בתום ספירת הקולות: ניצחון לסוציאל-דמוקרטים בבחירות בגרמניה

הסוציאל-דמוקרטים קיבלו 25.7% מהקולות, לעומת 24.1% לאיחוד הנוצרי-דמוקרטי • למרות זאת, מועמדי שתי המפלגות הכריזו על כוונתם לנסות ולהקים קואליציה, ויצטרכו לחזר אחרי הירוקים והליברלים • התוצאות מראות: גרמניה מפוצלת מתמיד

אולף שולץ / צילום: Reuters, Florian Gaertner
אולף שולץ / צילום: Reuters, Florian Gaertner

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית היא המנצחת של הבחירות בגרמניה, ברוב קטן; כך עולה מספירת קולות ראשונית של כל מחוזות הבחירה, שפורסמה היום לפנות בוקר ונחשבת למדויקת. המפלגה קיבלה כ-25.7% מקולות הבוחרים ותקבל 209 מושבים בפרלמנט הבא. האיחוד הנוצרי-דמוקרטי קיבל כ-24.1% קולות, יקבל 196 מושבים בפרלמנט, ורשם את התוצאה הגרועה ביותר בהיסטוריה של המפלגה, ששלטה ברפובליקה הפדרלית הגרמנית ברוב שנותיה, כולל ב-16 השנים האחרונות תחת אנגלה מרקל.

המועמד לתפקיד הקאנצלר מטעם הסוציאל-דמוקרטים, אולף שולץ, הכריז על כוונתו להקים קואליציה "לפני חג המולד", אך גם יריבו מטעם השמרנים (CDU-CSU) ארמין לאשט הצהיר כי המפלגה מתכוונת לנסות ולהקים קואליציה במקביל. שתי המפלגות זקוקות גם לירוקים וגם לליברלים להקמת קואליציה, או שיפנו באופן מפתיע לחדש שוב את הקואליציה הרחבה ביניהן.

התוצאות פורסמו בתום ערב מתוח, שבו לא היה ברור איזו מפלגה היא הגדולה ביותר בבונדסטאג הבא של גרמניה. הערוץ הציבורי ARD חזה שוויון כמעט מוחלט בין המפלגות, אך תוצאות האמת דומות יותר לתחזית של הערוץ הציבורי הנוסף, ZDF.

הירוקים הגיעו למקום השלישי עם 14.8% מהקולות, המפלגה הליברלית (FDP) למקום הרביעי עם 11.5% מהקולות ו"אלטרנטיבה לגרמניה" הידרדרה למקום החמישי עם 10.3%.

מפלגת השמאל "די לינקה" ירדה אל מתחת לאחוז החסימה עם 4.9% מהקולות בלבד, אך תיוצג בפרלמנט בשל העובדה כי לפחות שלושה ממועמדיה בגרמניה נבחרו בבחירה ישירה (מה שמחריג אותה מהצורך לעבור את אחוז החסימה, אך בעל השלכות על המעמד הפרלמנטרי של המפלגה והתקציב שהיא מקבלת).

למרות ש"אלטרנטיבה לגרמניה", מפלגת ימין המתנגדת להגירה, נחלשה בחלקים גדולים של גרמניה, והתמיכה בה בברלין, למשל, קרסה ביותר מ-50%, היא הפכה למפלגה הגדולה ביותר לראשונה במדינת המחוז תורינגיה (24% מהקולות), שבה האלמנטים הקיצונייים-יותר במפלגה וכן בסקסוניה (24.6% מהקולות). שתי מדינות המחוז נמצאות במזרח-גרמניה לשעבר.

גרמניה מפוצלת מתמיד

עוד לפני שהתמונה התבהרה, הכריז שולץ על ניצחון סוציאל-דמוקרטי ואמר כי התוצאות "מוכיחות באופן ברור שהמצביעים רוצים את אולף שולץ בתור קאנצלר". עם זאת, גם לאשט, שהצליח לצמצם ברגע האחרון את הפער שנרשם בין המפלגות בסקרים בחודשיים האחרונים, הודיע כי הוא מתכוון להקים ממשלה "שתמנע שבירה של גרמניה שמאלה".

בגרמניה אין חקיקה בנוגע לאיזו מפלגה מקבלת ראשונה את המנדט להרכיב קואליציה, הנשיא אינו מעורב בתהליך, והיו מקרים בעבר בהם דווקא מועמדים ממפלגות שלא ניצחו את הבחירות הצליחו לעשות זאת. בדיון של ראשי המפלגות שהתכנס כשעתיים אחרי פרסום המדגמים בשידור חי בטלוויזיה הגרמנית הזכיר לאשט את המקרים הללו, ואמר כי "קאנצלר צריך להיות מי שמצליח לגבש קואליציה... לא מדובר בשאלה של חשבון פשוט (למי יש יותר מושבים)".

הוא זכה לתמיכה ממרקוס זדר, ראש המפלגה האחות מבוואריה (CSU). "העובדה שתוצאות הבחירות מראות שאין רוב לקואליציית שמאל (סוציאל-דמוקרטים יחד עם "הירוקים" ו"די לינקה", א.א.) מראה שהציבור אינו סומך על אולף שולץ", ציין. השניים סירבו להצהיר שלא ינסו להקים קואליציה גם אם יהיה ברור שהמפלגה הגיעה למקום השני בבחירות, כפי שהתברר מאוחר יותר.

כעת, למרות הניצחון הדחוק, שולץ הוא המועמד המוביל להרכיב קואליציה. הוא יידרש ליישב דרישות סותרות מצד "הירוקים" משמאל וה"ליברלים" מימין כדי לעשות זאת, ולהקים לראשונה מאז שנות ה-50' קואליציה של שלוש מפלגות ברמה הפדרלית.

הירוקים דורשים הקמת משרד אקלים, עשרות מיליארדי אירו בשנה למלחמה בשינויי האקלים, מדיניות רווחה נדיבה יותר ושינויים בתחום התחבורה. הליברלים, מנגד, דורשים לשמור על תקציב מאוזן, מתנגדים להעלאת מסים ולהקמת משרד אקלים ודורשים את משרד האוצר. מנהיג המפלגה הליברלית, כריסטיאן לינדנר, פנה אתמול באופן מפתיע ישירות למנהיגת הירוקים אנלנה ברבוק, והציעה לה "תיאום עמדות" במקביל לשיחות הקואליציונית, "כדי לפתור את הנושאים המפלגים ביתר". ברבוק ושותפה לראשות המפלגה, רוברט האבק, הסכימו לכך.

"כעת מתחיל משחק הפוקר בין שתי המפלגות הגדולות", כתב אתמול ה"שפיגל", שהעריך כי השאלה מי יצליח להקים ממשלה תהיה תלויה בהצעות של שתי המפלגות ל"ירוקים" ול"ליברלים". קואליצייה בהובלת הסוציאל-דמוקרטים מכונה בגרמניה "רמזור", בשל הרכב צבעי המפלגות. קואליציה בהובלת השמרנים מכונה "ג'מייקה" מאותן הסיבות.

השיחות הקואליציוניות הסבוכות, שחלקן עשויות להתנהל במקביל עם שתי המפלגות, צפויות להתחיל כבר היום. בינתיים ועד שתושבע ממשלה חדשה בגרמניה, מי שתמשיך להוביל את הממשלה הקיימת, שעשויה להפוך לממשלת מעבר בחודש הבא, היא הקאנצלרית אנגלה מרקל.