WIZ | פרשנות

כבר שווה 6 מיליארד דולר: האם וויז תהיה ההצלחה הישראלית הגדולה ביותר או מייצגת הבועה

השווי האסטרונומי של סטארט-אפ אבטחת הענן הישראלי של אסף רפפורט, שהוקם רק לפני שנה וחצי, מעיד על אמון המשקיעים ביכולתו להפוך למוביל שוק • אבל באותה נשימה ייתכן שבתוך שנה-שנתיים נגלה שאינה יכולה לעמוד בהר הציפיות שבנתה סביבה

אסף רפפורט. מנכ''ל וויז וממייסדיה / צילום: נתנאל טוביאס
אסף רפפורט. מנכ''ל וויז וממייסדיה / צילום: נתנאל טוביאס

סטארט-אפ אבטחת הענן וויז (WIZ) הודיע על גיוס 250 מיליון דולר נוספים שיוזרמו כולם לחברה. הסכום שגויס כשלעצמו אינו מפתיע ביחס לתקופה, אך השווי שקיבלה וויז יוצא דופן - 6 מיליארד דולר. מדובר על שווי אסטרונומי במיוחד לסטארט-אפ שהוקם רק לפני שנה וחצי, במרץ 2020, והחל למכור מוצרים בסוף השנה שעברה. בגיוס האחרון של החברה במרץ השנה הייתה וויז שווה 1.7 מיליארד דולר, כך שמדובר על קפיצה של פי ארבעה בתוך חצי שנה. סבב הגיוס הנוכחי הובל על ידי הקרנות אינסייט פרטנרס וגרינאוקס קפיטל, שתיהן משקיעות קיימות של הסטארט-אפ.

צוות היזמים שמאחורי וויז הוא מהמנוסים ביותר בזירה הישראלית וכולל את אסף רפפורט (מנכ"ל), עמי לוטבק, ינון קוסטיקה ורועי רזניק. הארבעה חתומים כבר על אקזיט גדול של מכירת הסטארט-אפ אדאלום למיקרוסופט ב-2015 תמורת 320 מיליון דולר. לאחר הרכישה הם המשיכו לעבוד במיקרוסופט, ורפפורט מונה לתפקיד מנכ"ל מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח.

מבחינת ארבעתם היעד היא לבנות את ענקית הסייבר העולמית הבאה, חברה שמובילה את הקטגוריה שלה ותהיה שווה עשרות מיליארדי דולרים, לא פחות. במצגות שהעביר רפפורט למשקיעים, הוא התייחס לוויז כמי שיכולה להגיע לרמות השווי של ענקיות כדוגמת פאלו אלטו נטוורקס, שייסד הישראלי ניר צוק. פאלו אלטו שווה כיום 48 מיליארד דולר ומובילה את תחום ההגנה על הרשת הארגונית. דוגמה נוספת היא קראוד סטרייק, שמובילה את עולם ההגנה על מכשירי קצה ושווה 55 מיליארד דולר. מדובר על גבהים שאף חברה ישראלית לא טיפסה אליהם ובוויז מאמינים שהם יכולים להגיע אליהם תוך חמש שנים בלבד.

לזכותה של וויז יאמר שהיא פועלת בתחום הצומח ביותר בעולם הסייבר - אבטחת ענן. ככל שיותר חברות וארגונים עוברים להשתמש בענן ציבורי, כך הם צריכים יותר פתרונות אבטחה לענן ולכן הפוטנציאל בתחום אדיר. בתחום הזה מתחוללת תחרות בין שחקנים ותיקים כמו פאלו אלטו נטוורקס וצ'ק פוינט, שהגיעו אליו דרך רכישת סטארט-אפים, לבין מתמודדים עם טכנולוגיה חדשה כמו וויז ואורקה סקיוריטי הישראלית גם כן. נראה שהיזמים והמשקיעים מאחורי וויז רוצים לפעול מהר ולקחת את החברה להנפקה גדולה בשווי דו-ספרתי של מיליארדי דולרים ולנצל את השוק החיובי כרגע.

מכפיל של יותר מפי 100 על ההכנסות

ההערכה היא שהשווי של וויז נגזר ממכפיל של יותר מפי 100 על ההכנסות הנוכחיות שלה, אולי המכפיל הגבוה ביותר שמקבל כיום סטארט-אפ ישראלי. וויז לא מפרסמת באופן רשמי הכנסות, אך הערכות בשוק מדברות על הכנסות שנמצאות בתחום התחתון של עשרות מיליוני הדולרים, הישג מרשים כשלעצמו לסטארט-אפ כה צעיר. בחברה מציינים כי יש להם עשרות לקוחות. רק לפני שבוע הודיעה המתחרה של וויז, אורקה סקיורוטי, כי השלימה גיוס לפי שווי 1.8 מיליארד דולר כשיש לה מספר תלת ספרתי של לקוחות. כמובן שלא כל הלקוחות שווים, ובוויז מציינים שהם משרתים 15% מבין חברות הפורצ'ן 500 בעולם כיום, אך זה כל זה עדיין נותן אינדיקציה מסוימת לתמחור האסטרונומי שמקבלת של וויז.

הגיוס הנוכחי הוא ללא ספק הבעת אמון עמוקה של כמה מהמשקיעים הבולטים בעולם בוויז, אך בהחלט ייתכן שוויז לא תמריא לגבהים שהם מצפים ממנה. חברות הסייבר הוותיקות כמו פאלו אלטו לא מתכוונות לתת את השוק העתידי לוויז ותמיד קיימת האפשרות שעוד סטארט-אפ יגיח מאחור וייקח את ההובלה. בתסריט כזה וויז תגלה בשלב מסוים, עוד שנה-שנתיים או יותר, כי היא לא מצליחה להמשיך לצמוח באותה קצבים ואינה הופכת למובילה בשוק שציפתה להיות. במקרה כזה, וויז, על הר הציפיות שהיא בונה, עוד יכולה להיזכר יום אחד כמייצגת הבולטת של בועת השווי בהייטק שאנחנו נמצאים בה.