"שתי מגפות מסכנות את העתיד": ראש הממשלה בנט נאם בעצרת השנתית של האו״ם

ביומה האחרון של העצרת הכללית של האו"ם נאם נפתלי בנט לראשונה מאז נבחר לראשות הממשלה • נאומו של ראש הממשלה בנט נמשך כ-20 דקות ועסק בין היתר במשבר הקורונה ובגרעין האיראני: ״תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת המים, וכך גם הסבלנות שלנו״

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום - לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום - לע''מ

נפתלי בנט נאם בעצרת הכללית של האו"ם, לראשונה מאז נבחר לראשות הממשלה, בנאום שנמשך כ-20 דקות ועסק בין היתר במשבר הקורונה ובגרעין האיראני.

"אנו אומה עתיקת יומין. חזרנו למולדתנו הקדומה הפחנו חיים בשפתנו הקדומה. ישראל היא נס של תקומה יהודית. עם ישראל חי", פתח ראש הממשלה בנט בנאומו. 

בתחילת דבריו התייחס ראש הממשלה לסכסוך עם הפלסטינים ואמר כי למשך זמן רב מדי ישראל הוגדרה על ידי הסכסוך עם שכניה. הישראלים רוצים לחיות חיים טובים ולבנות עולם טוב יותר עבור ילדיהם, וכי אינם מתעוררים בבוקר במחשבה על הסכסוך.

לדברי ראש הממשלה, שתי מגפות מסכנות כיום את עתיד החברה. הראשונה היא מגפת הקורונה והשנייה היא מחלת ״הקיטוב הפוליטי״. שתיהן יכולות לשתק מדינות ולהיות הרסניות לדבריו. בישראל, הוא הוסיף, אנחנו התמודדנו עם שתיהן. נקטנו פעולות ועכשיו רואים את אופק.

בנט התייחס גם לממשלה שהקים ואמר כי אחרי ארבע מערכות בחירות תוך שנתיים והיתכנות לבחירות נוספות, העם רוצה רוצה שקט ולחזור לנורמליות פוליטית.

"אנחנו עומדים מול מגפת הקורונה", המשיך ראש הממשלה. "כדי לנצח אותה עלינו להגיע לתובנות חדשות ולהגיע לפריצות דרך. הכל מתחיל בחתירה לידע. ישראל נמצאת בחזית בחיפוש אחר הידע הזה. פיתחנו מודל שמשלב בין חוכמת המדע לבין כוחה של קביעת מדיניות".

שלושה עקרונות מרכזיים למודל הישראלי בהתמודדות עם המגפה

בנט אמר כי למודל הישראלי יש שלושה עקרונות מרכזיים: הראשון, המדינה חייבת להישאר פתוחה. "במקום להחזיק אנשים במצב של תרדמת, אנחנו מנסים לגייס את האנשים למאמץ", ונתן לדוגמה את מבצע הבדיקות הביתי שמבצעים ההורים לתלמידים במערכת החינוך. העיקרון השני הוא מתן חיסון מוקדם. הוא סיפר כי ההחלטה על מתן מנה שלישית הייתה קשה, אך במבט של חודשיים לאחור זו הייתה ההחלטה הנכונה.

העקרון השלישי שהציג בנט הוא להסתגל ולפעול במהירות. לקבל החלטות בהתאם לנסיבות המשתנות ותוך עקיפת מסלולים בירוקרטיים.

"ניהול מדינה בעת מגפה זו לא רק שאלה של בריאות. אלא כל היבטי החיים מושפעים מהקורונה, במיוחד תעסוקה וחינוך. האדם היחיד שיש לו נקודת תצפית טובה על הדבק הזה הוא המנהיג הלאומי של כל מדינה. מעל לכל, אנו עושים כל שביכולתנו כדי לספק לאנשים את הכלים להם הם נדרשים כדי להגן על חייהם".

"איראן חותרת לשלוט במזרח התיכון"

בשלב הבא עבר בנט לדבר על איראן, ואמר כי ישראל מוקפת ארגוני טרור שנשלטים על ידי איראן שחותרת לשלוט באזור, ולעשות זאת תחת מטריה גרעינית. "כל מקום שאיראן נוגעת בו הופך לכושל. אם אתם חושבים שהטרור של איראן מופנה רק לישראל אתן טועים". בנט סקר את המהלכים של איראן במדינות המזרח התיכון וכיצד היא גרמה למדינות להתפרק ולכלכלות ליפול.

הוא הוסיף רק השנה איראן החלה להפעיל יחידת טרור חדשה של כלי טייס בלתי מאוישים. כוונתם לדבריו היא לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הזה וכבר השתמשה בהם נגד ערב הסעודית, מטרות בעיראק ואף הרגו אזרח בריטי ורומני. לדבריו, איראן מתכננת לחמש את שלוחותיה במזרח התיכון במאות אלפי רחפנים קטלניים כאלו.

״בשנים האחרונות זינקה איראן קדימה במחקר הגרעיני שלה, ביכולות בייצור וההעשרה. תוכנית הגרעין של איראן נמצאת בנקודה קריטית. כל הקווים האדומים נחצו״.

בנט הוסיף כי ״תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת המים, וכך גם הסבלנות שלנו. איראן חלשה הרבה יותר ופגיעה ממה שנדמה. הכלכלה שלה שוקעת, המשטר שלה רקוב ומנותק מצעירים והממשלה המושחתת נכשלה אפילו באספקת מים לחלקים נרחבים במדינה. ככל שהם נחלשים יותר, כך הם נהיים קיצוניים יותר. אם נשתמש בתושיה שלנו נוכל לנצח. וזה בדיוק מה שאנחנו עומדים לעשות". בנט התייחס גם להסכמי השלום והיחסים הדיפלומטיים של ישראל עם מדיניות ערביות ומוסלמיות, ואמר כי יהיו מדינות נוספות שיחתמו עם ישראל על הסכמי שלום.

בנט סיים באומרו כי לכל חברה מדינה במוסד הזה יש בחירה. "זו אינה בחירה פוליטית כי אם מוסרית. בחירה בין חושך לבין אור. חושך שרוצחי חפים מפשע וחותר להשמיד את העולם כפי שאנו מכירים, לבין אור שחותר לחופש, שגשוג והזדמנויות. במהלך 73 השבים האחרונות מדינת ישראל השיגה כל כך הרבה והתמודדה עם כל כך הרבה. למרות זאת אני יכול להגיד בביטחון מלא כי ישראל היא אומה שהביאה את מסורת התורה לחיים בישראל המודרנית, אומה של רוח בלתי שבירה".

שיירת ראש הממשלה בדרכה לבניין האו''ם
 שיירת ראש הממשלה בדרכה לבניין האו''ם

זהו יומה האחרון של העצרת הכללית של האו״ם. בנט הגיע לעצרת בניו יורק לקראת סופה בשל חג סוכות, ולאחר שחלקה העיקרי הסתיים ומנהיגים רבים כבר עזבו.