהתקיימו ב-2017, בעוד המפלגה השמרנית צפויה לספוג הפסד לעומתן. עדיין, השאלה היא איזו קואליציה תהיה אפשרית בהתאם לתוצאות, וייתכן כי הצורך להקים קואליציה של שלוש מפלגות - לראשונה ברמה הפדרלית - יסבך את המשא ומתן.

בשל חוקי ייצוג מורכבים, שמשלבים בין בחירה כללית לבחירה אזורית ומאפשרים פיצוי למפלגות במקרה של סתירה בין התוצאות, מספר החברים בפרלמנט הגרמני אינו ידוע עדיין. הפרלמנט הנוכחי מונה כ-709 חברים, אך לפי הערכות ייתכן שהפרלמנט שייבחר היום יכלול לא פחות מ-800 נציגים. קואליציה של מפלגות שואפת לשנות את חוקי הבחירות הללו במהלך הכהונה הקרובה. אחוז החסימה הגבוה בגרמניה עומד על 5%, ומונע כניסה של מפלגות חדשות וקיצוניות.

 

הסקרים האחרונים חוזים 25% לסוציאל-דמוקרטים, 23% לשמרנים, 16% לירוקים, 12% לליברלים, 10% ל"אלטרנטיבה לגרמניה" ו-6% ל"די לינקה" מהשמאל.

כל הקואליציות, התסריטים ליום שאחרי והמאבקים

רגע לפני הבחירות בגרמניה: מולטי-מיליונרים מעבירים מיליארדים לשוויץ

רגע לפני הבחירות בגרמניה: המועמד המוביל מציע להטיל מס על העשירים

שר האוצר הגרמני: "הסכם הגרעין הוא דרך להגן על ישראל"