אקזיט על גלגלים: יאנדקס רכשה את הפעילות הישראלית של Wind בכ־50-40 מיליון דולר

המיזוג בין ווינד לחברת הטכנולוגיה הרוסית, המפעילה בישראל את שירות המוניות יאנגו, יאפשר למשתמשים להזמין קורקינטים ברוסיה מאפליקציית ווינד, ולהזמין קורקינטים בישראל גם מאפליקציית יאנגו

קורקינטים של ווינד / צילום: Shutterstock
קורקינטים של ווינד / צילום: Shutterstock

חברת הקורקינטים השיתופיים ווינד (Wind) מוכרת את הפעילות הישראלית שלה ליאנדקס, חברת הטכנולוגיה הרוסית, המפעילה בישראל את שירות המשלוחים והמוניות Yango. סכום הרכישה לא פורסם והוא מוערך בכ-40-50 מיליון דולר.

יאנדקס ישראל מרחיבה את פעילותה בישראל בימים אלה וביום שני גם הודיעה על מינויו לתפקיד המנכ"ל של יובל קינן, לשעבר המשנה למנכ"ל פרטנר.

הרחבת השליטה בשוק התחבורה

יאנדקס פעילה בישראל במגוון פעילויות סביב תשתיות תחבורה. היא מפעילה את שירות המוניות יאנגו ושירות המשלוחים יאנגו דליברי המתחרה בגט; את שירות משלוחי המכולת Deli, שפעיל בשוק המשלוחים המהירים; ובנוסף היא מפתחת רכב אוטונומי ורובוט שעוסק בשליחויות. לפי ההערכה, פעילות הקורקינטים השיתופיים תסייע לה לשלוט בנתחים גדולים יותר משוק התחבורה הישראלי ולהציע שירותים משלימים זה לזה, כמו למשל לאפשר לשליחי יאנגו לנסוע באמצעות ווינד.

הרכישה כוללת את מערכת תשתית ותפעול הקורקינטים של ווינד בישראל, הנחשבת כיום למובילת השוק אל מול מתחרות כמו ליים וליאו, וכן את פעילות המו"פ העוסקת באופטימיזציה של נתיבי נסיעה. היא נעשית במסגרת מה שיאנדקס מכנה "התרחבות בשוק המיקרו מוביליטי באזורים עירוניים".

הסניף הכי מוצלח - בישראל

הפעילות הישראלית של ווינד נחשבת למוצלחת ביותר מבין סניפי ווינד שפרוסים ברחבי אירופה. הסיבה לכך נעוצה בשיעור אימוץ גבוה של הקורקינטים השיתופיים בקרב הישראלים, בין השאר הודות לתחבורה הציבורית הלא-יעילה ולמזג האוויר השמשי לרוב שמבדלים את ישראל משאר מדינות אירופה.

Wind Mobility היא חברה סטארט-אפ אירופית עם סניפים בברצלונה, ברלין, ליסבון, פריס ותל אביב שגייסה 72 מיליון דולר ובין בעלי המניות שלה: קרן סורס קוד הסינית ו- HV הגרמנית. בישראל מחזיקה ווינד ביותר מ-10,000 קורקינטים המשרתים עשרות אלפי לקוחות בערי גוש דן: תל אביב, רמת גן, גבעתיים, חולון, בת ים, גבעת שמואל, קרית אונו, אשדוד ופתח תקוה. אלה מבצעים כ-4 מיליון נסיעות בסך הכול.

יאנדקס מפעילה שירות קורקינטים ברוסיה, ומספרם מוערך בכ-5,000 בלבד, כלומר כמחצית ממספרם בישראל. המיזוג בין החברות יאפשר למשתמשים להזמין קורקינטים ברוסיה מאפליקציית ווינד, ולהזמין קורקינטים בישראל גם מאפליקציית יאנגו. שירות הקורקינטים המתחרה, ליים, הכריז כבר לפני חודשיים על שותפות עסקית עם מוביט, אפליקציית התחבורה מבית אינטל, שלפיה ניתן יהיה להזמין קורקינטים של החברה במהלך תכנון מסלול הכולל גם נסיעה ברכבת או באוטובוס.