אייר אינדיה חוזרת לידיים פרטיות: נקנתה ע"י קבוצת טאטא ההודית

טאטא תשלם 368 מיליון דולר במזומן עבור מלוא השליטה בחברת התעופה ובנוסף ניקח על עצמה חוב של 2 מיליארד דולר מתוך סך החוב שצברה אייר אינדיה בהיקף של 8.2 מיליארד דולר • טאטא מחזיקה כיום בשתי חברות תעופה קטנות:ויסטארה ואייר אסיה אינדיה

מטוס של אייר אינדיה ממריא מבנגקוק. החברה הייתה זמן רב על המדף / צילום: Shutterstock, Komenton
מטוס של אייר אינדיה ממריא מבנגקוק. החברה הייתה זמן רב על המדף / צילום: Shutterstock, Komenton

בעלים חדשים/ישנים לחברת התעופה אייר אינדיה: קבוצת טאטא ההודית זכתה במכרז שניהלה ממשלת הודו והיא תשתלט על חברת התעופה הלאומית של הודו שנקלעה לקשיים עוד לפני משבר הקורונה. היקף העסקה: 2.4 מיליארד דולר.

טאטא תשלם 368 מיליון דולר במזומן עבור מלוא השליטה בחברת התעופה והיא הסכימה לקחת על עצמה חוב בסך 2 מיליארד דולר מתוך סך החוב שצברה אייר אינדיה בהיקף של 8.2 מיליארד דולר - ושאר החוב יישאר בחזקת המדינה.

אייר אינדיה נמצאת על המדף מזה זמן. ניסיון למכור את החברה לידיים פרטיות ב-2018 נכשל וההפסדים של החברה נצברו והעמיקו בתקופת הקורונה עד להפסד של 2.6 מיליון דולר ביום - כך לפי משרד האוצר ההודי.

טאטא הייתה בעלי אייר אינדיה שהוקמה ב-1932 (בשם טאטא איירליינס) עד שהולאמה על ידי הממשלה ההודית בשנת 1953 כששמה כבר היה אייר אינדיה. טאטא מחזיקה כיום בשתי חברות תעופה קטנות העוסקות בתעופה מקומית: חברת ויסטארה שלה שיתוף-פעולה עם סינגפור איירליינס וחברת אייר אסיה אינדיה. לפי פרסום ב"פייננשל טיימס" באמצעות שתי החברות מחזיקה טאטא בנתח של 11% משוק הטיסות הפנים-ארציות בהודו.

לאייר אינדיה יש צי המונה כ-140 מטוסים (25 מתוכם של החברה הבת אייר אינדיה אקספרס הפועלת כחברת לואו קוסט פנים-ארצית). ב-2019 הטיסה אייר אינדיה כ-22 מיליון נוסעים בלבד, כ-15.5 מיליון מתוכם בשוק הפנים-ארצי.

קבוצת טאטא התמודדה מול חברת התעופה ההודית SpiceJet. הקבוצה מאגדת תחתיה כ-100 חברות לרבות יצרנית הרכב הגדולה ביותר בהודו והיא מעסיקה יותר מ-350 אלף עובדים ברחבי העולם.