שיעור הסכמה של 51% למבנים מסוכנים? בדיחה פופוליסטית

לשר השיכון יש הזדמנות חד-פעמית לעשות תיקון ולהוריד את רף ההסכמה לפינוי בינוי לכל הבניינים

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

כפי שפורסם לאחרונה, שר השיכון זאב אלקין פועל להכניס תיקון לסעיף ההתחדשות העירונית בחוק ההסדרים, ולפיו יפחת רף ההסכמה של בעלי דירות לקידום פרויקטי פינוי בינוי מ-80% ל-51%. תיקון זה, לו יעבור ולו יחול על כלל הפרויקטים של התחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ"א 38 לסוגיהן) יביא לפריצת הדרך המיוחלת, במדינה הזקוקה ל־2 מיליון יחידות דיור נוספות ב־20 השנים הקרובות.

הפחתת הרוב לפרויקטים של פינוי ובינוי מבורכת, אך דרושים צעדים משלימים | דעה

רוכב על גל הביקורת

אולם אם השר אלקין מתכוון לסייג שינוי זה לבניינים שהוגדרו כ"מבנה מסוכן" בלבד, מדובר בבדיחה פופוליסטית נוספת של פוליטיקאי שרוכב על גל הביקורת הציבורית הגואה.

אלקין כנראה מבין שהציבור כבר מודע לסיכון הרב שבאי-חידוש בניינים ישנים: אסון מירון יחוויר לעומת אסון הענק שיתרחש כאן חלילה במקרה של רעידת אדמה. או אז תקום ועדת חקירה שתבחן מדוע ראשי ערים התנגדו להתחדשות עירונית וסיכלו אותה במשך שנים ומדוע המחוקק והשלטון המרכזי עסקו במשך שנים בעיקר ב"לטפטף" פתרונות חלקיים שלא התמודדו כלל עם הבעיה האמיתית - שהותירה מאות אלפי בתים בישראל שבם נדרש חיזוק והתחדשות - ובהם מתגוררת כ-20 אחוז מהאוכלוסייה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אם אלקין באמת רוצה ליצור שינוי ולהיחשב צ’רצ’יל של ישראל בתחום הנדל"ן, עליו ללכת עם המהלך "עד הסוף" ולהחיל את הוראת החוק על כל פרויקט של התחדשות עירונית.
לפי נתוני התאחדות הקבלנים, בישראל ישנם כ-80 אלף בניינים שנבנו לפני 1980 ובהם כ-300 אלף דירות שצריכים לעבור הריסה ובנייה מחדש כבר בשנים הקרובות. אם רוצים לעמוד ביעדי הבנייה שהממשלה עצמה הציבה, צריך לנהוג באומץ, ולא רק לצאת בהכרזות.

כבר כיום קיימת הוראת דין כי בניין שהוכרז כ"מבנה מסוכן" על ידי מהנדס העיר, ממילא חייב להתפנות מיושביו ולעבור חיזוק ו/או חידוש - לא צריך את כבוד השר אלקין בשביל זה. אם הבניין יפונה וייהרס, ממילא תישאר קרקע שניתן לעשות בה הכול בהוראת בית משפט אפילו בדרך של פירוק שיתוף באמצעות המיעוט - כלל לא צריך רוב כלשהן לשל כך.

יתרה מזו, המתנגדים לפינוי בינוי תמיד ימצאו בעל מקצוע שיגיד שניתן לשפץ את הבניין ולא להרוס אותו, והעניין ייגרר שנים בבית המשפט. נוסף לכך, ממילא אין היום גורם בישראל, שיכול לעבור בניין בניין ברחבי הארץ ולבדוק האם הוא מסוכן.

המהפכה הנדרשת צריכה לכלול הורדת שיעור ההסכמה ל-51% בכל פרויקטי ההתחדשות העירונית - תמ"א 38 על תיקוניה וכמובן פינוי בינוי - ועל כל הבניינים.

קהל בוחרים קטן

לשרת הפנים איילת שקד ולשר השיכון זאב אלקין יש יתרון: הם לא שרים מטעם ש"ס, אגודת ישראל או הליכוד שמחויבים לבוחריהם, למרכזי המפלגה ולראשי ערים עתירי מתפקדים. יש להם קהל בוחרים קטן, והם אפילו עושים רושם ראשוני ככאלה "שבאו לעבוד". דווקא הם יכולים להביא לשינוי הרדיקלי הדרוש בשוק המגורים. לא על ידי מיסוי, לא על ידי הגבלת המשכנתאות וייקורן, לא לצעדים לעצירת ביקושים, אלא פשוט על ידי התחדשות עירונית בהיקפי ענק בכל עיר בישראל. יש בזה תיקון עולם אמיתי, ובידם לעשות זאת.

הכותב שותף מייסד בפירמת עו"ד דורון אריאל ושות'