התחזית הקודרת של בזק בינלאומי: תאבד 20 אלף מנויי אינטרנט בחודש

בעקבות הכניסה של חברת-האם בזק לעולם ה-ISP וביטול הפיצול בין ספק לתשתית, בבזק בינלאומי מעריכים כי מקצת מהנזק יתוקן ע"י מכירת טריפל ב-yes

רן גוראון, מנכ''ל פלאפון, yes ובזק בינלאומי / צילום: תמר מצפי
רן גוראון, מנכ''ל פלאפון, yes ובזק בינלאומי / צילום: תמר מצפי

תחזית קודרת ולצידה קורטוב של אופטימיות בבזק בינלאומי בעקבות הכניסה של בזק לתחום ה-ISP. לגלובס נודע כי החברה צופה איבוד של 20 אלף מנויי אינטרנט בחודש לטובת בזק במסגרת ביטול ההפרדה בין ספק לתשתית הצפויה החל מחודש מרץ 2022. האופטימיות הזהירה היא שעד אז בזק בינלאומי ו-yes יתחילו למכור חבילות טריפל שיובלו על-ידי yes, והדבר יאזן ולו במעט את הפגיעה בבזק בינלאומי.

בזק בינלאומי היא ספק האינטרנט הגדול ביותר בישראל עם נתח שוק של כ-40%. מדובר על מאות אלפי לקוחות שיש לחברה (כ-800 אלף), שרובם פועלים על גבי התשתית של בזק, ומיעוטם פועלים על גבי תשתית הוט. 

לצד איבוד המנויים בבזק בינלאומי צריך לזכור שברמת הקבוצה לא צפויה פגיעה היות והמנויים בכל מקרה יעברו לחברת האם בזק. האחרונה משמשת כיום כמגייסת המרכזית של לקוחות אינטרנט עבור חברות ה-ISP ועבור בזק בינלאומי ולכן השינוי הרגולטורי והפסקת השיווק עבור הספקיות, צפויה להותיר הרבה מעבר ללקוחות שמשווקים לבזק בינלאומי, ולהותיר לקוחות רבים נוספים מחברות ISP נוספות.

נדגיש כי התחזית נראית על פניה גבוהה מאוד, בעיקר לאור העובדה שלא ברור מה תהיה מידת האפקטיביות של חבילות הטריפל, ועד כמה בזק בינלאומי תנסה להיאבק במגמה של איבוד הלקוחות לטובת בזק.

נסביר כי החל מחודש מרץ בשנה הבאה צפוי משרד התקשורת להתיר לבזק למכור אינטרנט ללא הפרדה בין ספק לתשתית וכמוצר אחוד. האישור לבזק בא אחרי שהיא השביעה את רצון המשרד בכל הקשור לעבודה תקינה של מפעילים על גבי הרשת שלה במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי.

ברגע שבזק הגיעה להסכמי מדף עם שתי ספקיות אינטרנט אקטיביות, משרד התקשורת החליט שאין יותר מקום להגבילה, והוא מעוניין לשים סוף לעיוות הקיים בשוק האינטרנט שבא לידי פיצול בין הספק לתשתית.

משיחות עם ספקי אינטרנט בשוק ההערכה היא שללא ספק צפויה נדידה של לקוחות לכיוון בזק, אך מנגד יש הסבורים כי הנזק לא יהיה קשה וכואב מהרגע הראשון, וכי הרבה תלוי במידת ההיערכות של כל ספק ומנגד במידת האגרסיביות של בזק ועד כמה תפעל להעביר אליה מנויים.

סביר להניח כי בזק לא תהיה אגרסיבית בגיוס לקוחות ISP ולא תרצה להראות שהיא מטלטלת את השוק. יחד עם זאת, בטווח הארוך צפוי כי השוק יתקן את עצמו, והעיוות שגרם הפיצול יסתיים בתוך שנים מועטות.