שני מחקרים נוספים מראים שמסכות יכולות לדכא התפרצויות קורונה בבתי הספר

נתוני משרד הבריאות מעידים על ירידה במספר ואחוז המאומתים בשבוע האחרון, אך סביר להניח כי עם החזרה ללימודים, נראה שוב עלייה • אחת הדרכים לנסות להתמודד עם המגפה היא הקפדה על חבישת מסכה, ושני מחקרים חדשים מראים את האפקטיביות של המהלך

ילד עם מסכה / אילוסטרציה: Shutterstock
ילד עם מסכה / אילוסטרציה: Shutterstock

נתוני משרד הבריאות מעידים על ירידה במספר ואחוז המאומתים בשבוע האחרון, לצד ירידה במספר החולים הקשים בימים האחרונים, אחרי עליה מסויימת בשבוע שעבר. נתונים אלה יחד מעידים על הקלה אמיתית במגיפה, שכנראה נובעת משילוב בין חיסון הבוסטר לבין החופשה ממערכת החינוך. במגזר הערבי, שם רמות ההתחסנות נמוכות ומערכת החינוך אינה בחופש, מרוכזות היום ההתפרצויות המשמעותיות ביותר.

סביר להניח כי עם החזרה ללימודים, נראה גם במגזר הכללי והחרדי עלייה בכמות המאומתים, גם בגלל ריבוי בדיקות, כאשר כל חשיפה מכניסה כיתות שלמות לבידוד, אבל גם כי המגיפה אכן מתפשטת בקלות בכיתות הסגורות והצפופות. הילדים שנדבקים בכיתות, ממשיכים ומדביקים את משפחותיהם, ויוצרים התפרצות שכונתית.

אז מה עושים? מתווה החינוך כולל היום מעט שינויים לעומת שגרת החיים בבתי הספר בימים שאינם קורונה, אבל אחד המשמעותיים בהם הוא מסכות בחללים סגורים. אף שזו התקנה, ישנם הבדלים ברמות ההקפדה במוסדות השונים. כעת, שני מחקרים חדשים תומכים בכך שזה כדאי.

באריזונה, שם החלה שנת הלימודים כבר ביולי, ניתנה חירות לכל בית ספר להחליט על מדיניות המסכות שלו. מחקר שהובילו חוקרים מאוניברסיטת אריזונה בחן 999 בתי ספר, מתוכם 210 קבעו חובת מסכות כבר בתחילת השנה, ו-480 לא קבעו חובת מסכה במהלך תקופת המחקר. 309 בתי ספר החלו את השנה ללא מסכות.

במהלך תקופת המחקר 16 התפרצויות התרחשו בבתי הספר שחייבו מסכות - 8.4%, 62 בבתי ספר ששינו מדיניות באמצע (32.5%) ו-113 בבתי ספר שלא חייבו מסכות כלל (59.2%). על פי המספרים הללו, לו המסכות היו חיסון, הם היו אחד החיסונים היעילים היום בשוק נגד וריאנט הדלתא.

בניסוי שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת ייל בבנגלדש, חולקו מעל 300,000 איש לשתי קבוצות, מחקר וביקורת, ולקבוצת המחקר נערכה הסברה בעניין עטיית מסכות, חולקו מסכות חינם, המנהיגים של הקהילה החלו לעטות מסכות, והמשתתפים קיבלו תזכורות לטלפון. ההסתברות לעטיית מסכה בקבוצת ההתערבות עלתה פי 3, כפי שמדדו החוקרים באמצעות תצפית בשטח, למשל במרכזי הקניות, במסגדים ובשווקים. לאחר ההתערבות עטו כ-42% מן המשתתפים בקבוצת המחקר את המסכות באופן תקני, לעומת רק כ-13.3% בקבוצת הביקורת.

אחרי 5-9 שבועות נערכו שיחות טלפון לכל המשתתפים שניתן היה להשיג והם תושאלו לגבי תסמיני קורונה. מי שדיווחו על תסמינים, עברו בדיקה סרולוגית. למרות שעטיית המסכות עדיין לא הייתה מושלמת, עצם העליה מ-13.3% לכ-42%, הורידה את שיעורי התחלואה התסמינית בכ-10%.

שני המחקרים הללו מראים שוב כי המסכות הן מועילות, וכי הן מועילות במיוחד כאשר כל הנוכחים משתמשים בהן.