לוויתן יש רק אחד: מה יעצור את האכזבות שמספקת רציו פטרוליום למשקיעים

השותפות, שטרם הכריזה על גילוי מאגר העומד בפני עצמו, לא ממש רוכבת על גל הזינוקים במחירי האנרגיה, ומתחילת השנה היא איבדה 65% מערכה על רקע דיווחים מאכזבים • כעת, בעקבות הסכמי אברהם, הודיעה רציו פטרוליום על הסכם עם משרד האנרגיה המרוקאי לכניסה לפעילות שם, המלווה בתקוות רבות בנוגע לפוטנציאל במקום

יגאל לנדאו, מבעלי השליטה בשותפות רציו פטרוליום / צילום: איל יצהר
יגאל לנדאו, מבעלי השליטה בשותפות רציו פטרוליום / צילום: איל יצהר

מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט עלה ביותר מ-61% מאז תחילת 2021, מחיר הנפט הגולמי בארה"ב עלה בתקופה זו ב-67% ואילו מחיר הגז הטבעי האמריקאי זינק באותה התקופה ב-125%. הגאות במחירי האנרגיה בעולם השפיעה גם על שוק ההון הישראלי, שבו רשם מדד המניות ת"א-נפט וגז עלייה של 52% מתחילת 2021.

בין החברות המרכיבות את המדד בולטת לרעה יחידת השתתפות של רציו פטרוליום , שאיבדה כ-65% מערכה מאז תחילת 2021 ונסחרת כעת ברמתה הנמוכה ביותר מאז הונפקה השותפות בבורסה בינואר 2017. למעשה, מאז ההנפקה איבדה יחידת ההשתתפות קרוב למחצית מערכה, ומאז השיא שנקבע במאי 2019 מדובר בנפילה חדה בהרבה של קרוב ל-90%.

רציו פטרוליום עוסקת בחיפושי נפט וגז מחוץ לגבולות ישראל, ונסחרת כעת בבורסה לפי שווי של 115 מיליון שקל בלבד. כמו אחותה הבכורה והבכירה, רציו חיפושי נפט, הוקמה רציו פטרוליום ונשלטת גם כיום בידי משפחות לנדאו ורוטלוי. אלא שבעוד רציו חיפושי נפט מחזיקה במאגר גז פעיל ומניב (15% ממאגר לוויתן), הרי שברציו פטרוליום טרם הצליחו להכריז על גילוי מאגר נפט או גז העומד בפני עצמו.

כמות לא מספקת בגיאנה וקידוח יבש בסורינאם

בשנה האחרונה לבדה הספיקה רציו פטרוליום לספק למשקיעים שני דיווחים מאכזבים, האחד על גילוי נפט בכמות לא מספקת במאגר Kaieteur בגיאנה והשני על קידוח יבש במאגר בסורינאם השכנה. במקביל, נתקלת השנה השותפות בקשיים בקידומו של סקר סייסמי תלת-ממדי (3D) בשטח הימי 76 SC שלחופי מדינת הפיליפינים. זאת, עקב השפעתה הניכרת של מגפת הקורונה על המדינה ועל התנהלות משרדי הממשלה והרגולטורים שלה.

עם זאת, ברציו פטרוליום כבר פועלים לפיתוח ערוץ פעילות נוסף, הפעם מול מדינת מרוקו. בחודש שעבר דיווחה השותפות על כניסה אסטרטגית לפעילות אקספלורציה במרוקו וחתימה על הסכם עם משרד האנרגיה המרוקאי, בנוגע לבלוק הימי דאח'לה אטלנטיק (Dakhla Atlantique), הממוקם בצד המערבי של שולי האוקיינוס האטלנטי.

לדברי השותפות, מדובר במהלך אסטרטגי של כניסה לשטח בעל פוטנציאל גיאולוגי רב ובעלות נמוכה, המתיישב עם ראייה גיאולוגית קודמת של הצוות הטכני בזיהוי אגנים בעלי פוטנציאל משמעותי. "כניסת רציו פטרוליום למרוקו התאפשרה הודות להסכמי אברהם והיא מסמלת שיתוף פעולה עסקי ראשון מסוגו בתחום האנרגיה בין שותפות ישראלית וממשלת מרוקו", נאמר בהודעת השותפות.

שטח עצום השווה ל-270 רישיונות בישראל

בלוק דאח'לה אטלנטיק ממוקם לאורך חופי האוקיינוס האטלנטי ושטחו הכולל של הבלוק הוא עצום, מעל 109 אל"ף קמ"ר (שווה ערך ליותר מ-270 רישיונות חיפוש בים בישראל), בעומקי מים שנעים ממים רדודים ועד ליותר מ-3,000 מטר. בתקופת ההסכם הנוכחי, רציו פטרוליום תחזיק 100% מהזכויות בבלוק ותשמש כמפעילה.

ברציו פטרוליום התעניינו בחופי מרוקו כבר לפני מספר שנים, לאחר שצוות הגיאולוגים של השותפות זיהה אותם כבעלי פרופיל דומה לזה של אגן גיאנה. עד לאחרונה קיבלה השותפות כתף קרה מהממשלה המקומית, אולם בעקבות חתימת הסכמי אברהם נפתחה האפשרות בשותפות נענו במהירות לפניית ממשלת מרוקות בנושא.

מדובר בשטח ענק הכולל את כל אזור החוף הדרומי של מרוקו ומערבה לו. מרוקו נחשבת לצרכנית אנרגיה משמעותית, המשלמת מחירי גז גבוהים ואף מעניקה תנאים מיסויים מצויינים ליזמים בדמות עשר שנות הפקה ראשונות פטורות ממס.

איתן אייזנברג, ממייסדי רציו פטרוליום והגיאולוג הראשי שלה, אמר במועד הפרסום כי "אני גאה לקחת חלק בחיפושי הנפט של מרוקו ומקווה שפעילותנו בדרום המדינה תקדם את כלכלתה. אני מאמין כי בלוק זה הינו בעל פוטנציאל רב לתגליות של נפט וגז בעתיד ואני רואה בו תוספת משמעותית וחשובה מאוד לפורטפוליו הנכסים של רציו פטרוליום בעולם".

איתן אייזנברג / צילום: רציו פטרוליום
 איתן אייזנברג / צילום: רציו פטרוליום

איתי רפאל, מנכ"ל רציו פטרוליום, הדגיש אז כי "הכניסה למרוקו היא יישום נוסף לאסטרטגיית האקספלורציה של רציו פטרוליום - איתור אגנים גיאולוגיים בעלי פוטנציאל משמעותי מאוד הנמצאים עדיין מתחת לרדאר, בדומה לנוכחות שלנו באגן גיאנה-סורינאם ו-East Palawan שבפיליפינים. בנוסף אנו גם מאוד שמחים כאזרחים ישראלים על שיתוף הפעולה החדש של תאגיד ישראלי עם ממשלת מרוקו".

לא תידרש להשקעות מרחיקות לכת

פעילות זו מצטרפת כאמור לפעילות הקיימת באגן גיאנה-סורינאם, הממוקם מצפון ליבשת דרום-אמריקה, ובפיליפינים. לאחרונה אף דיווחה השותפות על כוונתה להשקיע באנרגיות מתחדשות, בעקבות כניסתו לתוקף של תיקון תקנון הבורסה, שמאפשר לשותפויות גז ונפט להשקיע עד 25% מנכסיהן גם בתחום האנרגיה המתחדשת.

עם זאת, השקעות מהותיות חדשות מחייבות קופה עתירת-מזומנים או לחלופין גיוסי הון חוב נוספים בהתאם לצורך. נכון להיום, מחזיקה השותפות במזומנים בשווי של כ-13 מיליון דולר (42 מיליון שקל), כאשר הוצאותיה התפעוליות מסתכמות לסך של 3-4 מיליון דולר בשנה.

לפעילות במרוקו לא תידרש כנראה השקעה מהותית בתקופה הקרובה, לאחר שהשותפות קיבלה את מלוא המידע הדרוש לה מהמדינה עצמה. גם התעכבות הסקר בפיליפינים מרחיק את ההשקעה שם. כך, שההשקעה היחידה שאליה עשויה השותפות להידרש היא באגן גיאנה-סורינאם, ובדגש על מאגר Kaieteur.

בחודש נובמבר 2020 דיווחה השותפות על קיומו של ממצא (Discovery) של נפט בקידוח הניסיון שבוצע בבלוק הימי Kaieteur, מול חופי מדינת גיאנה (Guyana). עם זאת, בקידוח התברר כי כמויות הנפט במאגר אינן מצדיקות את פיתוחו כמאגר עצמאי, אלא יחד עם מאגר/ים נוספ/ים (אם וככל שיפותח/ו).

רציו פטרוליום מחזיקה ב-25% מבלוק Kaieteur ואילו ענקית האנרגיה אקסון מובייל מחזיקה ב-35% ממנו ואף מוגדרת כמפעילה שלו (החברה המבצעת של קידוחי הניסיון). בחודש מרץ השנה דיווחה רציו פטרוליום כי סך עלויות הקידוח בבלוק הסתכמו ב-96 מיליון דולר, כאשר של חלקה של רציו פטרוליום בסכום זה עומד על 25%, בהתאם לחלק בבלוק.

באחרונה דיווחה השותפות כי השותפים בבלוק החליטו לדחות ל-22.3.2022 את המועד שבו נדרשת אקסון להודיע לרציו פטרוליום על כוונתה לבצע קידוח נוסף בשטח הבלוק ועל בחירתה בפרוספקט לקידוח. את הסיבה לדחייה הסבירה השותפות במידע הרב שנאסף בקידוח, ומאחר שנכון למועד זה טרם הושלמו כל הבדיקות וניתוח הממצאים מהקידוח הראשון.

ברציו מאמינים, כי אומנם הקידוח הראשון לא הצליח כפי שכולם קיוו, אולם הוא כן מצא כמות משמעותית של נפט והוכיח קיום משמעותי של נפט שמצדיק את המשך ההשקעות והחיפושים. כך שלא מדובר בכישלון, אלא בתגלית שמצדיקה השקעות נוספות, וההוכחה לכך היא שתי פניות שקיבלה רציו פטרוליום מחברות אחרות בתחום לרכישת חלק מהחזקותיה בבלוק זה.

כמו כן, הסכם ההשקעה עם אקסון, העניק לרציו פטרוליום אופציה שלא להשקיע סנט אחד נוסף בקידוח הגילוי, בתמורה להעברת עוד 7.5% ממניות הבלוק לידיה של אקסון, כך שהיא תוכל להמשיך ולהחזיק ב-17.5% ממנו גם ללא השקעה בקידוח גילוי נוסף. כמו כן, אקסון נושאת כיום בכל התשלומים השוטפים הכרוכים בבלוק ובניתוח הממצאים שנאספו ממנו, כך שגם הוצאות אלו אינן מוטלות על השותפות.

כישלון אחד שכבר הפך לוודאי הוא הקידוח הניסיון בבלוק 47 בסורינאם. במרץ השנה הודיעה השותפות כי בקידוח לא נתגלו סימני גז ונפט והוא הוגדר קידוח יבש. בקידוח הושקע סכום של 63 מיליון דולר, מתוכו השקיעה רציו פטרוליום כ-17.4 מיליון דולר.

בעקבות הממצאים דיווחה השבוע רציו פטרוליום כי שלוש השותפות בבלוק החזירו לממשלת סורינאם את רישיון החיפוש בבלוק ולמעשה ויתרו על החזקותיהן בו, לאחר שהודיעו לממשלה כי לא ימשיכו את חיפושי הנפט בבלוק. כך שגם במקרה הזה לא תידרש כל השקעה נוספת.