זרוע הפארקים הלוגיסטיים של הכשרת הישוב פולין כבר שווה 1.3 מיליארד שקל

חברות הנדל"ן הישראליות חזרו למזרח אירופה 13 שנה אחרי קריסת שוקי הנדל"ן שהסבה למשקיעים באזור הפסדים רבים • זהו מסלולה של הכשרת הישוב בפולין ותוכניותיה לעתיד • פרויקט מיוחד

נכסים לוגיסטיים של חברת MLP בפולין / צילום: הכשרת הישוב
נכסים לוגיסטיים של חברת MLP בפולין / צילום: הכשרת הישוב

חברות הנדל"ן הישראליות פועלות כיום בארבע מדינות מרכזיות במזרח אירופה: פולין, צ'כיה, רומניה וסרביה. בפולין למשל, צמח התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בשיעור שנתי ממוצע של 4.25% בין השנים 2014-2019, לפני שירד ב-2.7% ב-2020 ל-594 מיליארד דולר, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בעולם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מתי הכשרת הישוב נכנסה לפולין ולמה:

פעילותה של הכשרת הישוב  בחו"ל מתרכזת בפולין, בעיקר בתחום הפארקים הלוגיסטיים, שהפך ללהיט במקומות רבים על פני הגלובוס מאז משבר הקורונה.

פעילות זו מתבצעת באמצעות חברת MLP, הנסחרת בבורסה בוורשה בשווי שוק נוכחי של כ-1.3 מיליארד שקל. הכשרת הישוב מחזיקה בכ-40% מהונה, ונוסף על כך להכשרת הישוב גם פעילות תחום ייזום בנייה למגורים בחו"ל, בעיקר בוורשה.

כפי שהכשרת הישוב מסבירה, "תקופת המשבר חידדה את היתרונות של פארקים לוגיסטיים בעידן של סחר מקוון ומשברים גלובליים", ותרמה "להאצת התהליכים שהחלו בשנים האחרונות עם הגברת הפעילות בתחום הסחר המקוון", והיא תומכת "באסטרטגיה של החברה להעמיק את פעילותה בתחום הפארקים הלוגיסטיים ולהרחיבה אף מחוץ לגבולות פולין".

עוד לגבי פעילות הפארקים הלוגיסטיים, בהכשרת הישוב מציינים כי הם נמצאים בצמיחה משמעותית, ובין היתר החברה מציינת כי באירופה, פולין "הפכה להיות המדינה השנייה בגודל התעשייה שלה לאחר גרמניה".

עופר נמרודי, מנכ"ל הכשרת הישוב, אומר כי "הכשרת הישוב זיהתה את פוטנציאל הצמיחה האדיר בשוק הלוגיסטיקה לפני כ-15 שנה. מאז ההשקעה הראשונה ב-MLP הרחבנו את מספר הפארקים הלוגיסטיים בבעלות החברה, מפארק אחד בפולין ל-17 פארקים בפריסה לארבע מדינות באירופה. הצמיחה בפעילות MLP הביאה לכך שמרכיב הלוגיסטיקה מהווה היום כ-50% משווי הנכסים המניבים במאזן של הכשרת הישוב. אנו מאמינים אסטרטגית בתחום ובפעילות של MLP".

עופר נמרודי / צילום: רמי זרנגר
 עופר נמרודי / צילום: רמי זרנגר

היקף פעילות נוכחי:

MLP מחזיקה כיום 11 פארקים לוגיסטיים (עשרה בפולין ואחד ברומניה) עם שטחים מושכרים בשיעור תפוסה של כ-95% ובהיקף כולל של 736 אלף מ"ר - גדול ביותר מפי ארבעה משטחים מניבים בהיקף של 134 אלף מ"ר שיש להכשרת הישוב בישראל בתחומי המסחר, המשרדים והתעשייה.

נוסף על כך יש בידיה קרקעות נוספות המיועדות להקמת שני פארקים חדשים בפולין, שלושה בגרמניה ואחד באוסטריה, כך שפוטנציאל השטחים המניבים שלה יתקרב ל-1.4 מיליון מ"ר. שווי נכסיה של MLP מוערך בכ-2.3 מיליארד שקל.

לפי הנתונים שהכשרת הישוב מציגה, הרווח הנקי של MLP בסיכום מחצית השנה צמח ב-35% והגיע ל-144 מיליון שקל, וכן היא מדווחת על "עלייה מתמדת ב-FFO" (תזרים מזומנים שוטף, א' ל'), שהגיע בסיכום מחצית השנה לכ-22 מיליון שקל.

בדוחותיה הכספיים האחרונים מציינת הכשרת הישוב, כי MLP "המשיכה את הגידול בהיקף השטחים המושכרים", עם חתימה על חוזי שכירות של כ-117 אלף מ"ר מתחילת השנה ועד סוף חודש אוגוסט.

תוכניות לעתיד:

בדוחותיה מציינת הכשרת הישוב את נתוני השיא בביקושים שנרשמו בשוק המחסנים הלוגיסטיים בפולין, המעידים "על חוזקת השוק" ובמבט קדימה "התחזית היא להמשך הביקוש שיביא להמשך ירידת התשואות, כלומר לעליית מחירי הנדל"ן בתחום".

זאת, כשלפי החברה "נתוני הצמיחה בפולין, שהם מבין המהירים ביותר במדינות אירופה, נותנים רוח גבית חזקה להמשך הביקוש לשטחי תעשייה ולוגיסטיקה".

נוכח אלה, ב-MLP מתכננים להמשיך להרחיב את הפעילות בפולין, "ובמקביל לרכוש שטחים לצורך הקמת פארקים לוגיסטיים חדשים". 

לדברי עו"ד גרז׳ינה קוז׳מה, שותפה במחלקת הנדל"ן בפירמת עורכי הדין הבינלאומית טיילור ווסינג: "שוק המרכזים הלוגיסטיים בפולין צמח במהירות במהלך מגפת הקורונה כתוצאה מהפריחה בתחום המסחר האלקטרוני. הצמיחה המהירה של תחום המסחר האלקטרוני בעקבות מגפת הקורונה - הביאה להתפתחות הדינמית של שוק זה. על פי הערכות חברת המחקר PMR, טיפס שווי שוק המסחר האלקטרוני הפולני בשנת 2020 ל-20 מיליארד דולר לעומת 16 מיליארד דולר בשנת 2019. מספר האנשים שרכשו סחורות באינטרנט גדל וגם ערך העסקאות עלה בכ-40-45% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019. ההערכות הן כי פיתוח המסחר האלקטרוני בפולין יהפוך אותה למרכז לוגיסטי בקנה-מידה בינלאומי. יתר על כן, היזמים הפולנים ומפעילי הפארקים הלוגיסטיים כבר החלו להשקיע במדינות שכנות (גרמניה, רומניה, אוסטריה וצ'כיה) שבהן מסתמנת תשואה פוטנציאלית אטרקטיבית על ההשקעה".