הפודקאסט שיגרום לכם לחשוב מחדש על הנוסחאות והקלישאות של עולם היזמות

הפודקסט ReWork עוסק בניסיון לחשוב מחדש על הנוסחאות והקלישאות של עולם היזמות ולבדוק האם הן באמת עובדות - והעונה השנייה מעניינת אפילו יותר מהראשונה •  ביקורת פודקאסטים 

פודקאסט / צילום: Shutterstock
פודקאסט / צילום: Shutterstock

אין ספק שעצות גרועות יכולות לקחת אותך רחוק בעולם היזמות. רק תשאלו את אליזבת' הולמס מייסדת ת'רנוס ואדם נוימן לבית Wework. שניהם פעלו לפי מיטב הקלישאות של עמק הסילקון, השיגו הרבה משקיעים, השקיעו הרבה בפרסום, שינו את המראה, הנמיכו את טון הקול, השיגו תומכים מפורסמים, בקיצור הצטיינו בכל האספקטים של העבודה שלא קשורים לעבודה עצמה. כולנו יודעים איך הסיפורים האלה נגמרו.

הפודקאסט Rework מבקש להחזיר את הפוקוס לעבודה עצמה ולא לכל מה שמסביב. הוא שייך לבייסקאמפ, חברת תוכנה לניהול משימות שהוקמה בשנת 1999. המקימים, ג'ייסון פריד ודיוויד הנמייר הנסון, כתבו ספר באותו השם בשנת 2010 שהוקדש לשבירת קונספציות שוחקות לגבי ניהול עסקים. הספר ההוא הצהיר שהוא "ישנה את האופן שבו אתם עובדים, לנצח", והוא הפך לרב מכר עם הרבה חסידים מוכרים, וחשוב מזה, הרבה אנשי עסקים רגילים שטוענים שאין בו מילה מיותרת.

הפודקאסט עוסק גם הוא בניסיון לחשוב מחדש על הנוסחאות והקלישאות של עולם היזמות, ולבדוק האם הן באמת עובדות. בניגוד לחוכמה הרווחת, כאן מציעים לכם להתחיל קטן, לא לאסוף הרבה כסף ממשקיעים, לא לגדול מהר, לא לבזבז את הזמן בניסיונות להכניע את המתחרים וככה לא לסיים בתור סידרה, סרט דוקו של הולו ועוד סרט מתוסרט עם אן הת'וואי.

עוד תזה שחוזרת על עצמה בפודקאסט היא שאנחנו עדיין בדיליי ביחס להשפעה האמיתית של המהפכה הטכנולוגית על החיים שלנו, על האופן שבו אנחנו לומדים, מתקשרים, וכמובן גם עובדים. שיש דרך טובה יותר ומאוזנת יותר לנהל עסק או להיות יזם עצמאי בלי להקריב את החיים על מזבח הפרודוקטיביות. אז עם פוקוס מרוכז על חיי היום יום של עסקים מתפתחים, הם פותחים ומעמיקים בכל מני נושאים שבפודקאסטים אחרים היו נשארים בתוך סוגריים.

העונה הראשונה הייתה מאוד אקלקטית ותקפה את העולם העבודה מכל מני צדדים. יש בה סיפורים אישיים בסגנון איירה גלאס על יזמים שלא עובדים במשרד קונבנציונלי שמצאו את הדרך להפוך את העבודה שלהם לפחות מבודדת ויותר יעילה, פרקים היסטוריים מעניינים על הרקע של יום העבודה של שמונה שעות ולמה המייסדים של בייסקמפ לא מרשים לעובדים שלהם אפילו לענות על נוטיפקציות מחוץ למסגרת הזמן הזאת.

יש אפילו פרק על איך שירי משוררים יכולים להעשיר את מקום העבודה שלכם (כולל שירים נבחרים וחמודים שכדאי להקריא במקום העבודה). ליד כל אלה יש גם כמובן מחשבות ורעיונות קונבציונלים יותר לגבי ניהול זמן, יצירת קשרים בתוך מקום העבודה, עצות איך לבחור במה להתמקד ועוד דרכים לשנות את תרבות העבודה מבפנים החוצה.

לחזור לספר המיתולוגי 11 שנים אחרי

אבל העונה השנייה אפילו יותר מעניינת: הם חוזרים אל הספר המיתולוגי, עוברים פרק פרק ובוחנים מחדש את הרעיונות יחד עם המייסדים של החברה, ממרחק 11 השנים שעברו. הדגש הוא ניפוץ קלישאות יזמות נפוצות, דוגמת "להיכשל הרבה ומהר", "לתכנן הרבה מראש" ועוד דברים שנשמעים טוב אבל בפועל יכולים לבזבז זמן יקר.

בפרק שבו הם חוזרים אל הפרק "תכנון הוא ניחוש" למשל, הם מציעים שהשינוי הטרמינולוגי משנה גם את האופן שבו עסקים מגיבים למציאות המשתנה, כשהם מבינים שכל התכנונים וכל הדד ליינים הם לא יותר מהשערות.

בפרק אחר הם תוקפים את הנושא של גדילה מהירה ומראים איך צמיחה יכולה לפגוע גם בעסק, גם בלקוחות וגם באיכות החיים של העובדים. בהרבה פרקים הם מחפשים למצוא קונטקסט אחר לשאלות ישנות. הם טוענים ששינוי מילים יכול להיות שינוי של פרספקטיבה, וזה בעצם הדבר שהכי מעניין בפודקאסט.

ההבנה שלפעמים אנחנו תקועים בתבניות מקובעות לגבי דברים שכל כך התרגלנו להאמין בהם, ולכן יש צורך לנער את המחשבה. הפודקאסט מנסה ומצליח להסתכל על נושאים שחוקים בצורה אחרת, מציע הקשרים חדשים, הופך רעיונות ישנים, וככה בעצם מגדיל את האפשרות שתמצאו פה דרך חדשה לצאת מתקיעות ולמצוא משהו מקורי שבאמת יעזור לכם להשתחרר מבעיות שאולי הציקו לכם הרבה זמן. ואם לא, אז לפחות קצת השראה.

הכותב הוא הוא בעלים של סוכנות Down the Field המתמחה בהפקה וברכש מדיה בעולם הפודקאסטים