אחרי הביקורות הקשות נגדה: אינסטגרם משהה את פיתוח גרסת "Instagram Kids"

ברקע התחקיר של WSJ כי אינסטגרם מזיקה לבני נוער, ראש אינסטגרם כתב בבלוג החברה: "מאמינים כי עדיף להורים לתת לילדיהם אפשרות גישה לגרסת אינסטגרם המיועדת להם מאשר להסתמך על היכולת של אפליקציה לאמת את גיל הילדים" • פיתוח Instagram Kids חטף ביקורות הגורסת כי פייסבוק לא באמת יכולה להגן על הילדים

Instagram Kids / צילום: Shutterstock
Instagram Kids / צילום: Shutterstock

פייסבוק משהה את פיתוח גרסת הילדים לאפליקציית אינסטגרם - כך אומר ראש אינסטגרם, אדם מוסרי, בבלוג החברה. הרשת החברתית מפתחת בתקופה האחרונה גרסה לילדים מתחת לגיל 13, כזו שלא תכלול מודעות ותאפשר להורים לעקוב אחר הפעילות של הילדים שלהם. הפיתוח הזה חטף ביקורות ממחוקקים, רגולטורים וארגוני הורים - שפייסבוק לא באמת יכולה להגן על הילדים.

"אנו מאמינים שבניית 'Instagram Kids' זה הדבר הנכון לעשות, אבל אנחנו עוצרים כרגע את הפיתוח. אנחנו ננצל את הזמן כדי לעבוד עם הורים, מומחים וקובעי מדיניות כדי להוכיח את הערך בפיתוח והצורך של מוצר כזה", כתב מוסרי בבלוג. עוד הוסיף: "אנו מאמינים כי עדיף להורים לתת אפשרות לילדיהם גישה לגרסת אינסטגרם המיועדת להם - בה ההורים יכולים לפקח ולשלוט בחוויה - מאשר להסתמך על היכולת של אפליקציה לאמת את גיל הילדים שצעירים מדי כדי להחזיק תעודת זהות".

ברשת החברתית גם מצננים את המבקרים. בהודעה בבלוג נכתב כי המבקרים יראו במהלך כזה הכרה מצד הרשת החברתית שהפרויקט הוא רעיון גרוע. "זה לא המצב. המציאות היא שילדים כבר מחוברים לאינטרנט, ואנו מאמינים שפיתוח חוויות מותאמות לגיל שנועדו במיוחד עבורם הרבה יותר טוב להורים מאשר המצב שאנו נמצאים בה כיום", תקף מוסרי. בבלוג מוסרי אף אמר שלא רק אינסטגרם חושבת ככה, אלא גם ליוטיוב ולטיקטוק יש גרסאות של האפליקציות שלהן לילדים מתחת לגיל 13.

לצד זאת, נכתב בהודעה כי "בזמן שאנו עוצרים את הפיתוח של 'Instagram Kids' - נמשיך בעבודתנו לאפשר להורים לפקח את חשבונות ילדיהם על ידי הרחבת הכלים לחשבונות הנוער (בני 13 ומעלה) באינסטגרם". החברה הבטיחה לפרסם כלים חדשים בקרוב.

מוסרי חותם בנימה אישית. "יש לי שלושה ילדים והבטיחות שלהם היא הדבר הכי חשוב בחיי. אני שומע את החששות מהפרויקט הזה, ואנחנו מכריזים על הצעדים הללו היום כדי שנוכל לעשות את זה נכון".

המחוקקים העבירו ביקורות רבות על התוכניות האלו של פייסבוק

התוכניות לפיתוחים האלו גרפו ביקורת קשה מצד מחוקקים ששאלו האם האפליקציה עלולה להזיק לבריאות הנפש של הצעירים. בחודש מאי, קבוצה של 44 תובעים כלליים בארצות-הברית שלחו מכתב למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שבו הביעו דאגה בעקבות תוכניתה של הרשת החברתית להשיק גרסת אינסטגרם לילדים. אותה גרסה כאמור מיועדת לילדים מתחת לגיל 13. התובעים הכלליים מבקשים מצוקרברג לנטוש את התכנונים בחשש לבריאות הנפש והפרטיות של הילדים. מנגד, פייסבוק טוענת ששירות כזה יעניק להורים שליטה רבה יותר על הפעילות של הילדים שלהם ברשת.

"השימוש ברשתות החברתיות עלול להזיק לבריאותם ולרווחתם של ילדים, שאינם מחזיקים בכלים המתאימים כדי לנווט באתגרים של החזקת חשבון ברשתות החברתיות", נכתב במכתב. "יתרה מזאת, פייסבוק לא הצליחה להגן על רווחת הילדים בזירות שלה. לתובעים הכלליים יש אינטרס להגן על אזרחינו הצעירים, והתוכניות של פייסבוק ביצירת זירה שבה מעודדים ילדים מתחת לגיל 13 לשתף תכנים ברשת הם בניגוד לאינטרס שלנו", נכתב.

חודש מוקדם יותר, הסנאטורים אד מרקי וריצ'רד בלומנטל וחברי הקונגרס קתי קסטור ולורי טראהן שלחו מכתב אל צוקרברג עם דאגות דומות: "בהתחשב שפייסבוק נכשלה בעבר בהגנה על ילדים ולאור מידע המוכיח כי שימוש באינסטגרם עלול להוות איום על ילדים - אנו חוששים מאוד מהתכנונים האלו. ילדים הם אוכלוסייה פגיעה ברשת, ותמונות של ילדים זה מידע רגיש", נכתב. המחוקקים החליטו להציב בפני פייסבוק כמה שאלות על המודל החדש, כמו לדוגמה: אילו נתונים יאספו על המשתמשים שישתמשו בזירה זו? מי חשוף לתוכן המתפרסם בזירה זו? ועוד שאלות רבות.

הדיווח מגיע ברקע התחקיר של ה-WSJ על זה שפייסבוק ידעה שאינסטגרם מזיקה לבני נוער

התחקיר של הוול סטריט ג'ורנל חשף החודש מסמכים לפיהם פייסבוק גילתה שוב ושוב שאינסטגרם מזיקה לבני נוער. במצגת פנימית של פייסבוק הובאו הנתונים הבאים: "32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש יותר גרוע", נכתב. עוד הוצג כי בקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13% מהמשתמשים הבריטים ו-6% מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם.

לפי התחקיר, כ-22 מיליון בני נוער נכנסים לאינסטגרם בארצות-הברית מדי יום, מול 5 מיליון בני נוער שנכנסים לפייסבוק. הממצא המרכזי - בנות נוער נפגעות במיוחד מהאלגוריתם של אינסטגרם.

על פי מסמכים שהובאו בתחקיר, החוקרים הזהירו שאינסטגרם היא מוצר ממכר וכי "בני נוער מאשימים את אינסטגרם בעלויות בשיעור החרדה והדיכאון". על פי המסמכים, "בני נוער אמרו לנו שהם לא אוהבים את משך הזמן שהם מבלים באפליקציה אבל הם מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים". על פי החוקרים, פייסבוק התקשתה לנהל את הבעיה ולטפל בה לצד שמירה על האפליקציה כממכרת.

החברה הגיבה על התחקיר ואמרה בזמנו כי "המדיה החברתית אינה טובה או רעה מטבעה לאנשים. רבים מוציאים אותה מועילה ביום אחד, ובעייתית למחרת. מה שנראה הכי חשוב הוא האופן שבו אנשים משתמשים במדיה חברתית, ובמצב הרוח שלהם כאשר הם משתמשים בה".

גם בבלוג של מוסרי מהיום, ראש אינסטגרם התייחס שוב לתחקיר של הג'ורנל וכתב: "כדי להיות ברור, אני לא מסכים לאופן שבו דיווח הג'ורנל על המחקר שלנו. אנו עושים מחקר כזה כדי שנוכל לשפר את אינסטגרם. המשמעות היא שתובנותינו לעיתים קרובות שופכות אור על בעיות, אך הם מעוררות השראה לרעיונות ושינויים חדשים באינסטגרם", כתב מוסרי.