מאמציה של פייסבוק למשוך ילדים הרחיקו הרבה מעבר ל"אינסטגרם קידס"

ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף בסדרת תחקירים מטלטלת את מאחורי הקלעים של קבלת ההחלטות ברשת החברתית הגדולה בעולם • לאורך כל השבוע תפורסם בגלובס הסדרה בתרגום בלעדי לעברית • והפעם: חוקרי פייסבוק בחנו בשנים האחרונות כיצד לפנות לילדים ולפתות אותם להשתמש במוצרים שיפותחו במיוחד בשבילם • תיקי פייסבוק, פרק 6 

מאמציה של פייסבוק למשוך ילדים הרחיקו הרבה מעבר ל''אינסטגרם קידס'' / צילום: Daniel Jedzura
מאמציה של פייסבוק למשוך ילדים הרחיקו הרבה מעבר ל''אינסטגרם קידס'' / צילום: Daniel Jedzura

תקציר הכתבה

פייסבוק נמצאת תחת מתקפות מתמשכות בימים האחרונים עקב השפעתה על משתמשים צעירים. מסמכי פייסבוק שהגיעו לידי "וול סטריט ג'ורנל", חושפים שצוותים ועובדים בחברה עובדים במשך שנים לפתח מוצרים שימשכו אליהם ילדים, מתוך פחד שאם לא תעשה זאת כאשר הם צעירים מאוד, היא תאבד נתח שוק של משתמשים שקריטי לעתיד החברה.

"למה אכפת לנו מילדים?", נכתב באחד המסמכים מהשנה שעברה, "כי הם קהל בעל ערך, אך בלתי מנוצל". אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם, אמר כי פייסבוק לא משווקת כעת את האפליקציות שלה לילדים צעירים מידי מתחת לגיל 13. במקום זאת, הוא אמר, החברה מנסה להבין איך מתבגרים ונערים משתמשים בטכנולוגיה, ומנסה לפנות אל הדור הבא. 


הכתבה הוקלטה באולפני הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה

פייסבוק נמצאת תחת מתקפה ציבורית בשבועות האחרונים בשל השפעתה על צעירים ומאמציה ליצור עבורם מוצרים ייחודיים. הרחק מעין הציבור, עובדי החברה מנסים מזה שנים ליצור מוצרים שימשכו ילדים לזרועותיהם ויהפכו ל"משתמשים". בפייסבוק חוששים שאם לא יעשו כן כעת, החברה תפסיד למתחרות את דור העתיד של המשתמשים, החיוניים להבטחת עתידה.

מסמכים פנימיים של פייסבוק שהגיעו לידי "וול סטריט ג'ורנל" מלמדים כי החברה הקימה צוות מיוחד לחקר צעירים בגילאי טרום־נוער וקבעה לעצמה יעד של שלוש שנים ליצירת מוצרים חדשים עבורם. בנוסף, החברה הזמינה מחקרים אסטרטגיים לגבי ההזדמנויות העסקיות ארוכות־טווח בקרב משתמשים פוטנציאליים אלה. במצגת פנימית, תהו חוקרי החברה אם קיימת דרך ללכוד את תשומת ליבם של ילדים שנפגשים כדי לשחק.

"מדוע אכפת לנו מילדים מתבגרים?" נכתב במסמך משנה שעברה. התשובה: "כי הם מהווים קהל רב־ערך שעוד לא פנינו אליו".

פייסבוק אינה חברת הטכנולוגיה היחידה שמחזרת אחר ילדים ומתמודדת עם ביקורת על כך. כמעט כל רשת חברתית גדולה, כולל טיקטוק ויוטיוב, עמדו מול בעיות רגולטוריות או משפטיות בשל אופן השימוש של ילדים בשירותים שלהן. חוק הפרטיות הפדרלי אוסר על איסוף מידע מילדים מתחת לגיל 13.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לא עושים מספיק כדי להגן על הילדים

מחוקקים מתחו לא פעם ביקורת על חברות טכנולוגיה שהן אינן עושות מספיק כדי להגן על ילדים ברשת ממי שרוצה לפגוע בהם וכן מתוכן שעלול להיות מזיק עבורם. המסמכים של פייסבוק מראים שהתחרות מצד יריבות עסקיות, במיוחד סנאפצ'ט וטיקטוק, היא אחת המוטיבציות מאחורי הניסיונות של החברה למשוך אליה ילדים.

גישת החברה למשתמשים צעירים נידונה בדיון של תת־וועדה של הסנאט לפני כשבועיים. המחוקקים תהו על ההשפעה הרעה של אינסטגרם על הנפש כשהם מתבססים על פרסומים של "וול סטריט ג'ורנל" לגבי מחקרים שפייסבוק ביצעה בעצמה. במחקרים מצאו החוקרים כי לאפליקציית שיתוף התמונות עלולה להיות השפעה שלילית על בריאות הנפש של בני נוער, בייחוד נערות.

כמה ימים קודם לכן, מנהל אינסטגרם אדם מוסרי, אמר שהחברה תעצור את הפיתוח של גרסה של האפליקציה לילדים, שזכתה לכינוי "אינסטגרם קידס". הוא אמר שהחברה רוצה לדבר קודם עם הורים, מומחים ומחוקקים לפני שתמשיך בפיתוח. מוסרי הכיר בכך שמשתמשים צעירים מדי יכולים פשוט לשקר לגבי גילם כדי להשתמש באינסטגרם במידה וגרסה של הרשת החברתית לילדים מתחת גיל 13 לא תהיה זמינה להם.

הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל (דמוקרט מקונטיקט) ומרשה בלקברן (רפובליקאית מטנסי) אמרו שהם רוצים לדעת איזה מחקרים עשתה פייסבוק על מנת לקדם ולשווק את מוצריה לילדים, ולברר נושאים נוספים.

"איפה היינו ולאן אנחנו הולכים"

בחמש השנים האחרונות, עשתה פייסבוק מה שהיא מכנה "הימורים גדולים" על עיצוב מוצרים שיפנו לילדים בגיל טרום־עשרה בכל השירותים שלה - כך ניתן ללמוד ממסמך פנימי שחובר מוקדם יותר השנה.

ביותר מתריסר מחקרים שנעשו לאורך התקופה הזו, כך מראים המסמכים, ניסתה פייסבוק להבין איזה מוצרים יעבדו בקרב ילדים ובני נוער צעירים בגילאי 10־12, איך רואים קהלים אלה את האפליקציות המתחרות ומה מטריד את הוריהם.

מחאה בוושינגטון נגד פייסבוק לאחר חשיפת המסמכים שמלמדים על ההשפעת הנפשית הרעה של אינסטגרם על ילדים ונוער, בייחוד על בנות / צילום: Associated Press, Eric Kayne
 מחאה בוושינגטון נגד פייסבוק לאחר חשיפת המסמכים שמלמדים על ההשפעת הנפשית הרעה של אינסטגרם על ילדים ונוער, בייחוד על בנות / צילום: Associated Press, Eric Kayne

"כשטאבלטים וטלפונים חכמים כל כך נפוצים, ילדים מתחילים להשתמש באינטרנט לפעמים כבר בגיל שש. אנחנו לא יכולים להתעלם מזה ויש לנו אחריות להבין את זה", נכתב במסמך מ־2018 שסווג כסודי. "תארו לעצמכם חוויית פייסבוק שנועדה לילדים".

מוקדם יותר השנה, חוקר בכיר בפייסבוק הציג לעמיתיו מודל עבודה חדש לגבי האופן שבו החברה צריכה לחשוב על עיצוב מוצרים לילדים וכן איך החברה צריכה להציג בעתיד את מוצרי החברה לילדים קטנים יותר. לדבריו, במקום פשוט להציע שני סוגי מוצרים - מוצרים לילדים בגיל 13 ומעלה ואפליקציית מסרים לילדים - פייסבוק צריכה להתאים את המאפיינים שלה לשש שכבות גיל שונות, נכתב במצגת שכותרתה "איפה היינו ולאן אנחנו הולכים".

שש שכבות הגיל האלה הן מבוגרים, בני נוער בגיל 16 ומעלה, בני נוער צעירים יותר בגילאי 13־15, ילדים בגיל טרום־עשרה 10־12, ילדים בני חמש עד תשע ואף פעוטות בגילאי אפס עד ארבע. בהודעה כתובה, אמר דובר פייסבוק אנדי סטון, שהטבלה הזו מהווה חלוקה של שלבי גיל שונים שנועדה לדיונים פנימיים.

פייסבוק לא חריגה בנוף החיזורים אחר ילדים

זה לא חריג שחברות מחזרות אחרי ילדים וילדות, אך לענקית הרשתות החברתיות המאמץ הזה כרוך ברגישות גדולה במיוחד: פייסבוק ואינסטגרם אוסרות על ילדים להשתמש בשירותים שלהן לפני שהם מגיעים לגיל הנוער, אבל בסופו של דבר עתידה של החברה תלוי בהם כלקוחות.

"אם הילדים מתחת לגיל 13, אסור להם להיות באינסטגרם והם לא אמורים להשתמש בשירות", אמר מוסרי בהודעה כתובה שנשלחה ביחס לכתבה זו.

"זה לא חדש וזה לא סוד שהרשתות חברתיות מנסות להבין איך נערים וילדים משתמשים בטכנולוגיה. כמו כל חברות הטכנולוגיה, כמובן, אנו רוצים לפנות לדור הבא, אבל זה לגמרי שונה מההנחה השגויה שאנו מנסים ביודעין לפנות לאנשים, שאינם מבוגרים מספיק להשתמש באפליקציות שלנו", הוא הוסיף.

לטענת מוסרי, אינסטגרם הסירה יותר מ־600 אלף חשבונות בשלושה החודשים הקודמים בגלל הפרת כללי החברה לגבי מגבלות גיל.

פייסבוק החלה לפנות לילדים ב־2017

הכניסה הראשונה של פייסבוק למוצרים, שיועדו במיוחד לילדים הייתה ההשקה של "מסנג'ר קידס" ב־2017 - אפליקציית מסרים וסרטונים, שאיפשרה להורים להיות בשליטה על גבולות הפעילות של הילדים בה.

באפליקציה נכתב שהיא מיועדת למשתמשים בגילאים 6 עד 12 וממלאת אחר דרישות החוק בנוגע לאיסוף מידע. תקוות החברה הייתה שהמוצר הידידותי למשפחות יכין את הבמה לכך שילדים בסופו של דבר יאמצו פלטפורמות אחרות של פייסבוק, כך ניתן ללמוד מהמסמכים.

מחאה מול גבעת הקפיטול בוושינגטון בזמן שמארק צוקרברג מעיד בסנאט, אפריל 2018 / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
 מחאה מול גבעת הקפיטול בוושינגטון בזמן שמארק צוקרברג מעיד בסנאט, אפריל 2018 / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

"המטרה הסופית שלנו היא שליטה בתחום תוכנות המסרים אצל ילדים בגיל טרום־עשרה בארה"ב, שעשויה להוביל אותנו לעמדה חזקה בקרב בני נוער", נכתב באחד המסמכים.

באותה שנה, חוקרי השוק של פייסבוק חשפו חולשה בתוכנית. התברר שההתעניינות ב"מסנג'ר קידס" דעכה אחרי גיל 10 וילדים מעל גיל זה ועד גיל 12 ראו בפייסבוק מוצר ל"מבוגרים". הם גם עדיין לא היו מעוניינים באינסטגרם ובמה שהמסמך הציג כהתמקדות האפליקציה הזו ב"ייצוג עצמי". אינסטגרם נפגעה מהאפליקציה הפופולרית היריבה, סנאפצ'ט, שהיו לה משתמשים רבים בשכבת הגיל המדוברת.

"היא כיפית, מצחיקה, מטופשת ויצירתית - ונראה שנוצרה במיוחד בשביל גיל זה", נכתב במצגת מ־2017 על סנאפצ'ט, בצירוף אזהרה ש"הצטרפות לרשת חברתית כלשהי היא דבר נתון" בקרב ילדים בגיל טרום־עשרה. לאחר מכן, העלייה המהירה בפופולריות של טיקטוק הוסיפה ללחץ, והמוצר העיקרי של פייסבוק כבר לא היה מתחרה רציני על תשומת ליבם של בני נוער.

"החדירה הבינלאומית של פייסבוק בקרב בני נוער נמוכה, ונראה שכמות המשתמשים החדשים מאטה", נכתב במסמך ממרץ 2021. בארה"ב, המספר היומי של בני נוער המשתמשים בפייסבוק ירד ב־19% בשנתיים האחרונות, כך נכתב במסמך נוסף, וכנראה שהוא גם ימשיך לרדת ב־45% עד 2023.

סקר של מכון פיו מ־2020 מצא שבקבוצת הגיל 9 עד 11, 30% מהילדים אמרו שהם משתמשים בטיקטוק, 22% אמרו שהם משתמשים בסנאפצ'ט, 11% אמרו שהם משתמשים באינסטגרם ו־6% אמרו שהם משתמשים בפייסבוק.

פייסבוק נסמכת על אינסטגרם לגיוס משתמשים צעירים מתוך תקווה שהם יישארו עם הרשת החברתית, הנושאת את שם החברה ככל שהשנים יחלפו. מצגת מנובמבר 2020 ציינה יעד סופי של הצגת פייסבוק כ"קואצ'ר לאיך מתבגרים".

פי שניים ושלושה יותר זמן בטיקטוק

סקירה ממרץ 2021 שנערכה על ידי מנהל המוצר הראשי בפייסבוק, כריס קוקס, גילתה שאינסטגרם הייתה עדיין חזקה בשוק הרשתות החברתיות בקרב בני נוער במדינות מתפתחות. אבל על פי מסמך אחר חוקרים גילו שכמות התמונות שהעלו אותם בני נוער לאינסטגרם נמצאת בירידה תלולה והם החלו לבלות פי שניים או שלושה יותר זמן בטיקטוק.

שמירה על הביטחון של הילדים ברשתות חברתיות היא נושא שנמצא במעלה סדר העדיפויות של כל התעשייה. טיקטוק ויוטיוב הגיעו להסדרים עם הממשל האמריקאי בשנים האחרונות לאחר שלכאורה הפרו חוקי פרטיות פדרליים להגנה על ילדים. הן הכריזו על כללים קשוחים יותר מאז, כדי להגן על משתמשים צעירים. שתי החברות גם השיקו גרסאות ייחודיות של המוצרים שלהן שנועדו במיוחד לילדים.

כללי סנאפצ'ט למשל קובעים שהמשתמשים חייבים להיות לפחות בני 13, והחברה אמרה שהיא פועלת לזיהוי והסרה של חשבונות של ילדים מתחת לגיל זה.

הילדים נחשפים לפורנו, זרים וסמים

ברשתות החברתיות קיים גם סיכון לא קטן לכך שילדים ייחשפו לתוכן למבוגרים. חקירה של הוול סטריט ג'ורנל שנערכה מוקדם יותר השנה הראתה שהאלגוריתם של טיקטוק שולח סרטונים שכוללים סמים וסקס לחשבונות משתמשים הרשומים כקטינים. ב־2019 אמרה פייסבוק שפגם תכנוני אפשר לילדים המשתמשים ב"מסנג'ר קידס" להיכנס לשיחות קבוצתיות עם זרים.

היחסים הבעייתיים של רשתות חברתיות עם ילדים הוצגו באירוע של פייסבוק ביוני, כשמשפיענית האינסטגרם ג'וג'ו סיווה פלטה בטעות במפגש שאלות ותשובות שהיא נמצאת בפלטפורמה הזו כמעט עשור. סיווה היא בת 18. "אני לא רוצה לדעת על זה" אמר מוסרי, מנהל אינסטגרם שהוביל את האירוע המקוון.

סלפי עם בובספוג. בקונגרס ביקשו לדעת האם האינסטגרם  יחלחל לילדים,  וכיצד הם יושפעו / צילום: Associated Press, Steve Boxall
 סלפי עם בובספוג. בקונגרס ביקשו לדעת האם האינסטגרם יחלחל לילדים, וכיצד הם יושפעו / צילום: Associated Press, Steve Boxall

סיווה אמרה שיש לה מעריצים ועוקבים מתחת לגיל 13 והיא רוצה להיות מסוגלת ליצור תוכן בשבילם. היא אמרה שילדים צעירים נמשכים לאופי המהיר והזוהר של התכנים באינסטגרם, והיא מקווה שיהיה מוצר שיתוכנן במיוחד עבורם. "הדבר החשוב הוא לוודא שאנחנו שומרים על הילדים בטוחים", אמר מוסרי. "אבל כמו שאמרת, אפשר לשקר כיום על הגיל, אז שאיפתנו היא לבנות גרסה של הרשת המיועדת לילדים".

"פייסבוק היא לאנשים מבוגרים בני 40"

חלק מהאתגר הרחב יותר עבור פייסבוק, כך גילו חוקרי החברה, היה שבעוד שהורים אמרו שהכי נוח להם שילדיהם ישתמשו במוצר המקורי של פייסבוק, ילדים בגיל טרום־עשרה לא רואים את הרשת הזו כמוצר המתוכנן עבורם. "פייסבוק היא לאנשים מבוגרים - מבוגרים כמו גיל 40", אמר ילד בן 11 לחוקרים של פייסבוק.

צוות אחד בחברה עשה ראיונות עם ילדים כדי לנסות להבין איך אפשר לעודד אותם להשתמש באפליקציית "מסנג'ר קידס" בזמן שהם נפגשים בינם לבין עצמם במציאות - על פי מצגת פנימית מ־2019 שכותרתה הייתה "בדיקה של מפגשי פליידייט כמנוף צמיחה". במסמך נכתב שהורים הביעו חשש מהרעיון הזה.

במחקר על דינמיקה של משפחות, חוקר בפייסבוק העוסק בחוויית המשתמשים מצא שעל אף שלעתים קרובות בני נוער נתנו לאחיהם ואחיותיהם הקטנים יותר השראה להצטרף לאינסטגרם, לעתים קרובות הם גם ייעצו להם לא לשתף יותר מדי באפליקציה ולא להעלות פוסטים של דברים שהם עשויים להתחרט עליהם אחר כך. "אני לא יודעת איך להגיע לתמונה המושלמת כמו שאחותי אומרת שצריך לשים", אמרה ילדה אחת בגיל טרום־עשרה לחוקר.

"אנו צריכים להבין אם ההשפעה הזו של האחים הגדולים על אחיהם הצעירים היא בקנה מידה גדול", כתב החוקר במסמך שהעלה ללוח המודעות הפנימי של פייסבוק מוקדם יותר השנה. "אם זה נפוץ שבני נוער יגידו לאחיהם ואחיותיהם הקטנים לא לשתף, יש לכך השלכות ברורות על סוג התכנים שניצור ועל הסביבה הכללית של האפליקציה הן בעתיד הקרוב והן בטווח הרחוק יותר בגלל שילדים אלה הם הדור הבא שיגיע לפלטפורמה". המצגת ציינה חשש בקרב בני נוער מכך ששיתוף־יתר הוא אחד "המיתוסים" הקיימים לגבי אינסטגרם.

קרן מחקר בגובה מיליון דולר

צוות של פייסבוק שחקר את בני גיל טרום־הנוער קבע לעצמו יעד של שלוש שנים להבין איך לספק לצעירים אלה רשת חברתית שנבנה במיוחד בשבילם. הם ציינו שהבנת אופן ההגעה אליהם היא רק מחצית מהאתגר. שכנוע ההורים שלהם שהמוצרים בטוחים הוא החצי השני.

הצוות התמקד ביתרונות שהם האמינו שהרשתות החברתיות יכולות להעניק לדור הצעיר יותר, בעיקר בנוגע ליצירת קשרים עם חבריהם ובני משפחתם. "יש לנו הזדמנות היסטורית לתת לצעירים לחוות את אותן השפעות חיוביות שאנחנו חווינו דרך רשתות חברתיות, ויותר מכך", כתב במסמך אחד מחברי צוות המחקר על בני נוער.

פייסבוק הקימה קרן מחקר בגובה מיליון דולר על מנת לחקור את ההשפעות ארוכות הטווח של טכנולוגיה על ילדים. דובר פייסבוק אמר שהחברה הכריזה באחרונה שהיא תומכת ביצירת "מעבדה לבריאות דיגיטלית" בבית החולים לילדים בבוסטון.

צוותים אחרים הציעו מוצרים נוספים, שעשויים לפנות לגילאי טרום־עשרה, כמו שאלונים ומשחקים שעשויים לעזור להם להתחבר כשהם מתקשים לפתוח בשיחות, וכמו כן דרכים להציג להם תכנים מפתיעים או התראות אוטומטיות שאומרות להם מתי החברים שלהם פנויים לאינטראקציות. כמו כן, הם חיפשו דרכים שונות להרחבת האפליקציה מסנג'ר קידס.

גלובס מפרסם בבלעדיות את סדרת התחקירים של "וול סטריט ג'ורנל" על פייסבוק, שהתבססה על הדלפה של מערך נרחב של מסמכים, מחקרים, מצגות, תכתובות, הודעות דוא"ל ומזכרים פנימיים. מכלול החומרים והכתבות מציגים תמונה שלא הייתה כדוגמתה לגבי המידה שבה החברה מודעת לכשלים ברשת שלה, ועד כמה היא חסרת כל רצון או יכולת לטפל בהם. מהתחקיר ניתן לראות עד כמה החוקרים של פייסבוק זיהו את ההשפעות הרעות של הפלטפורמה בתחומים שונים כגון בריאות הנפש של בני נוער, הקצנת הקיטוב בשיח הפוליטי, סחר בבני אדם ואפילו החרפת מלחמות. לעתים, כך מתגלה, החברה נמנעה מביצוע פעולות מחשש שהן יפגעו בה כלכלית בהמשך ולפעמים, אפילו יוזמות אישיות של המנכ"ל מארק צוקרברג עצמו הוכשלו על ידי המערכות והאלגוריתמים של הרשת החברתית