מטבע אחד בשווי של טריליון דולר יכול לתת מענה למשבר התקציב בארה"ב

בתוך דיוני התקציב בארצות הברית והאפשרות המסתמנת של השבתה כללית של הממשל, עלתה האפשרות שהנשיא ג'ו ביידן ינפיק מטבע במהדורה מיוחדת של טריליון דולר, ויפקיד אותו בבנק המרכזי - כדי לעקוף את הקונגרס ולממן את האוצר

גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen
גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

הקרב היצרי בקונגרס האמריקאי, בין הדמוקרטים לרפובליקנים, סביב התקציב הראשון של הנשיא ביידן, יכול להתדרדר בסופו של דבר להשבתה כמעט כללית של הממשל האמריקאי, אם לא יגיע להכרעה. אחד הפתרונות היצירתיים שעלה, אחרי שהוא מסתובב באוויר כבר עשור ועולה בכל פעם שיש משבר תקציבי, הוא להנפיק מטבע במהדורה מיוחדת שערכו לא פחות מטריליון דולר.

הפתרון יאפשר לעקוף את הקונגרס" הנשיא יפקיד את המטבע בבנק הפדרלי - הבנק המרכזי של ארצות הברית - וכנגדו יעביר הבנק טריליון דולר לממשל, שיוכל להמשיך ולשלם את ההוצאות והחובות שלו גם בלי תקציב מאושר.

לנשיא ארצות הברית יש את הסמכות להנפיק מטבעות במהדורה מיוחדת, רק שבדרך כלל מדובר במטבעות של חמישה או עשרה דולר, הנמכרים לאספני מטבעות. בשנה האחרונה, למשל, הונפקו שני מטבעות מסוג כזה: מטבע להוקרת כוחות המשטרה שנספו במסגרת תפקידם, ועוד אחד להוקרתה של כריסטה מקאוליף, המורה שנספתה באסון צ'לנג'ר, כאשר מעבורת החלל צ'לנג'ר התפוצצה בעת השיגור בשנת 1986.

ההצעה החריגה הוצגה בוושינגטון כפתרון למשבר בקונגרס סביב העברת התקציב - משבר שאם לא ייפתר עלול לפגוע אנושות במשק האמריקאי. בהעדר תקציב מאושר, יאלץ הממשל לקצץ בהיקפי הפעילות שלו, לפטר רבבות עובדים, להעלות את שערי הריבית, וכך תיווצר שרשרת של נזקים שיורגשו לאורך שנים. מזכירת האוצר האמריקאית, ג'נט יילן, הציגה את האפשרות הזאת, בתור "קטסטרופה כלכלית רחבת מימדים".

מי שתומכים ברעיון של מטבע במהדורה מיוחדת בשווי טריליון דולר, טוענים שאין שום מגבלה חוקית בקשר לערכו של מטבע כזה שמנפיק הנשיא, וכי דינו של מטבע של חמישה דולר כמטבע של טריליון דולר, ואפילו 100 טריליון דולר. אפילו הנשיא לשעבר ברק אובמה, הודה בעבר, בראיון-רשת שלו, שהרעיון של מטבע של טריליון דולר עלה בשיחה בינו ובין מזכיר האוצר שלו, במשבר תקציבי דומה.

הבית הלבן: "לא עלה על הפרק"

ברשתות החברתיות חוגגים את הרעיון הפנטסטי, אבל הבית הלבן דחה את הרעיון על הסף. דובר הבית הלבן, מייק גווין הגיב בקצרה ומסר כי הרעיון של מטבע של טריליון דולר "לא עלה על הפרק".

אי אפשר למצוא יותר מידי תומכים לרעיון יוצא הדופן, אבל אי אפשר להתעלם מהתומך הבולט בו - פרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה, ואחד הכלכלנים הבכירים היום בעולם. פרופ' קרוגמן כבר הביע דעתו על רעיון זה, והתייחס אליו בתור האפשרות היחידה של האוצר האמריקאי לעקוף את הסחטנות התקציבית של המפלגה הרפובליקנית בקונגרס.

מצד שני, רוב-רובם של הכלכלנים המובילים מתנגדים לו, תחת הטענה המרכזים שהנפקה של מטבע מסוג כזה תחולל נזקים כבדים יותר אפילו מהשבתת הממשל, בעיקר משום שתפגע בנכס המרכזי של הדולר האמריקאי: אמון הציבור בו.