לקראת חשיפת המדליפה בפייסבוק בטלוויזיה: בחברה מנסים למזער נזקים

הרשת החברתית פרסמה שני מחקרים על ההשפעה שיש לשימוש ברשתות חברתיות על בני נוער, על מנת לסתור טענות שעלו ממסמכים שהודלפו ע"י עובדת לשעבר בחברה • לפנות בוקר (שעון ישראל) צפויה העובדת להיחשף בפעם הראשונה בתוכנית התחקירים "60 דקות" ובשבוע הבא להופיע בפני ועדה בסנאט

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

עובדת פייסבוק לשעבר, שהדליפה מסמכים פנימיים של החברה הכוללים מחקרים על הנזק שנגרם לבני נוער כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות ומידע על האלגוריתם של החברה שמעצים תוכן אלים ומקטב, תחשוף את זהותה ותתראיין בארה"ב לפנות בוקר בתוכנית התחקירים "60 דקות".

המסמכים שחשפה מוכיחים לכאורה כי פייסבוק הציגה מידע מוטעה לציבור ולמשקיעים בנושאים הללו. הראיון יישודר בשעה 2:30 לפנות בוקר (שעון ישראל).

המידע שהדליפה העובדת לשעבר הוביל גם לסדרת התחקירים של ה"וול סטריט ג'ורנל" בנושאים שונים (ההשפעות השליליות של אינטסגרם על בני נוער וההתעלמות של פייסבוק מעבירות חמורות שקורות בזירה שלה) ואף לדיון בסנאט שהתרחש בשבוע שעבר על התחקיר השני - תחקיר האינסטגרם.

העובדת, שהגישה בצורה אנונימית תלונות לרשויות הפדרליות נגד פייסבוק בחודש שעבר, טענה שהרווח של פייסבוק עולה על שיקולי הבטיחות. לטענתה המסמכים מוכיחים שהחברה יודעת שהאלגוריתם שלה מעצים תוכן אלים ומקטב. לפי הדיווחים בעולם, העובדת צפויה לטעון שפייסבוק החמירה את הפיקוח על פוסטים בתקופת הבחירות בארצות-הברית כדי למנוע פייק ניוז ומודעות פוליטיות, אבל החברה החזירה את המצב לקדמותו מהר מדי - רק יום אחד לאחר הבחירות. דבר שלטענתה אפשר את ההתפרעויות בקפיטול בינואר.

בנוסף, המדליפה צפויה להעיד בפני הסנאט ביום שלישי הקרוב בשעה 17:00 (שעון ישראל) - דיון מול ועדת המשנה להגנת הצרכן, תחת ועדת המסחר, המדע והתחבורה. חשוב להזכיר כי ביום חמישי בשבוע שעבר, פייסבוק שלחה את האחראית על הבטיחות בחברה, אנטיגונה דייויס, כדי לענות על השאלות של הסנאט לגבי התחקיר על אינסטגרם.

במהלך השימוע בסנאט בשבוע שעבר - שני הסנאטורים שהובילו את הדיון, ריצ’ארד בלומנטל ומרשה בלקברן, שאלו בכמה הזדמנויות האם פייסבוק תנקוט בצעדים נגד המדליפה. אנטיגונה דייויס, האחראית על הבטיחות בפייסבוק שהעידה בסנאט, אמרה שהם לא יפגעו "במישהו שבא לדבר עם הקונגרס, זה לא מה שאנחנו עושים". בלומנטל חידד את השאלה והוסיף אם גם החברה לא תנקוט בפעולות משפטיות נגדה, והיא אמרה שהם התחייבו "שלא לפעול נגדה כלל".

ניק קלג, סגן נשיא למדיניות ועניינים גלובליים בפייסבוק, שלח תזכיר שפורסם לראשונה ב"ניו יורק טיימס" וחיזק את העובדים. "אני יודע שחלקכם, במיוחד אלה מכם בארצות-הברית, יקבלו שאלות מחברים ובני משפחה על הדברים. רציתי לקחת רגע כדי לספק את מה שאני מקווה שהוא הקשר שימושי על עבודתנו בתחומים מכריעים אלה", כתב.

ראשית, אמר שהאחראים לפרעות בקפיטול הם "מבצעי האלימות ואלה בפוליטיקה ובמקומות אחרים שעודדו אותם באופן פעיל". לאחר מכן המשיך ואמר - "דמוקרטיות ותיקות בהן השימוש במדיה חברתית נרחב, מקיימות בחירות כל הזמן, כמו בגרמניה בשבוע שעבר, ללא נוכחות מעוותת של אלימות".

קלג הוסיף גם נתונים של החברה שיוכיחו את עמדתו. לדבריו, 40 אלף אנשים עובדים בפייסבוק על בטיחות ואבטחה, והחברה הסירה יותר מ-5 מיליארד חשבונות מזויפים ב-2020. בנוסף, בין מרץ 2020 ליום הבחירות, החברה הסירה למעלה מ-265 אלף תכנים בפייסבוק בארה"ב, שהפרו את מדיניות הבחירות שלה.

כאמור, קלג אמר שהוא מצפה שהמדליפה תאשים את החברה בגידול הקיטוב עקב שינוי אלגוריתם הניוזפיד, טענה שלדעתו לא הוגנת. מדובר בשינוי שאמור להגביר את האינטראקציות החברתיות המשמעותיות - משמע קשרים לחברים ובני משפחה יהיו משמעותיים יותר מאשר קשרים למפרסמים ומותגים.

לדבריו, "הגידול בקיטוב הפוליטי בארה"ב מקדים את המדיות החברתיות בכמה עשורים. אם זה נכון שפייסבוק היא הסיבה העיקרית לקיטוב, היינו מצפים לראות את זה עולה בכל מקום שפייסבוק פופולרית. זה לא". הוא סיים את התזכיר שלו בזה שאמר לעובדים שהם צריכים להרים את הראש גבוה ולהיות גאים בעבודה שהחברה עושה.

הפרקים החדשים בסדרת הכתבות "The Facebook Files"

עם זאת, המחקר על אינסטגרם שהתפרסם התבסס על כמה מסמכים. פייסבוק החליטה לפרסם בשבוע שעבר שניים מהמסמכים האלו, כדי להוכיח אחרת ממה שטענו ב"וול סטריט ג'ורנל".

פייסבוק טענה כי המאמר על אינסטגרם אופיין בצורה שגויה והממצאים אינם נכונים. בפוסט שפורסם כמה ימים לאחר המאמר, ראש המחקר של החברה אמר שבני נוער רבים "מרגישים ששימוש באינסטגרם עוזר להם כאשר הם נאבדים עם הרגעים הקשים בהם התמודדו בני הנוער תמיד", כך נכתב.

על פי הנתונים שפייסבוק הוציאה, ב-11 מתוך 12 תחומים אליהם התייחסו ב"ג'ורנל", כולל תחומים כמו בדידות, חרדה, עצב ובעיות אכילה - יותר נערות מתבגרות אמרו שהן נאבקות בנושא הזה ואינסטגרם הפכה את התקופות הקשורות לטובות יותר מרע.

כך שדימוי גוף, כך לפי פייסבוק, היה התחום היחיד ש"בו נערות דיווחו שאינסטגרם הפכה את ההתמודדות לחמורה יותר. אבל גם כאן, רוב הבנות המתבגרות שחוו בעיות דימוי גוף עדיין דיווחו על אינטסגרם שהיא עזרה או שלא הייתה השפעה". אינסטגרם הודיעה שהמחקרים האלו הסתמכו על קלט של 40 בני נוער בלבד והם לא "מדד קשרים סיבתיים בין אינסטגרם לבין נושאים בעולם האמיתי".

ב"ג'ורנל" החליטו להגיב לפייסבוק, ופרסמו שישה מהמסמכים שעמדו בבסיס המאמר של אינסטגרם, מתוכם שניים שפורסמו על ידי פייסבוק. הכתב, ג'ף הורוביץ, אמר שפייסבוק פרסמה את שני המסמכים הראשונים כמה דקות לאחר שקיבלה הודעה על פרסום הפרק על ידי העיתון.

חלוקת הכוח בפייסבוק

בנוסף, ה"ג'ורנל" פרסמו עוד פרק והוא עוסק בחלוקת הכוח בחברה. תחת הכותרת "האם הכוח של שריל סנדברג מצטמצם?" - מראה הוול סטריט איך מספר העובדים גדל בכל צוות ולמי יש הרבה יותר עובדים תחתיו.

כדי להבין את יחסי הכוחות, צריך להכיר את הדמויות השונות. את המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, כולם מכירים. מתחתיו למעשה יש שורה של 5 בכירים ישירים: סמנכ"לית התפעול שריל סנברג, סמנכ"ל הכספים דיוויד והנר, סמנכ"ל הטכנולוגיות מייק שרופר (שהודיע על פרישה ב-2022), סמנכ"ל המוצר כריס קוקס וסמנכ"ל הצמיחה חביאר אוליבן.

הם גילו כי אוליבן, שאחראי על הצוותים שמרחיבים את מספר המשתמשים בזירה, קיבל חיזוק משמעותי בצוותים שלו (כ-900% עלייה בחמש שנים). לצד זאת, סנברג, סמנכ"לית התפעול שנתפסה בתור מספר 2 של צוקרברג, חווה ירידה בגודל הצוות שלה. לפי הנתונים, בתחילת 2014, סנדברג הייתה אחראית על 43% מהעובדים, וכיום היא אחראית על 31%. דובר פייסבוק מסר כי מספרים עדכניים יותר מראים שלסנדברג יש יותר עובדים שמדווחים לה מאשר כל בכיר אחר.

דובר פייסבוק, ג'ו אוסבורן, חולק על הדיוק של חלק מהממצאים. בהצהרה בכתב הוא כתב: "הטמעת סדרי העדיפויות של פייסבוק המבוססים על תרשים הארגונים של החברה היא פגומה וחסרת אחריות. רבים מהיוזמות והפרויקטים שלנו פועלים על פני צוותים ותפקודים שונים, כמו לדוגמה העבודה של על אבטחה או 40 אלף אנשים שעובדים על בטיחות ואבטחה".