הפועלים “תקוע” בטורקיה: התפוצצה מכירת בנק פוזיטיף שבשליטתו

בנק הפועלים הודיע כי הרוכש נתקל בקשיי מימון ועקב כך ההסכם בוטל • ההחזקה בבנק הטורקי עלתה לבנק הפועלים בהפסדים של מאות מיליוני שקלים

בנק הפועלים סניף פנקס תל אביב / צילום: איל יצהר
בנק הפועלים סניף פנקס תל אביב / צילום: איל יצהר

בבנק הפועלים חשבו אולי כי הצליחו להניח מאחור את ההרפתקה הלא מוצלחת בטורקיה, עת הודיעו בפברואר השנה על חתימת הסכם למכירת בנק פוזיטיף, אך כעת מתברר כי השמחה הייתה מוקדמת. הסכם מכירת הבנק הטורקי, בו מחזיק הפועלים ב-69.8% מהמניות, בוטל.

בבנק הפועלים  ציינו כי לאחר שהרוכש, ככל הידוע קבוצת משקיעים טורקית, לא עמד בהתחייבויותיו בשל קשיי מימון, הודיעו לו הבנק הטורקי ובעל מניות המיעוט בפוזיטיף, הליט צ'ינגלולו, על ביטול ההסכם וסיום העסקה. בעלי המניות בפוזיטיף אף הודיעו לרוכש המיועד כי הם שומרים על זכויותיהם לפיצויים מצדו בשל הפרת ההסכם.

נציין כי העסקה בוטלה אף שהתקבלו כל האישורים הרגולטוריים הדרושים להשלמתה. מלבד ההחזקה בבנק בטורקיה מחזיק הפועלים גם שלוחה בנקאית בניו יורק וכן את "הפועלים שוויץ" עם סניפים בציריך ובלוקסמבורג.

פוזיטיף, שהחל לפעול ב־1999, עוסק בתחום הבנקאות העסקית. בנק הפועלים רכש את השליטה בבנק בשני שלבים, ב-2006 וב-2009, כאשר העסקה הסבה לו מאז הפסדים מצטברים בהיקף של מאות מיליוני שקלים עקב המשבר בכלכלה הטורקית שפגעה בעסקי הבנק. בהפועלים קיוו שהפסדים אלו יסתיימו בקרוב ואף לרשום רווח הון של 40 מיליון שקל בעת השלמת המכירה, אך יאלצו להמתין למציאת רוכש חדש.

"חשיפה לסיכונים משמעותיים"

הפועלים העביר קו אשראי חדש לפוזיטיף של כ-160 מיליון שקל ביוני האחרון, אך תיק האשראי של הבנק הטורקי נותר זהה לזה שהיה בסוף שנת 2020 - 300 מיליון שקל בלבד. עוד קודם לכן, הפועלים השקיע בפוזיטיף 101 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021 (3 מיליון שקל בהון, ו-98 מיליון שקל יתרה מנוצלת של קו אשראי).

נציין כי לא רק התוצאות הכספיות של פוזיטיף גרמו לרצון להיפרד ממנו. בינואר 2019 שלח בנק ישראל מכתב לבנק הפועלים בנושא השלוחה בטורקיה, בו צוין כי פעילות פוזיטיף חושפת את הפועלים לסיכונים משמעותיים. זאת, לאחר שהבנק הטורקי עמד גם במרכז פרשת דני דנקנר, שבסיומה יו"ר הבנק לשעבר - שהוביל את הרכישה בטורקיה - הורשע בפלילים.

דנקנר הודה והורשע בעסקת טיעון בעבירות של מירמה והפרת אמונים בתאגיד וכן בפגיעה בניהול התקין של הפועלים בכך שאישר בזמנו פיצוי לקרן RP בסך 25 מיליון דולר בגין ויתור של הקרן על חלקה ברכישת פוזיטיף. מאוחר יותר התברר כי לא רק שמדובר בפיצוי מוגזם, אלא שקיים גם ניגוד עניינים בסוגיה זו, לאור קשריו של דנקנר עם הקרן.