דוח של יוליוס בר: העולם צריך לחזור להשקיע בבריאות הלב

אחרי שנים של הסטת תשומת הלב ממחלות לב למחלות גנטיות וסרטן, דוח של בנק יוליוס בר צופה שינוי מגמה, בין השאר בגלל השלכות הקורונה

סניף של יוליוס בר בציריך, שווייץ / צילום: Shutterstock, l i g h t p o e t
סניף של יוליוס בר בציריך, שווייץ / צילום: Shutterstock, l i g h t p o e t

דוח חדש של מרכז המחקר בבנק יוליוס בר מנסה לשרטט את הקשר בין משבר הקורונה לבין תשומת הלב המוגברת בציבור למניעת מחלות ואורח חיים בריא. לדברי מחבר הדוח, ד"ר דמיאן נג, אמנם חלה עלייה במודעות לרפואה מניעתית, אך אפשר גם לראות מגמות הפוכות: חיפוש נחמה המתבטא בין השאר בצריכת מזון לא בריא ופגיעה מנטלית בעקבות הקורונה ואורח החיים שהמגפה הביאה עמה. אנשים במצב נפשי רעוע סובלים בדרך כלל יותר מאחרים גם מבעיות בריאות.

סוכר, מלח ולחץ דם

נג כותב בדוח על סקר שבוצע על ידי אחד מבתי החולים המובילים, קליבלנד קליניק, שבו 62% מהמשיבים טענו כי עשו שינויים בסגנון החיים מאז הופעת הקורונה. 34% אמרו שהם אוכלים מזון בריא יותר. ובכל זאת, העולם עדיין נמצא בצריכת יתר של סוכר ומלח, לא מצליח להתגבר על מגפת ההשמנה ששוטפת אותו ומתמודד עם מחלות הנלוות אליה כמו לחץ דם ובעיות כלי דם ולב.

רק כדי לסבר את האוזן, בבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד העריכו ש-180 אלף מקרי מוות בשנה בעולם הם תוצאה ישירה של צריכת שתייה ממותקת, ובארגון הבריאות העולמי מעריכים ש-2.5 מיליון מקרי תחלואה קשה בעולם קשורים לצריכה מוגברת של מלח וצופים שב-2030 רוב אוכלוסיית העולם תסבול מעודף משקל, לעומת 30% כיום.

לבעיית ההשמנה יש גם קשר ישיר לקורונה. עלייה במשקל היא במתאם חזק עם מחלה קשה יותר, כנראה בגלל המנגנון הביולוגי של הנגיף אבל גם בגלל סיבות רקע כמו קושי גדול יותר להנשים חולים עם עודף משקל רב והעובדה שמערכת החיסון שלהם כבר ממילא פועלת באופן פחות יעיל.

על רקע המצב הזה, באילו תחומי בריאות כדאי לחברות ומדינות להשקיע? נג טוען שהציבור קשוב להמלצות לצרוך יותר פירות וירקות ומזון טרי, ולאו דווקא מזון "בריאות" ארוז, אך לרבים אין גישה למזון טרי. לכן כל פתרון שינגיש מזון ייהנה מתמיכה של הממשלות ומערכות הבריאות וגם מנתח גבוה יותר מכיסם של הצרכנים.

אפיק השקעה אחר שנג מציין עשוי להיות תוספי תזונה. לדבריו, הרעיון של טיפול במערכת החיסון באופן קבוע באמצעות תוספים הולך ונהיה מקובל יותר ויותר בקרב הצרכנים, בעיקר האמריקאים.

אנשים התחילו לרוץ יותר

פעילות גופנית ככלי לשיפור ההגנה החיסונית אל מול איום המגפה היא תחום מעניין נוסף להשקעה. סקר שבוצע ב-2021 על ידי קהילת האצנים RunRepeat מצא שב-139 מדינות, אנשים החלו לרוץ יותר. סקר זה כמובן אינו מחקר מדעי, אך הוא מצא גידול של 88% בתדירות הפעילות הגופנית. איך משקיעים באצנים החדשים? חברות הנעלה, בגדי ספורט, אביזרי ספורט ומכשירי מעקב אחרי ביצועים, כמו שעוני ספורט.

לגבי הבריאות הנפשית, אחת ההמלצות היא להשקיע בכל מה שקשור בחיות מחמד (בריאות שלהן, מזון וסביבת מחיה). בתקופת הקורונה, השילוב של עבודה מהבית, פחות נסיעות ארוכות וחיפוש אחר תירוץ לצאת החוצה שלחו אנשים רבים יותר לאמץ חיות.

בתחומי הבריאות הפיזית, ממליץ נג להשקיע בבריאות הלב, כלי הדם והכליות - כולם נפגעי סגנון החיים המודרני. התחומים הללו הוזנחו יחסית בשנים האחרונות, משום שמחלות נפוצות דורשות ניסויים קליניים גדולים לאישור של תרופות חדשות. תשומת הלב הופנתה למחלות גנטיות נדירות ולסוגים ספציפיים מאוד של סרטן, וכעת גם למחלות זיהומיות, אולם הצורך הוא כה גדול, והעול על מערכת הבריאות הוא כה גבוה, שנג מעריך שהמגמה הזאת תשתנה.