הצוללת | פודקאסט

זה מה שקרה ביום החג של נערי האוצר בכנסת

באגף התקציבים באוצר צריכים לצבוט את עצמם כדי להאמין: אחרי שנים שבהן עשרות רפורמות שתכננו העלו אבק במגירה, הן עומדות כעת בפני אישור סופי בכנסת • הפודקאסט "צוללים לתקציב" מציג: האזנה מודרכת אל האמירות, העקיצות והמריבות בהצגת התקציב בוועדת הכספים • האזינו 

הצגת תקציב המדינה עם שר האוצר בועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הצגת תקציב המדינה עם שר האוצר בועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תהליך האישור של תקציב המדינה בכנסת - אחרי שלוש שנים של "מדבר תקציבי" - נכנס להילוך גבוה ולתקופת "המאני טיים". אישורו הסופי מיועד להתרחש עד ה-14 בנובמבר לכל המאוחר, אך עד אז צפויים עוד מריבות, דיונים ושינויים אחרונים בכנסת.

כך או כך, אנשי אגף תקציבים כבר מתבשמים מן הרפורמות הרבות שצפויות לצאת לאוויר העולם ממש בקרוב, אחרי שהעלו אבק במגירות במשך שנים - החל מהרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים והטלת מס גודש בכבישים ועד המיסוי על משקאות ממותקים והרפורמה בחקלאות ובפנסיה.

למעשה, מבחינתם של אנשי האגף, החגיגות החלו כבר בשבוע שעבר, עם ההצגה של התקציב בוועדת הכספים בכנסת. במסיבה הזו השתתפו שר האוצר אביגדור ליברמן, מנכ"ל המשרד רם בלינקוב והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס.

לכן בפרק השבוע של "צוללים לתקציב" יצאנו ל"האזנה מודרכת" אל הנאומים, הוויכוחים והעקיצות שהתרחשו בדיון החגיגי שבו הוצג התקציב בפני ועדת הכספים בשבוע שעבר.

למה באמת התכוון יוגב גרדוס כשאמר שזה "אחד התקציבים הכי משמעותיים שעברו כאן בעשרות השנים האחרונות?"; מדוע הקניט יו"ר ועדת הכספים לשעבר, ח"כ משה גפני, את גרדוס ש"מה שמרגיז זה שאתה לא מחייך"; והאם באמת, כפי שהכריז ליברמן, "זהו התקציב הכי חברתי שהיה כאן"?. ואיך יכול להיות ששני חברי כנסת שנמצאים בצדדים מנוגדים לגמרי של המתרס הפוליטי - עופר כסיף מהרשימה המשותפת ובצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית - מסכימים לגבי אותו העיקרון בדיוק שנוגע לתקציב, והידוק החגורה שכרוך בו?

האם יש פתרון בתקציב לאחת הבעיות הקריטיות ביותר בעיני ליברמן בכלכלת ישראל: הון שחור בהיקף של 300 מיליארד שקל בשנה, שהם 20% תוצר? ואיך אפשר להסביר את האמירה הכי מפתיעה של ליברמן בוועדה ש"המודל הכלכלי שהכי מתאים למדינת ישראל - הוא המודל הסקנדינבי"? כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".