האם הייתה ממשלה של נתניהו שבה לא היה אף הרוג מטרור?

האם בתקופת ממשלות נתניהו שרר שקט ביטחוני מוחלט? בדקנו • המשרוקית של גלובס

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד תקף את "רפיסות הממשלה" המכהנת, והביא כדוגמה, בין היתר, את התוכנית שהציג שר החוץ יאיר לפיד לגבי עתיד רצועת עזה, שלטענתו מגבירה את הטרור. כשנשאל על ידי המגיש גדי נס "מה מציע הימין האידיאולוגי?", הוא השיב: "בתקופת ממשלת נתניהו היה שקט, היה שקט מוחלט. לא היה אפילו הרוג אחד מטרור".

פוליטיקאים בונים לעיתים על הזיכרון הקצר של הציבור, או מתבלבלים בעצמם ולא זוכרים במדויק אירועים. אבל האמירה של קרעי לא מתיישבת אפילו עם האירועים מהזמן האחרון. הרי ממש בשלהי כהונת נתניהו, במאי 2021, נערך מבצע "שומר החומות" במהלכו נהרגו 11 אזרחים. וגם ללא האירועים הללו, במהלך ממשלת נתניהו האחרונה, נהרגו שני ישראלים נוספים בפיגועים: בדצמבר 2020 נרצחה אסתר הורגן ז"ל ביער ריחן בשומרון ובאוגוסט 2020 נרצח הרב שי אוחיון ז"ל בפיגוע דקירה בצומת סגולה.

הממשלה האחרונה שבראשה עמד נתניהו הייתה ממשלה פריטטית, אותה חלק יחד עם בני גנץ. אולי קרעי התכוון לממשלה הקודמת שהייתה ימנית באופן מובהק יותר? במהלך חמש השנים שבהן כיהנה הממשלה שהושבעה ב־2015 (חלקן כממשלת מעבר) נהרגו בפיגועי טרור 84 ישראלים. במהלך כהונתה פרצו, בין היתר, האירועים שכונו בתקשורת "אינתיפאדת הבודדים" או "אינתיפאדת הסכינים", שנמשכו למעלה משנה וגבו עשרות הרוגים ישראלים.

פנינו לח"כ קרעי כדי לנסות להבין איך מתיישבים הדברים שאמר עם העובדות. בתגובה שלח לנו דוברו קישור לכתבה שפורסמה ב"ישראל היום" באוגוסט 2020, לפיה בשנה שחלפה מאז רצח רנה שנרב באוגוסט 2019 לא נרשמו ישראלים הרוגים בפיגועי טרור. זה נתון מעניין, אך הוא לא מצדיק את הטענה הגורפת שהשמיע קרעי. מה גם שלמרבה הצער יום לאחר פרסום הכתבה אירע הפיגוע בו נרצח הרב אוחיון. במהלך אותה תקופת זמן נהרג החייל עמית בן יגאל ז"ל בפעילות מבצעית ואירעו לא מעט פיגועים שבהם נפצעו ישראלים. כלומר, אפילו בתקופה זו לא נרשם "שקט מוחלט" כפי שטען קרעי.

 
  

בשורה התחתונה: דבריו של קרעי לא נכונים. בכל ארבע הממשלות שבראשן עמד נתניהו מאז 2009 (וגם בממשלתו הראשונה שלא מוזכרת בבדיקה) נרשמו הרוגים ישראלים מפיגועי טרור. גם בתקופת הזמן הספציפית שאליה הפנה אותנו קרעי נפצעו ישראלים בפיגועים ולא שרר "שקט מוחלט".

לבדיקה המלאה לחצו כאן

מפלגה: הליכוד
תוכנית: תשע עם גדי נס, רדיו צפון
תאריך: 14.09.21
ציטוט: "בתקופת ממשלת נתניהו היה שקט, היה שקט מוחלט. לא היה אפילו פיגוע, הרוג אחד מטרור"
ציון: לא נכון

פגישתו של רה"מ בנט עם הנשיא המצרי, עבד אל פתאח א-סיסי, עוררה הדים רבים והעלתה שוב לדיון את מדיניות הממשלה בכל הנודע למדיניות חוץ וטיפול בטרור. בהקשר זה התראיין ח"כ מטעם הליכוד, ד"ר שלמה קרעי, בתכנית "תשע עם גדי נס" ברדיו צפון יממה לאחר הפגישה המדוברת (14.09.21). קרעי טען לרפיסות הממשלה מול הטרור וחולשה מול העולם והכל במטרה, לדבריו, להיראות טוב והכל התחיל עם צירופה של מפלגת רע"ם לממשלה. קרעי גם השווה את הממשלה הנוכחית לממשלת נתניהו: "בתקופת ממשלת נתניהו היה שקט, היה שקט מוחלט. לא היה אפילו פיגוע, אה, הרוג אחד מטרור".

ממשלת נתניהו האחרונה, הממשלה ה-35, כיהנה בין התאריכים 17 במאי 2020 ועד ה-13 ביוני 2021. אמנם מדובר בקדנציה קצרה, אך רגע לפני השבעת ממשלת בנט-לפיד, בחודש מאי האחרון, התנהל מבצע "שומר החומות". במבצע נהרגו 8 אזרחים ישראליים, ביניהם ילד בן 5, מפגיעת רקטות שנורו מרצועת עזה. בנוסף אליהם, נהרגו גם שלושה עובדים זרים, 2 מתאילנד ואחת מהודו. כמה חודשים לפני כן, ב-20 בדצמבר 2020, נרצחה אסתר הורגן על ידי פלסטיני תושב טורה אל-גרביה שליד ג'נין ביער ריחן, הסמוך ליישוב טל-מנשה ולעיר חריש. רצח נוסף של אזרח ישראלי על ידי פלסטיני מיהודה ושומרון אירע ב-26 באוגוסט 2020 בפתח תקווה, אז רצח תושב שכם, שהיה בעל אישור שהייה בישראל, את הרב שי אוחיון בצומת סגולה בפתח-תקווה על ידי דקירות סכין.

לאור העובדה כי בממשלת נתניהו האחרונה היו הרוגים מאירועי טרור, בוודאי שהדבר תקף גם לכל תקופת כהונתו בממשלות האחרונות, מאז ה-31 במרץ 2009. סיכומי שנה של שירות הביטחון הכללי מראים כי בכל שנה קלנדרית מאז נבחר נתניהו לראשות הממשלה, היו הרוגים בפיגועי טרור. גם אם נתייחס לכהונת נתניהו כרה"מ בשנות ה-90, אם כי סביר מאוד להניח שלא לתקופת זמן זו התכוון קרעי, נמצא לא מעט אירוע טרור שתוצאתם הרוגים, כדוגמת הפיגוע הכפול בשוק מחנה יהודה מיולי 1977 בו נהרגו 16 אזרחים וטבח שבע הנערות בנהריים מאותה השנה.

פנינו לדוברו של ח"כ קרעי על מנת להבין על איזו תקופת זמן מדובר, שהרי הנתונים מראים אחרת מטענתו. בתגובה שלח הדובר קישור לכתבה שפורסמה בישראל היום באוגוסט 2020, לפיה בשנה שחלפה מאז רצח רנה שנרב ב-23 באוגוסט 2019 בסמוך ליישוב דולב אשר בבנימין "לא נרשמו נפגעים בנפש בקרב ישראלים בפיגועי טרור, אולם נפלו למעלה מ-100 לוחמי צה"ל". תקופת זמן זו, מאוגוסט 2019 ועד אוגוסט 2020, החוצה בין הממשלות ה-34 וה-35, מהווה כשישית בלבד מתקופת הזמן המשותפת לשתי הממשלות שכאמור, שתיהן בראשות נתניהו ולכן לא יכולה לייצג את "ממשלת נתניהו". מדבריו של קרעי בראיון ברדיו צפון לא ניתן להבין כי בהתייחסו ל"תקופת ממשלת נתניהו" הוא מדבר ספציפית דווקא על שנה זו.

כפי שציינו, מסגרת הראיון עסקה במדינות הממשלה נגר טרור ואולם גם אם נתייחס לתקופת הזמן התחומה בכתבה ששלח הדובר, אמנם לא היו הרוגים, אך כן היו לא מעט פיגועים, המוזכרים בהמשך אותה הכתבה. כך, למשל, צוינו פיגוע הדקירה של אב ובנו מבאר-שבע מספטמבר 2019; פיגוע הדקירה ליד מודיעין-מכבים-רעות באותו החודש, בו נפצעה צעירה כבת 22 באורח בינוני; אירוע מפברואר 2020 בו מחבלת ערבייה ניסתה לדקור אזרח יהודי בטיילת ארמון הנציב; אירוע נוסף מאפריל באותה השנה, בו במהלך יום הזיכרון דקר מחבל ערבי אישה בת 62 ליד קניון G בכפר סבא והאחרון שבהם - תושב ג'נין שדקר אזרח בן 30 בראש העין ופצע אותו באורח קשה. אירועים אלו מתייחסים רק לאירועי טרור שכוונו נגד אזרחים, היו גם לא מעט שכוונו נגד אנשי כוחות הביטחון - צבא, מג"ב ומשטרה.

לסיכום, בניגוד לטענת ח"כ קרעי, הן בממשלת נתניהו האחרונה והן בכלל הקדנציות שלו כראש ממשלה מאז 2009 ועד 2021 היו אירועי טרור שתוצאתם הייתה הרוגים ישראליים. אמנם לפי דוברו של קרעי הייתה תקופת זמן של שנה, בין אוגוסט 2019 לאוגוסט 2020, בה למרות שהיו פיגועי טרור, אף אזרח לא נהרג, אז שנה זו מהווה שיעור נמוך מאוד מכהונת נתניהו כרה"מ. לכן, דבריו של קרעי לא נכונים.

תחקיר: טלאור שמש