ביג חולשת על 9 מרכזים מסחריים בסרביה: "מנוע צמיחה משמעותי"

חברות הנדל"ן הישראליות חזרו למזרח אירופה 13 שנה אחרי קריסת שוקי הנדל"ן שהסבה למשקיעים באזור הפסדים רבים • זהו מסלולה של ביג בסרביה ותוכניותיה לעתיד • פרויקט מיוחד

קניון האופנה של ביג בסרביה / צילום: אתר החברה
קניון האופנה של ביג בסרביה / צילום: אתר החברה

חברות הנדל"ן הישראליות פועלות כיום בארבע מדינות מרכזיות במזרח אירופה: פולין, צ'כיה, רומניה וסרביה. בפולין למשל, צמח התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בשיעור שנתי ממוצע של 4.25% בין השנים 2014-2019, לפני שירד ב-2.7% ב-2020 ל-594 מיליארד דולר, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בעולם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מתי נכנסה ביג לסרביה ולמה:

חברת הנדל"ן המניב ביג מרכזי קניות , שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, פועלת לפי שעה באופן ישיר רק במדינת סרביה. עם זאת, לאחרונה היא דיווחה על מו"מ לרכישת קניון במדינת מונטנגרו הסמוכה לפי שווי נכס של 95 מיליון אירו.

רוני (מימין) ויהודה נפתלי, בעלי ביג / צילום: תמר מצפי
 רוני (מימין) ויהודה נפתלי, בעלי ביג / צילום: תמר מצפי

הפעילות, שהחלה בשנת 2007, מבוצעת באמצעות ההחזקה בחברה הבת, ביג CEE, שהלכה וגדלה עם השנים, ועומדת כיום על 95%. ביג חשופה למדינות נוספות במזרח אירופה באמצעות שליטתה (63.8%) בחברת אפי נכסים (הרחבה בהמשך).

היקף פעילות נוכחי:

עיקר הפעילות של ביג CEE מתמקדת בתחום המרכזים המסחריים. היא מחזיקה כיום בתשעה מרכזים מסחריים בסרביה, שלושה מתוכם בבירה בלגרד ואחרים בערים נובי-סאד, פאנצ'בו, זרניאנין ואינדג'יה.

בנוסף, ביג היא הבעלים של שני מרכזים לוגיסטיים הממוקמים על צירי תנועה מרכזיים בקרבת בלגרד בשטח של 30 אלף מ"ר. לביג גם זכויות בקרקעות הממוקמות בערים בלגרד, סאבאצ' ויאגודינה, להקמת נכסים בשטח כולל של 239 אלף מ"ר (על פי זכויות הבנייה הקיימות).

כמו כן, ברבעון הראשון של 2021 השלימו ביג ושותף מקומי את הקמתו של בניין משרדים בבלגרד בשטח של כ-34 אלף מ"ר, המוחזק על-ידיהם בחלקים שווים. 85% מהבניין הושכר לחברה בינלאומית בחוזה לתקופה של עשר שנים.

בסך הכול כוללת הפעילות בסרביה שטחים להשכרה בהיקף של 244 אלף מ"ר, הפועלים בתפוסה משוקללת של 97%. חלקה של החברה (95%) בשווי נכסים מניבים אלו הסתכם בסוף יוני 2021 ב-1.228 מיליארד שקל, ואילו חלקה בשווי הקרקעות עמד על 46 מיליון שקל.

פעילות זו מייצרת כיום הכנסה נטו מפעילות השכרה (NOI) של 99 מיליון שקל בשנה, והיא מהווה כ-9.7% מסך פעילותה הישירה של ביג.

תוכניות לעתיד:

סרביה מהווה מנוע צמיחה משמעותי בפעילות ביג (ענקית נדל"ן מניב הנסחרת בשווי של יותר מ-10 מיליארד שקל), ובשנים האחרונות ניצלה החברה את פעילותה במדינה לרכישת נכסים ממשקיעים שביקשו לסיים את פעילותם בה. כפי שהצהירה בעבר, ביג ממשיכה באיתור הזדמנויות עסקיות בסרביה, וכן במדינות יוגוסלביה לשעבר, כפי שעולה מהודעתה על המו"מ לרכישת הקניון במדינה השכנה מונטנגרו.