האם בארה"ב כמעט כל מי שרוצה יכול לקבל את הבוסטר?

האם בארה"ב היו זהירים יותר מישראל במתן הבוסטר? כן, אבל לא בהרבה • המשרוקית של גלובס

כשה-FDA לא אישר באופן מלא את הבקשה של פייזר לתת "בוסטר", חיסון שלישי, לכלל האוכלוסייה הרלוונטית, המתנגדים למדיניות משרד הבריאות בארץ חגגו. אבל האם יכול להיות שבפועל המצב בארה"ב דווקא די דומה לישראל, שבה כלל האוכלוסייה זכאית לחיסון שלישי, בהינתן שחלף זמן מספיק מאז קבלת החיסון השני?

זאת הייתה הטענה של שרת הפנים וחברת קבינט הקורונה, איילת שקד, שבראיון לחדשות 12 הגנה על המדיניות הישראלית וטענה שגם האמריקאים הלכו בעקבותינו. "נשיא ארצות-הברית פתח את הבוסטר כמעט לכל מי שרוצה, לכל מי שמקבל קהל מעל גיל 18", היא אמרה לדנה ויס.

אז מה באמת קורה בארה"ב? ראשית תזכורת: באמצע ספטמבר השנה התכנס ה-FDA כדי לדון בבקשה של יצרנית החיסונים פייזר לאשר חיסון שלישי לבני ה-16 ומעלה, שחלף מספיק זמן מאז שקיבלו חיסון שני. הבקשה הזאת לא אושרה, אך בהמשך הישיבה אושרה הבקשה לתת חיסון שלישי לבני 65 ומעלה ול"אוכלוסיות בסיכון". על פניו זאת באמת נראית החלטה זהירה יותר, ששונה מהמצב הנהוג כעת בישראל.

אלא שנראה שלמרות הסירוב החלקי שבו נתקלה פייזר, ויחד איתה הממשל האמריקאי שדחף גם הוא למתן "בוסטר" באופן גורף, נמצאה הדרך לאפשר לחלק גדול מהאמריקאים שחוסנו בפייזר לקבל את ה"בוסטר". כך עולה למשל מציוץ של הנשיא ג’ו ביידן שאליו הפנתה אותנו שקד, שבו נאמר כי "מרבית האמריקאים שהתחסנו באופן מלא בחיסון של פייזר יכולים לקבל בוסטר... זה כולל (גם) גילאי 64-18 בקבוצות סיכון רפואיות ועובדים (בגיל הזה) המקבלים קהל".

ואכן, לפי אתר ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ההגדרה של אוכלוסיית הסיכון שזכאית למנה שלישית, פורשה בצורה מרחיבה מאוד שאכן מכניסה אליה חלק גדול מהאמריקאים. כך, בחלוקה לפי מקצועות הקבוצה כוללת לא רק ענפים מתבקשים כמו עובדי מערכת הבריאות והחינוך, אלא גם עובדיי ייצור, תיקונים, דואר, תחבורה ציבורית, מכולות ועוד. ובהגדרות הרפואיות המאפשרות לקבל את הבוסטר נכללים לא רק חולים במחלות קשות אלא גם מי שסובלים מהשמנת יתר, מי שעישנו בעבר או בהווה ועוד.

למעשה, ההבדל הגדול בין ישראל לארה"ב כיום בהקשר הזה נובע מכך שבעוד שאצלנו כמעט כל המחוסנים קיבלו את החיסון של פייזר, בארה"ב רק קצת יותר ממחצית האוכלוסייה חוסנה בחיסון הזה. כלומר, גם אם ה-FDA היה מאשר מתווה מקביל לזה של ישראל, עדיין כ-45% מהמחוסנים שקיבלו חיסונים של מודרנה או ג’ונסון אנד ג’ונסון לא היו יכולים לעשות זאת, מכיוון שה-FDA כלל לא התבקש לאשר זאת.

בשורה התחתונה: דבריה של שקד נכונים ברובם. ההחלטה של הממשל בארה"ב להגדיר את "קבוצות הסיכון" באופן רחב הביאה לכך שבעלי מקצועות רבים זכאים לחיסון שלישי, וכך גם מי שנתונים במצב רפואי שאינו קשה או חריג באופן יוצא דופן. יחד עם זאת, כמעט מחצית מהאמריקאים לא חוסנו בחיסון של פייזר, כך שהאופציה לא פתוחה בפניהם.

ענפים שהעוסקים בהם זכאים ל"בוסטר" בארה"ב? *
■ כוחות בריאות והצלה
■ חינוך
■ תחבורה ציבורית
■ רשתות מזון
■ מזון וחקלאות
■ ייצור
■ תיקונים
■ שירות הדואר

*אם קיבלו מנה שנייה של פייזר. מקור: אתר ה־CDC

לבדיקה המלאה לחצו כאן

מפלגה: ימינה
תוכנית: חדשות סוף השבוע, קשת 12
תאריך: 25.09.21
ציטוט: "נשיא ארצות הברית פתח את הבוסטר כמעט לכל מי שרוצה, לכל מי שמקבל קהל מעל גיל 18"
ציון: נכון ברובו

בתחילת השבוע נכנס לתוקפו בישראל התו הירוק החדש. לפיו, רק מי שקיבלו שניים או שלושה חיסונים, ועבר שבוע מהחיסון האחרון – זכאים לתו ירוק שיהיה בתוקף עד חצי שנה ממועד החיסון האחרון, כמו גם מחלימים על פי קריטריונים המפורטים באתר משרד הבריאות. בחדשות סוף השבוע, 25.09.21, בקשת 12 התקיים דיון בנושא יעילות החיסון השלישי, בו השתתפה שרת הפנים וחברת קבינט הקורונה, איילת שקד ממפלגת ימינה. שקד התייחסה להשפעת הבוסטר במילים "הצלחה מסחררת" וכראייה לכך שהחלטת הממשלה על מתן הבוסטר הייתה נכונה אמרה: "נשיא ארצות הברית אתמול פתח את הבוסטר כמעט לכל מי שהוא רוצה, לכל מי שמקבל קהל מעל גיל 18".

פנינו לשרה על מנת לקבל מקור לאמירתה וזו בתורה הפנתה אותנו לציוץ בטוויטר הרשמי של הנשיא ביידן מה-24.09.21 ובו נכתב (תרגום מאנגלית) כי מרבית האמריקנים שהתחסנו באופן מלא בחיסון של פייזר יכולים לקבל זריקת בוסטר לפחות שישה חודשים לאחר שהתחסנו במנה השנייה. זה כולל אנשים מעל גיל 65, אנשים בגילאי 64-18 בקבוצות סיכון רפואיות ועובדים בגילאי 64-18 המקבלים קהל. ציוץ זה מגיע יומיים לאחר שה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) הוציא הודעה רשמית לפיה הוא מאשר קבלת חיסון בוסטר לאותן קבוצות שציין הנשיא. נזכיר כי רק כמה ימים לפני ההחלטה החדשה, באמצע ספטמבר, התעורר דיון ציבורי סביב הנושא, כשה-FDA שלל מתן מנת חיסון שלישית לכלל האוכלוסייה וספציפית לאוכלוסיה הצעירה מכיוון שלהערכתם לא הוצגו מספיק נתונים לגבי מידת בטיחותה בקבוצות הגיל הצעירות.

על מנת להבין מה הכוונה בעובדים בחזית ובמצבים רפואיים המאפשרים קבלת מנה שלישית, ניגשנו לאתר ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן של ארה"ב). מדובר בארגון ללא מטרות רווח שהוקם על ידי הקונגרס האמריקאי ב-1946 ונחשב ארגון פדרלי. ה-CDC כפוף למשרד הבריאות ושירות אנוש של ממשלת ארה"ב והוא מוכר כסוכנות הבכירה להיערכות ומניעת מחלות. כלומר, המידע המוצג בו תואם את מדיניות הממשלה. באתר הארגון מוסבר בפירוט מי זכאי לקבל את הבוסטר. עובדי החזית מוגדרים להיות עובדים במקצועות הבאים: מגיבים ראשונים (עובדי בריאות, צוותי כיבוי, משטרה, צוותי התכנסות), צוות חינוך (מורים, עובדי תמיכה, מעונות יום), עובדי מזון וחקלאות, עובדי ייצור, עובדי שירות תיקונים, עובדי שירות הדואר האמריקאי, עובדי תחבורה ציבורית, עובדי חנויות מכולת. מבחינת מצבים רפואיים בהם מומלץ לקבל את הבוסטר מתחת לגיל 65, ישנה רשימה ארוכה באתר ה-CDC, הכוללת בין היתר מחלות קשות כגון סרטן, מחלת כליות או ריאות כרונית, מחלות נוירולוגיות, דימנציה, מחלות לב, תסמונת דאון ונוספות וכן מצבים שעלולים להחליש את מערכת החיסון, כגון: השמנת יתר, הריון, עישון בהווה או בעבר ועוד.

כאמור, הבוסטר אושר כרגע רק למתחסני פייזר. בארה"ב רובם המוחלט של המחוסנים קיבלו חיסון של אחת משלוש חברות: פייזר, מודרנה וג'ונסון אנד ג'ונסון. על מנת להיחשב מחוסן באופן מלא, שתי החברות הראשונות מצריכות מתן שתי מנות חיסון ואילו האחרונה מצריכה מנת חיסון אחת בלבד. עם זאת, לאור התפרצות נגיף הדלתא, עלה נושא קבלת הבוסטר על מנת להעלות את מספר הנוגדנים לנגיף בגוף ולשפר את יעילות החיסון. על פי אתר USAFACTS, נכון לראשון באוקטובר 2021, התחסנו בארה"ב 214,597,690 אנשים לפחות במנה אחת, מהם 184,852,416 התחסנו באופן מלא. מניתוח משולב של הנתונים באתר זה והנתונים באתר Statista (המציג את מספר מנות החיסון שניתנו לפי חברה), שיעור המחוסנים בחיסון פייזר בארה"ב, היכולים לפי ההנחיות החדשות לקבל את מנת החיסון השלישית, מבין כלל המחוסנים הוא כ-56%. כלומר, ישנם עוד כ-44% שגם אם גילם, עבודתם או מצבם הרפואי תואמים את ההגדרות, אינם יכולים לבחור לקבל את מנת הבוסטר.

לסיכום, כלל הקריטריונים הנוכחיים לקבלת מנת החיסון השלישי בארה"ב: מחוסני פייזר בלבד שעברה חצי שנה מקבלת מנת החיסון השניה שלהם והמשתייכים לקבוצות סיכון (בני 65 ומעלה, בני 64-18 מועסקים בעבודות הכוללות קבלת קהל או בני 64-18 במצבים רפואיים מסוימים), למעשה מורידה את שיעור הזכאים לבוסטר למחצית ואף פחות מהמחוסנים כיום.יחד עם זאת, כמעט מחצית מהאמריקאים לא חוסנו בחיסון של פייזר, כך שהאופציה לא פתוחה בפניהם. לכן דבריה של שקד נכונים ברובם.

תחקיר: טלאור שמש