עוזבים את מקום העבודה? כדאי לכם להכיר טוב את הטופס הזה

כאשר מסיימים במקום עבודה מקבלים מהמעסיק טופס 161, שמפרט את כל התשלומים המגיעים לכם בעת עזיבה: בכלל זה מענקים, פיצויים שהופקדו באופן שוטף לקרן הפנסיה, השלמות לפיצויים שהופקדו באופן שוטף שמגיע לכם עפ"י חוק ועוד • זה מה שצריך לדעת

טופס 161 א' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
טופס 161 א' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

1. נפרדים מהמעסיק

כאשר מסיימים במקום עבודה מקבלים מהמעסיק טופס 161, שמפרט את כל התשלומים המגיעים לכם בעת עזיבה: בכלל זה מענקים, פיצויים שהופקדו באופן שוטף לקרן הפנסיה, השלמות לפיצויים שהופקדו באופן שוטף שמגיע לכם על פי חוק ועוד. טופס זה מיועד למס הכנסה, כיוון שעל פי החוק קיים פטור עד תקרה מסוימת על הכספים.

2. התחשבנות מס

לאחר שקיבלתם את הטופס, אתם אמורים למלא עבור פקיד השומה טופס 161 א', שבו בעצם אתם מורים לו מה לעשות עם הכספים, ולאחר התחשבנות המס (או דחיית ההתחשבנות, לפי בחירתכם), המעסיק מעביר את הכספים כפי שהורתם.

3. לקחת את הכסף ביד

האפשרות אחת היא לקחת את הכסף ביד. אם יש פטור ממס, אתם מקבלים אותו; אם הסכומים עוברים את תקרת הפטור, תשלמו עליהם מס.

4. לשמור למעסיק הבא

4) האפשרות השנייה היא ליעד את הכסף לרצף פיצויים, מה שאומר שהכסף נשאר בקופה, והתחשבנות המס תעשה בסיום העבודה אצל המעסיק הבא. מצב זה מחייב שיהיה לכם מעסיק נוסף, וזה כדאי אם יש לכם מענקי פרישה גבוהים או אם השכר שלכם במגמת ירידה.

5. לשמור לפנסיה

האפשרות הנוספת, שהיא גם אפשרות ברירת המחדל, היא הפניית הכסף לרצף קצבה - כלומר הכסף נשאר בקרן הפנסיה, והוא מיועד להיות חלק מקצבת הפנסיה שלכם בעתיד.