לידיעת בעלי הדירות בברלין: הסוציאל-דמוקרטים ניצחו בבחירות בעיר

לפי התוצאות הכמעט-סופיות, הסוציאל-דמוקרטים קיבלו 21.4% מהקולות וגברו על "הירוקים", שקיבלו 18.9% • את הסוציאל-דמוקרטים מובילה פרנצ'סקה גיפי, שהבהירה כי היא לא תקבל את היוזמה ל"הלאמת" חברות הנדל"ן הגדולות בעיר

קמפיין הבחירות של מפלגת הירוקים / צילום: Shutterstock, Petra Weishaar
קמפיין הבחירות של מפלגת הירוקים / צילום: Shutterstock, Petra Weishaar

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ניצחה גם במרוץ בבחירות המקומיות בברלין, שהתנהלו במקביל לבחירות הפדרליות. לפי התוצאות הכמעט-סופיות, הסוציאל-דמוקרטים קיבלו 21.4% מהקולות וגברו על "הירוקים", שקיבלו 18.9%. פרנציסקה גיפי, העומדת בראש הסוציאל-דמוקרטים בעיר, תצטרך לגבש קואליציה של שלוש מפלגות לפחות.

גיפי נחשבת לאחת מהבכירות באגף המתון יותר של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, וכיהנה בעבר גם כשרת המשפחה בגרמניה. ראש העיר הנוכחי מטעם הסוציאל-דמוקרטים, מיכאל מילר, הודיע כי יוותר על המושב המקומי ונבחר להיות חבר בונדסטאג. המפלגה השלישית בגודלה בברלין היא השמרנים (CDU), שקיבלו כ-18.1%. אחריהם מפלגת "די לינקה" משמאל, עם 14% מהקולות, אחריהם "אלטרנטיבה לגרמניה" עם 8% והליברלים (FDP) עם 7.1% מהקולות.

פרנצ'סקה גיפי, מובילה את הסוציאל-דמוקרטים בבחירות המקומיות בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn
 פרנצ'סקה גיפי, מובילה את הסוציאל-דמוקרטים בבחירות המקומיות בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn

נושא הדיור היה אחד המרכזיים במערכת הבחירות המקומית. במקביל לבחירות התקיים משאל עם (שתוצאותיו אמורות להתפרסם היום) בנוגע ליוזמה "להלאים" את חברות הנדל"ן הגדולות הפועלות בעיר ולרכוש מהן מאות אלפי דירות שיועברו לניהול הסנאט המקומי.

מפלגת "די לינקה" משמאל היתה אחראית ליוזמה, ביחד עם קואליציה חברתית של דיירים ופעילים חברתיים שקראו להילחם בדרך זאת בעליית מחירי השכירות והדירות בברלין בעשור האחרון. גיפי הבהירה כי לא תהיה מוכנה לקבל את היוזמה - אפילו אם תאושר במשאל העם הבלתי-מחייב - אם תרכיב את הקואליציה הבאה, כפי שמסתמן. "הירוקים" לא הביעו עמדה ברורה בעד או נגד משאל העם, למרות שרבים מחבריהם תומכים בצעד.

גיפי גם שלחה "מסרים ברורים" למפלגות מהצד הימני של המפה הפוליטית - השמרנים (CDU) והליברלים (FDP) כי היא תהיה פתוחה לשיחות עמם. היא הביעה את רצונה להשקיע סכומים גדולים בבניית דירות בברלין כדי להקל על מצוקת הדיור.

נושא נוסף שעמד במרכז הבחירות הוא התחבורה: "הירוקים" תומכים בפחות נתיבים למכוניות ויותר לאופניים, להפחית את מקומות החניה בעיר וכן למנוע כניסת כלי רכב לא חשמליים לעיר החל מ-2030. כמו ברמה הלאומית, השאלה איזו קואליציה תקום כעת בברלין. הקואליציה הקיימת - סוציאל-דמוקרטים יחד עם הירוקים ו"די לינקה" - נחשבת לכזו שנכשלה ביישום רפורמת השכירות, שכללה הקפאה והורדה של שכר הדירה בעיר על פי חוק ונדחתה על ידי בית המשפט החוקתי של גרמניה.