התו הירוק | שאלות ותשובות

שיבושים באתר התו הירוק החדש: התו הישן יישאר בתוקף בימים הקרובים

החל מהיום ייכנסו לתוקף שינויים בתו הירוק. בין היתר, תו ירוק שהופק קודם לכן כבר לא יהיה בתוקף • בשל עומסים בהנפקת התו הירוק החדש, ניתן יהיה להשתמש במקביל בימים הקרובים גם בתו הירוק הקודם • גם נהלי הכניסה לחוזרים מחו"ל ישונו: מודל שלושת הצבעים בסיווג המדינות יבוטל, מלבד רשימת המדינות האדומות

שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

משרד הבריאות פרסם עדכון להגדרות המתחסן שייכנסו לתוקף היום, 3 באוקטובר. הגדרה זו צפויה לשנות את נהלי הכניסה לחוזרים מחו"ל לישראל, וגם את היחס למחלימים: אם קודם הם היו זכאים לתו ירוק גם אם לא התחסנו, מעתה אדם שהחלים מקורונה יהיה זכאי לתו ירוק במשך חצי שנה, ואז יהיה עליו להתחסן. בשל עומסים בהנפקת התו הירוק החדש החל מהלילה, ניתן יהיה להשתמש במקביל בימים הקרובים גם בתו הירוק הקודם.

מה אם הפקתי תו ירוק לפני כניסת המדיניות החדשה לתוקף? 
תו שהופק לפני 3.10 יבוטל ולא יהיה בתוקף. קוד ה-QR המופיע בתעודות אלה לא יהיה פעיל, והן לא יוכלו לשמש לכניסה למקומות שפועלים לפי הנחיות התו הירוק בארץ ובחו"ל ולקבלת פטור מבידוד בחזרה לישראל. לקבלת תו ירוק עם תוקף עדכני, יהיה צורך להפיק תו חדש.

איך מפיקים תו ירוק חדש?
ניתן להפיק תו ירוק באתר הרמזור, באפליקציית "רמזור" (Google Play, App Store), בקופות החולים, דרך נציגי מוקד קול הבריאות במספר 5400*, בעמדות לשירות עצמי של ממשל זמין או בשירות מענה קולי בטלפון 02-5082000 (דרוש מכשיר פקס, ויש להתקשר ממספר טלפון שאינו חסוי).

שימו לב - משרד הבריאות הודיע כי ייתכנו שיבושים בהפקת התו הירוק דרך האתר בגלל העומס הצפוי. אם נתקלתם בקשיים, מומלץ לנסות שוב במועד מאוחר יותר.

מה יהיה תוקפו של התו הירוק במתווה החדש?
● מי שקיבלו שלושה חיסונים, כלומר שני חיסונים ומנת דחף שלישית, ועבר שבוע מקבלתה - התו יהיה תקף למשך חצי שנה מקבלת החיסון השלישי.

● מי שקיבלו שני חיסונים, ועבר שבוע מהחיסון השני (שבועיים בחיסון מודרנה) - התו יהיה תקף למשך חצי שנה מאז קבלת החיסון השני.

● מי שהחלימו מקורונה - התו יהיה תקף למשך חצי שנה ממועד אישור ההחלמה.

● מי שהחלימו וקיבלו חיסון - התו יהיה תקף למשך חצי שנה מקבלת החיסון.

● ילדים וילדות בגיל 12 ומטה שקיבלו תשובה שלילית בבדיקת PCR - אין שינוי בתוקף התו. הוא יהיה תקף לשבעה ימים, עד סוף היום השביעי שלאחר הבדיקה.

בשלב זה, הארכת התו הירוק לאדם מחלים או מחוסן תהיה בתוקף לחצי שנה, ולאחריה הנושא ייבחן מחדש.

איך התקבלו ההחלטות במשרד הבריאות?
השינוי התקבל לאחר דיונים שבהם הוצגו המחקרים והנתונים אודות משך יעילות החיסונים אל מול הזנים החדשים ובעיקר זן הדלתא, ויעילותו בהתמודדות עם דעיכת המוגנות הבולטת בעיקר אצל המחלימים.

מדובר בנתונים ומחקרים המבוססים על בדיקות נוגדנים (סרולוגיות) וגם על מידע המגיע מבתי החולים וקופות החולים על הנדבקים והמאושפזים. את הדיונים הוביל מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, והמדיניות קיבלה גם את אישור הדרג המדיני, אף שקבינט הקורונה לא התכנס כבר זמן רב.

אילו מקומות פועלים לפי התו הירוק?
כניסה למקומות הבאים מחייבת הימצאות תו ירוק מודפס או להציגו באפליקציה בסלולרי, בלוויית תעודה מזהה. לא אחת מבקשים הבודקים מבעלי התו לומר את מספר הזיהוי שלהם, כדי לוודא את אמינותו. 

אלה המקומות שמחויבים לפעול לפי התו הירוק, ובלעדיו לא ניתן להיכנס אליהם:

● אירועי תרבות וספורט
● כנסים ותערוכות
● בתי מלון
● חדרי כושר וסטודיו, בריכות וקאנטרי קלאב
● בתי תפילה מעל ל-50 איש
● אולמות וגני אירועים
● פסטיבלים
● מסעדות, ברים, חדרי אוכל ובתי קפה (בפנים ובחוץ)
● מוזיאונים וספריות
● אטרקציות תיירותיות ופארקי שעשועים
● אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה

מי פטור מהצגת תו ירוק?
ילדים עד גיל שלוש וילדים מתחת לגיל 12 ושלושה חודשים שיש להם תעודת תו נכה.

ומה בנוגע לטיסות?

נהלי הכניסה לחוזרים מחו"ל לישראל צפויים להשתנות - משרד הבריאות למעשה מבטל את מודל שלושת הצבעים בסיווג המדינות, אך ישאיר את רשימת המדינות האדומות שאליהן אסור לטוס אלא באישור ועדת חריגים. כרגע הרשימה כוללת את בולגריה, ברזיל וטורקיה, אך מיום שני 4.10 הן יצאו ממנה ויוגדרו כמדינות כתומות.

המשרד יבטל את המשמעות של המדינות הצהובות, כך שהחוזרים מהמדינות הכתומות (רוב מדינות העולם) והצהובות (בהן הסיכון מוגדר נמוך) יהיו תחת אותם הנהלים.

מה ישתנה בתקנות הבידוד?
נכון לעכשיו - החוזרים ממדינות שהוגדרו צהובות, כלומר ברמת סיכון נמוכה לתחלואה, פטורים מבידוד מלא גם הם מחלימים או שחוסנו בשתי מנות חיסון בלבד (ואשר חלפה חצי שנה ממועד קבלת המנה השנייה). ברשימה זו נמצאות המדינות פולין, צ'כיה, אוסטריה, קפריסין, בחריין, הונג קונג, סין, אורוגוואי ואחרות.

ממחר, רק מי שקיבלו את מנת החיסון השלישית או שטרם חלפה חצי שנה מקבלת המנה השנייה, או מחלימים שקיבלו מנת חיסון - יהיו פטורים מבידוד מלא עם שובם לישראל, בדומה להחלטה של משרד הבריאות בנוגע למדינות הכתומות כיום.